رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی به 7 دلیل خرید بیت کوین را شدیدا توصیه می‌کند

رابرت کیوساکی نویسنده کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول خرید بیت کوین را اکنون یک سرمایه‌گذاری منطقی می‌داند. وی 7 دلیل برای این توصیه خود دارد.

رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki) نویسنده کتاب «پدر پولدار پدر بی‌پول» و چند کتاب دیگر از جمله «چهار راه پول‌سازی»، «خودتان را اخراج کنید»، «برنامه‌ریزی برای پول» و «فرصتی دوباره» است که همگی در دسته‌بندی انگیزشی-مالی قرار می‌گیرند. اگرچه آرزوی وی برای سقوط رمز ارزها به منظور فراهم شدن فرصتی مناسب برای خرید، طرفداران ارزهای دیجیتال را گهگاه عصبانی می‌کند، اما وی در واقعیت طرفدار واقعی این حوزه است. رابرت کیوساکی اخیرا روی توصیه خود به خرید بیت کوین تاکید کرده است.

او اخیرا در صحبت با 2 میلیون فالوور خود در توییتر 7 دلیل برای خرید بیت کوین و فلزات گرانبها اعلام کرد. بیشتر دلایل وی روی وضعیت مالی فعلی دولت ایالات متحده آمریکا متمرکز بوده است.

توییت رابرت کیوساکی

دلار آمریکا در حال مرگ است

نخستین دلیل توصیه رابرت کیوساکی به خرید بیت کوین استقراض بیش از اندازه پول توسط دولت آمریکا است. بر اساس وب سایت usdebtclock، بزرگترین اقتصاد دنیا اکنون نزدیک به 31 تریلیون دلار بدهی دارد. از طرف دیگر تولید ناخالص داخلی ایالات متحده تنها 24.8 تریلیون دلار است. با این وضعیت، نرخ بدهی به تولید ناخالص داخلی به 137.76 درصد می‌رسد.

دلیل دیگر، تلاش دولت آمریکا برای پایین نگه داشتن نرخ بهره است. اگرچه فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، از ماه‌ها قبل در تلاش برای افزایش نرخ بهره بوده و آن را به بیشترین میزان طی چند دهه اخیر رسانده است، اما همواره روی موقتی بودن این روند و تلاش برای کاهش مجدد آن تاکید می‌کند. فراموش نکنید نرخ بهره طی سال‌های 2020 و 2021 به سطوح پایین تاریخی رسید. این اتفاق باعث افزایش ارزش بیت کوین و سهام شرکت‌های مختلف در بازار بورس شد.

از طرف دیگر پایین نگه داشتن نرخ بهره، بانک مرکزی ایالات متحده را ملزم به خرید اوراق قرضه خزانه‌داری و گسترش ترازنامه خود می‌کند. این اتفاق به چهارمین دلیل رابرت کیوساکی برای خرید بیت کوین یعنی افزایش افزایش تورم ختم می‌شود. تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده (SPI) سالانه ایالات متحده از سال 2021 در حال افزایش بوده و در ماه ژوئن (خرداد-تیر) به اوج خود در 9.1 درصد رسیده است. با این حال، این رقم طی دو ماه اخیر، به خاطر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو مخصوصا با افزایش نرخ‌ بهره، تا حدودی ثابت بوده و افزایش بیشتری نداشته است.

سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و بالا بردن نرخ بهره، در کوتاه مدت به ضرر بازار ارز دیجیتال و حتی بورس است، چرا که مردم مخصوصا در وضعیت بحران اقتصادی دریافت سود تضمینی را نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک ترجیح می‌دهند. به همین دلیل ضمن عدم خرید رمز ارزها، دارایی‌های موجود خود را نیز به منظور سپرده کردن در بانک‌ها به فروش خواهند رساند. اما با بهتر شدن اوضاع و کاهش مجدد نرخ بهره، اصل پول به همراه سود آن را خارج کرده و به دنبال دارایی‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. به عقیده رابرت کیوساکی حجم پول زیادی در این زمان به خرید بیت کوین اختصاص پیدا خواهد کرد.

