روند افزایش قیمت خودرو در 6 ماهه اول سال 1401

نگاهی به روند افزایش قیمت خودرو در بازار ایران در 6 ماهه اول سال 1401

با نگاهی به روند افزایش قیمت خودرو در 6 ماهه اول سال 1401 متوجه خواهیم شد وضعیت محصولات سایپا نسبت به ایران خودرو بهتر است؛ اما تا چه اندازه؟

بازار خودرو در شش ماهه نخست سال جاری از نظر کارشناسان خودرو و مشتریان قابل توجه بوده، زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش خود را در راستای حفظ تعادل در بازار انجام داد و اقدامات مفیدی در راستای بهبود شرایط انجام شد؛ اما آیا این اقدامات به نتیجه معین و سودمندی رسید تا مشتریان راضی شوند؟

روند افزایش قیمت خودرو در 6 ماهه اول سال 1401 چگونه بود؟

در 6 ماهه اول سال 1401 می‌توان نگاهی دقیق به بازار خودرو و سطوح قیمتی خودروهای مختلف انداخت و با حسابی سرانگشتی متوجه وخامت اوضاع شد. توجه به قیمت‌ها نشان می‌دهد که روند قیمتی صعودی بوده و خودروهای معدودی دچار کاهش قیمت شده‌اند. البته گفتنی است که این سطح از افزایش قیمت‌ها کمتر از سطح عمومی تورم بوده است.

روند افزایش قیمت خودرو در 6 ماهه اول سال 1401

بیایید با مثالی عینی منظور جمله مذکور را توضیح دهیم. در بین محصولات ایران خودرو، ماشین پژو 207 اتوماتیک بیشترین افزایش قیمت را در شش ماهه نخست سال جاری تجربه کرده و رقم درصدی این افزایش 16 درصد بوده است. نکته تأمل برانگیز رقم تورم در 5 ماهه نخست سال 1401 بوده که حدود 28 درصد ارزیابی شده است.

از طرفی برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا دچار کاهش قیمت شده، به طوری که کوییک معمولی 11 درصد ارزان شده و از قیمت 225 میلیون تومان در فروردین ماه جاری به 200 میلیون تومان رسیده است. در مجموع در نیمه اول سال جاری این خودروهای سبد ایران خودرو بوده که رکورددار افزایش قیمت بوده و در نقطه مقابل خودروهای سایپا حتی روند نزولی و کاهشی داشته‌اند.

میانگین قیمتی پرفروش‌های ایران خودرو 7.3 درصد است و این در حالی است که میانگین قیمت افزایش خودروهای سایپا 1.4 درصد خواهد بود. با این اوصاف افزایش قیمت خودروهای داخلی کمتر از تورم بوده که حاکی از وجود رکود در بازار خودرو است. نکته بعدی این که قیمت محصولات ایران خودرو نسبت به محصولات سایپا افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند.

روند افزایش قیمت خودرو در 6 ماهه اول سال 1401

نکته تأمل برانگیز این افزایش قیمت‌ها این است که قیمت محصولات آبی‌پوشان جاده مخصوص در حالی افزایشی‌تر بوده که خودروهای آنها تماما از طریق قرعه کشی به بازار عرضه می‌شوند، در حالی که برخی از محصولات سایپا دیگر شامل محدودیت قرعه کشی نمی‌شوند و مشتریان می‌توانند به طور آزاد نسبت به خریداری آنها اقدام کنند.

همچنین بد نیست بدانید که طبق اعلام صورت‌های مالی ایران خودرو و سایپا، میزان ضرر و زیانی که ایران خودرو می‌پردازد بسیار بیشتر از ضرر سایپا است. دو علت می‌توان برای این مسئله عنوان کرد: یا ایران خودرو قیمت محصولات خود را گران‌تر کرده یا این که قیمت گذاری دستوری دولت برای محصولات این خودروساز شدیدتر از رقیب بوده است.

قیمت محصولات ایران خودرو

اولین خودرویی که رکورددار افزایش قیمت در میان محصولات گروه ایران خودرو است، پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه‌ای خواهد بود. قیمت این خودرو از ابتدای سال 1401 تا به امروز نزدیک به 80 میلیون تومان گران‌تر شده و 15.7 درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت کنونی پژو 207 اتوماتیک پانوراما 590 میلیون تومان است، ولی چندی پیش تا 620 میلیون تومان هم رفت و برگشت.

روند افزایش قیمت خودرو در 6 ماهه اول سال 1401

بعد از خودروی مذکور، پژو 405 اس ال ایکس رکورددار افزایش قیمت است. این خودرو نزدیک به 11.6 درصد گران شد. سومین خودروی این رده‌بندی از محصولات آبی‌پوشان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش 11 درصدی است. قیمت این هاچ بک پرطرفدار در اولین ماه سال جاری حدود 325 میلیون تومان بود، در حالی که اواخر شهریور ماه 360 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

تیپ 2 پژو 206 بعد از تیپ 5 با 8 درصد افزایش قیمت رتبه چهارم را از آن خود کرد. قیمت این خودرو اوایل سال جاری 278 میلیون تومان بود و در پایان تابستان به 300 میلیون تومان رسید. همچنین قیمت این خودرو در اردیبهشت ماه 1401 تا 318 میلیون تومان رفت و برگشت. خودروی پرطرفدار بعدی ایران خودرو پارس TU5 است که در این شش ماه تا 6.3 درصد رشد قیمتی تجربه کرده است. قیمت این خودرو از 372 میلیون تومان در حال حاضر به 388 میلیون تومان رسیده است.

قیمت محصولات سایپا

خوشبختانه وضعیت گروه خودروسازی سایپا بهتر از ایران خودرو است. از آنجایی که هم‌اکنون تعدادی از محصولات سایپا از فرآیند قرعه کشی خارج شده‌اند، وضعیت بهتر و باثبات‌تری دارند. علت کاهش قیمت این است که دست دلالان از بازار کوتاه شده و دیگر فکر و خیال سوداگری وجود ندارد.

ساینا

رکورددار افزایش قیمت بین محصولات این شرکت پراید است که رکورد افزایش 8.6 درصدی (16 میلیون تومانی) را ثبت کرده است. در فروردین ماه سال جاری قیمت این خودرو از 186 میلیون تومان تا 202 میلیون تومان رفت و برگشت. همچنین بعد از این خودرو پراید 131 نزدیک به 7.1 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت این نوع پراید از 170 میلیون تومان به 182 میلیون در اواخر شهریور رسید. همچنین خودرویی مثل کوییک در این شش ماه حدود 11 درصد کاهش قیمت داشت و از 225 میلیون تومان به 200 میلیون رسیده است. کوییک R نیز در طی این چند ماه اخیر با 6 درصد کاهش قیمت به 207 میلیون تومان رسید. آخرین خودرویی که از گروه سایپا با کاهش قیمت روبه‌رو شد، تیبا 2 یا تیبا هاچ بک بود که 3 میلیون تومان ارزان شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*