تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 شما را به جهان‌هایی دیگر می‌برد

عکاسی از پدیده های نجومی دشوار ولی جذاب به نظر می‌رسد. اگر از عاشقان عکاسی و نجوم هستید، تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 را از دست ندهید.

هر ساله رقابت‌های جذابی بین عکاسان نجومی در سراسر جهان برگزار می‌شود و هر یک از شرکت کنندگان چند تصویر شاخص از آثار خود را به نمایش می‌گذارند. به تازگی چهاردهمین دور از رقابت‌های عکاس نجومی برگزار شده و برندگان بخش‌های مختلف آن اعلام شده‌اند. بیایید با هم تصاویر شگفت انگیز اعماق کیهان را ببینیم.

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022

همه ما کم و بیش به مباحث نجومی و مخصوصا تصاویری که از اعماق کیهان و سیارات دیگر گرفته می‌شود علاقه‌مند هستیم. خوشبختانه همچون هر هنر دیگری، رقابت‌های عکاسی در حوزه نجوم هم برگزار می‌‌شود تا بهترین عکاسان آن شناسایی شوند و از زحمات آنها تقدیر شود. همچنین می‌توانید برندگان مسابقه عکاس نجومی 2021 را تماشا کنید.

سری چهاردهم مسابقات عکاس نجومی در 9 دسته و با سه هزار شرکت کننده از 67 کشور جهان چندی پیش برگزار شد و هم‌اکنون برندگان آن اعلام شده‌اند. نفر اول این رقابت‌ها اثری به نام «پدیده قطع ارتباط» ثبت کرده که یک پدیده نجومی نادر به حساب می‌آید. این پدیده جذاب هنگامی رخ می‌دهد که یک دنباله‌دار توسط بادهای خورشیدی قطع خواهد شد.

جرالد ریمن اتریشی از نامیبیا موفق شده در روز کریسمس این عکس باورنکردنی را ثبت کند. نام دنباله‌داری که جرالد موفق به ثبت تصویر آن شده، لئونارد است. همچنین این دنباله دار در سال 2021 کشف شده و واقعا آقای ریمن فرد خوش شانسی بوده که توانسته چنین صحنه جذابی را به تصویر بکشد. دنباله دار مذکور یک روز پیش از ترک منظومه شمسی ما به دام لنز دوربین جرالد ریمن شده است.

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 - پدیده قطع ارتباط

به گفته جرالد، باد خورشیدی تکه‌ای از دم دنباله دار لئونارد را قطع کرد و با خود برد و بسیار خوش شانس بودم که وقتی سقف رصدخانه را باز کردم، هوا در مزرعه تیوولی، نامیبیا عالی بود. جرالد توضیح می‌دهد که هنگام ثبت این رویداد دم دنباله دار در اولین تصویری که گرفتم چشمگیر به نظر می‌رسید و به همین دلیل تصمیم گرفتم میدان دید را با تصویر دوم گسترش دهم و این همان لحظه‌ای بود که پدیده قطع ارتباط رخ داد.

البته این تصویر تنها عکسی نبود که توانست نظر داوران مسابقه را جلب کند، بلکه تصاویر دیگری هم وجود دارد که در ادامه به توصیف آنها خواهیم پرداخت. یکی از داوران این رقابت‌ها که ستاره شناس رصدخانه سلطنتی گرینویچ است در توصیف این دور از رقابت‌ها می‌گوید:

بار دیگر سال بسیار خوبی برای عکاسی نجومی پشت سر گذاشتیم و شرکت کنندگان تصاویر شگفت‌انگیزی برای این مسابقه ثبت کردند. استاندارد کار بسیار بالاست. دیدن این که چه تعداد از شرکت کنندگان خود را برای ثبت رویدادهای غیر معمول، نادر یا گذرا به چالش کشیده‌اند واقعا رضایت‌بخش بود. مواردی هستند که پیش از این دیده نشده‌اند و حتی تصاویری وجود دارد که دیگر رویت نخواهد شد.

منتخب بخش کره ماه

ماه ما

همان‌طور که گفتیم رقابت‌های عکاس نجومی 2022 بخش‌های مختلفی دارد. یکی از قسمت‌های جذاب آن، «ماه ما» است. بهترین تصویری که توسط داوران در این بخش انتخاب شده از عکاس بریتانیایی، مارتین لوئیس است. استیو مارش به عنوان یکی از داوران این رقابت در وصف عکس حیرت‌انگیز لوئیس خاطرنشان کرد:

من هرگز از نگاه کردن به دهانه‌های ماه خسته نمی‌شوم، اما این عکس با سایه‌های بلند و فراگیرش نفس مرا در سینه حبس کرد. اگر طول و مقیاس سایه‌ها و کوه‌هایی که آنها را ایجاد می‌کنند در نظر بگیرید، این تصویر واقعا برنده‌ای شایسته است.