تورم و رکود

طبق صحبت‌های رابرت کیوساکی، نرخ‌های بهره بالاتر به افزایش بدهی منجر خواهند شد. نیکلاس مرتن (Nicholas Merten)، یک تحلیلگر مطرح بازارهای مالی، اخیرا به این موضوع اشاره کرد که بالا بردن نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا منجر به بالا رفتن هزینه مسکن شده است. به عقیده این تحلیلگر، ادامه وضعیت رکودی بی‌سابقه رقم می‌زند.

تورم

در حقیقت، اکنون ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا، در وضعیت رکود قرار دارد. اگرچه رئیس بانک مرکزی در سخنرانی دو ماه قبل خود این موضوع را کتمان کرد، اما دو فصل متوالی رشد منفی تولید ناخالص داخلی کشور عملا به معنی قرار داشتن در وضعیت رکود است.

افراد خوش‌بین به وضعیت بازار کریپتو معتقدند که فدرال رزرو در مواجهه با چنین سطح آشفتگی در فضای اقتصاد کشور، از سیاست‌های انقباضی شدید خود دست خواهد کشید. این کار به احتمالا زیاد به بالا رفتن قیمت رمز ارزها و دیگر انواع دارایی‌های ذخیره ارزش و همچنین تضعیف دلار منتهی خواهد شد.

توصیه رابرت کیوساکی به خرید بیت کوین، طلا و نقره

طلا، نقره و اخیرا بیت کوین را پول قوی و باثبات (Sound Money) می‌شناسند. ساند مانی پولی پولی کمیاب است و نمی‌توان با افزایش تولید و بالا بردن عرضه، ارزش آن را کاهش داد. کافی است این خاصیت را با چاپ بی‌رویه ارزهای فیات نظیر دلار و تومان توسط بانک‌های مرکزی مقایسه کنید. کمیاب بودن، ساند مانی را در برابر تورم مقاوم می‌کند.

الان وقت پولدار شدن است

رابرت کیوساکی چند هفته قبل، با انتشار یک توییت به دنبال‌کنندگان خود گفت اکنون زمان مناسبی برای تبدیل شدن به یک ثروتمند است؛ او از فالوورهای خود خواست تا قبل از بزرگ‌ترین سقوط اقتصادی تاریخ، وارد بازار ارز دیجیتال شوید. به عقیده نویسنده کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول، در زمان وقوع بحران‌های اقتصادی، میلیون‌ها نفر متضرر شده و سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. ما باید برای جدا شدن از این دسته افراد تلاش کنیم.

وی در سال 2013، در یکی از کتاب‌های خود، برخورد با یک بحران مالی به مراتب بزرگتر در مقایسه با بحران مالی سال 2008 را پیش‌بینی کرد. حال رابرت کیوساکی معتقد است وضعیت کنونی اقتصاد در سراسر دنیا، همان بحران مالی پیش‌بینی شده است.

بیت کوین

رابرت کیوساکی ضمن توصیه به خرید بیت کوین به فروش گسترده دارایی‌های باارزش توسط مردم در زمان مواجهه با بحران‌های مالی اشاره کرد. او معتقد است سال 2008 زمان مناسبی برای ثروتمند شدن بود، چرا که افراد زیادی از روی ترس اقدام به فروش اموال باارزش خود به قیمت‌های پایین می‌کردند. به نظر این نویسنده مشهور، اگر آن فرصت بزرگ را از دست دادید، اکنون فرصت دوباره در اختیارتان قرار گرفته است.

یک تفاوت مهم دنیای کنونی در مقایسه با سال 2008، زمانی که بحران مالی جهان را فرا گرفته بود، تولد رمز ارزها است. اکنون بیت کوین موازی با طلا و نقره یک دارایی ذخیره ارزش محبوب به شمار می‌رود.