ماه

ماه نورد چین، نشانه‌هایی از سوخت لازم برای تولید همجوشی هسته ای را در قمر زمین کشف کرد

محققان چینی با بررسی ذرات ارسال شده توسط ماه نورد Chang’e-5، به منبعی نایاب از یک عنصر کلیدی دست یافتند که برای نیروی همجوشی هسته‌ ای کاربرد دارد.

محققان چینی نوع جدیدی از کریستال را از طریق کاوش ماه نورد Chang’e-5 کشف کرده‌اند که در میان انبوهی از زباله‌های آتشفشانی، در سمت نزدیک ماه قرار دارد. آنها هم‌چنین از یافتن یک منبع سوخت بالقوه نیز خبر داده‌اند که می‌تواند به انقلابی در زمینه تولید نیروی همجوشی هسته‌ ای، به عنوان منبع پاک و کارآمد در زمین منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری دولتی چین، گلوبال تایمز، این کریستال کوچک و شفاف که Changesite-(Y) نام‌گذاری شده است، بیش از یک میلیارد سال قدمت دارد و به اندازه یک تار موی انسان است. در اوایل ماه سپتامبر، محققان انجمن بین‌المللی کانی‌شناسی تایید کردند که کریستال ریز ماه دارای ترکیبی است که پیش از این دیده نشده بود و مربوط به سایر کانی‌هایی است که تنها در ماه یا شهاب‌سنگ‌ها یافت می‌شوند.

توییت

در همین راستا، سازمان انرژی اتمی چین روز جمعه اعلام کرد که یک ماده جدید به نام Changesite-(Y) از نمونه‌های بازیابی شده توسط کاوشگر Chang’e 5 توسط دانشمندان کشف شده که چین را به سومین کشور کشف کننده ماده معدنی در ماه، تبدیل می‌کند.

محققان این کریستال را در میان سنگ‌های قمری به وزن 1.8 کیلوگرم در سال 2020 جمع‌آوری و کشف کردند. به گزارش Vice، این سنگ‌ها اولین نمونه‌های قمری بودند که از سال 1976 به زمین منتقل شده و هم‌چنین اولین نمونه‌های قمری جمع‌آوری شده در چین نیز محسوب می‌شوند. کریستال Changesite-(Y)، ششمین ماده معدنی جدیدی به‌ شمار می‌رود که برای اولین بار توسط چین شناسایی شده است. پنج اکتشاف قبلی، توسط ایالات متحده و روسیه انجام گرفته بود.

با این حال، کریستال کوچک، تنها کشف قابل توجه ماه نورد چینی Chang’e-5 نبود. در میان تقریبا 140000 ذره ماه که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، دانشمندان هم‌چنین موفق به کشف ردپایی از هلیوم-3 شده‌‌اند. این نسخه از عنصر هلیوم، به طور استثنایی در زمین کمیاب است، اما گمان می‌رود که در ماه به وفور وجود داشته باشد.

برای دهه‌ها، دانشمندان از هلیوم-3 به عنوان منبع بالقوه سوخت برای تولید نیروی همجوشی هسته‌ ای یاد کرده‌اند. این روش تولید انرژی زمانی اتفاق می‌افتد که دو اتم سبک در یک اتم سنگین‌تر، تحت گرما و فشار جدید ادغام شوند. واکنش‌های همجوشی هسته‌ ای به‌ طور طبیعی در فضای داخلی ستارگان اتفاق می‌افتد، اما انسان‌ها هنوز موفق به ساخت راکتوری برای همجوشی نشده‌اند که قادر به ایجاد انرژی بیش‌تر از آنچه در آن قرار گرفته است، باشد.

ماه و زمین

به گفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، هلیم-3 یک منبع سوخت امیدوارکننده برای همجوشی هسته‌ ای است، زیرا به طور قابل توجهی تشعشع و ضایعات هسته‌ ای کم‌تری را در مقایسه با دیگر عناصر تولید می‌کند. به گفته این آژانس، عنصر مذکور در مقادیر نسبتا کمی در زمین وجود دارد، اما احتمال می‌رود که هلیوم-3 در ماه، جایی که میلیاردها سال است که مستقیما توسط باد خورشیدی در خاک ماه رسوب کرده، به فراوانی یافت شود.

حتی با اینکه در حال حاضر هیچ راکتور قابل دوامی برای قرار دادن آن وجود ندارد، عنصر هلیوم-3 از حالا به انگیزه‌ کشورهای رقیب برای دستیابی به منابع ماه افزوده است. کشورهای صاحب فضاپیما و هم‌چنین شرکت‌های خصوصی، از علاقه خود برای استخراج هلیوم-3 در ماه خبر داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به چین و ایالات متحده اشاره کرد. کشف ذخایر این عنصر از طریق ماه نورد چینی چانگ ای-5 در سمت نزدیک ماه می‌تواند رقابت جهانی برای تصرف منابع معدنی ماه را بیش‌تر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهونه برای استعماره ماه