منتخب بخش بشر و فضا

بشر و فضا

تصویری در بخش بشر و فضا منتخب داوران شد که از ایستگاه بین المللی فضایی گرفته شده بود. در سال 1969 بود که بشر روی کره ماه فرود آمد و عکس برتر این بخش دقیقا بر فراز همان نقطه به تصویر کشیده شده است. در واقع ایستگاه فضایی در این تصویر معلق بر فراز محلی است که دهه‌ها قبل آپولو 11 آنجا فرود آمده بود. این تصویر جذاب توسط عکاسی به نام اندرو مک کارتی ثبت شده است.

منتخب بخش نوآوری

درخت خورشیدی

پائولین وولی برای این که بتواند اثر «درخت خورشیدی» خود را ثبت کند، بیست و شش تصویر از خورشید در فواصل زمانی مشخص گرفت. این تصاویر در طول مرحله اول از چرخه 25 خورشیدی گرفته شده و از در هم آمیختن آنها حلقه‌های متحد‌المرکزی تشکیل شده است.

در مرکز این حلقه، قدیمی‌ترین تصویر قرار دارد و هر چه به حلقه‌های بیرونی نزدیک می‌شویم، قدمت آنها کمتر خواهد شد. هر ماه یک مرتبه این حلقه‌ها گسترش می‌یابند و منجر به تشکیل یک درخت می‌شوند. این تصویر به طور کلی گذر زمان را نشان می‌دهد و شواهد بصری از افزایش سطوح فعالیت خورشیدی به نمایش می‌گذارد.

منتخب بخش شفق قطبی

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 - شفق قطبی

شفق‌های قطبی از جذاب‌ترین و زیباترین پدیده‌های خلقت هستند که در مکان‌های خاصی دیده می‌شوند. فیلیپ هربندا موفق شده در چهاردهمین دور از رقابت‌های عکاس نجومی، تصویری از شفق‌های قطبی را بر فراز یک دریاچه کوچک یخ زده ثبت کند.

منتخب بخش کهکشان‌ها

کهکشان کلاه مکزیکی

یکی از بخش‌های این رقابت جذاب و نفس‌گیر مربوط به راز و رمزهای کهکشان‌ها بوده است. سه عکاس به نام‌های اوتکارش میشا، مایکل پتراسکو و مویر ایوندن موفق شده‌اند تصویری زیبا از کهکشان کلاه مکزیکی ثبت کنند. این سه عکاس خاطرنشان کرده‌اند که یکی از تصاویر برای پس‌زمینه گرفته شده و دو تصویر دیگر معمولی و برای ثبت ستاره‌ها و هاله کهکشان بوده است.

منتخب جایزه سر پاتریک مور در بخش نوعکاسان

کهکشان راه شیری

فردی به نام لان دنگ از سیچوان چین موفق شده وقتی از کهکشان راه شیری عکس بگیرد که بر فراز بلندترین قله سیچوان – کوه مینیا کنکا – بوده است.

منتخب بخش مناظر آسمانی

مناظر آسمانی

زیهوی هو توانسته یکی از جذاب‌ترین تصاویر بخش مناظر آسمانی را در کارنامه هنری خود ثبت کند. این تصویر از ستارگانی گرفته شده که مشغول رد شدن از بالای کوه نامچا باروا بوده‌اند.

منتخب بخش ستاره‌ها و سحابی‌ها

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 - سحابی چشم خدا

شاید تاکنون نام سحابی چشم خدا به گوشتان خورده باشد. این سحابی توسط عکاس نجومی، ویتانگ لیانگ ثبت شده است. نام دیگر سحابی چشم خدا، سحابی هلیکس یا NGC 7293 است و در صورت فلکی دلو قرار گرفته است. سحابی که از آن صحبت می‌کنیم یکی از درخشان‌ترین و نزدیک‌ترین سحابی‌های حلقوی به زمین است.

منتخب بخش خورشید ما

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 - یک سال در خورشید

به گفته سومیادیپ موکرجی، هر روز و به مدت 365 روز از خورشید عکس می‌گرفتم و می‌توان گفت تنها 6 روز را موفق به تصویربرداری نشدم. البته به گفته موکرجی قصد نداشته برای مسابقه عکاسی کند و پروژه او روی خورشید برای ثبت سفر یک لکه خورشیدی بوده لکن یک سال این کار را انجام داده است. از ترکیب تصاویر طی این مدت، تصویر مذکور ایجاد شده است.

منتخب بخش جوانان

تصاویر منتخب مسابقه عکاس نجومی 2022 - کهکشان آندرومدا

در بخش رقابت‌های جوانان، شرکت کنندگان زیر 16 سال سن دارند و یانگ هانون و ژو زژن موفق به ثبت تصویری از کهکشان همسایه ما یعنی آندرومدا شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*