قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن آیفون

قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون 14، چقدر روی باتری اثر می‌گذارد؟

اپل ادعا می‌کند که قابلیت قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون 14 پرو و پرو مکس تاثیر ناچیزی در مصرف باتری این گوشی‌ها دارد. اما آیا این ادعا در عمل نیز درست است یا خیر؟

سرانجام اپل قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را به نسل جدید از گوشی‌های پرچمدار خود اضافه کرد. این اتفاق در شرایطی روی داد که گوشی‌های اندرویدی از مدت‌ها پیش این قابلیت را به کاربران خود ارائه می‌دادند.

البته اپل برای این تاخیر در ارائه قابلیت Always-On Display توضیحی منطقی دارد و دلیل آن را در نظر گرفتن ملاحظات عملکردی و مصرف انرژی صفحه نمایش‌های همیشه روشن دانسته است.‌ نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 قادرند با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید صفحه نمایش، حداقل نرخ رفرش قابل ارائه را به یک هرتز رسانده و از این طریق، مصرف انرژی آن‌ها را به حداقل برسانند.

با این حال آیا اپل در عمل موفق شده چنین کاری را انجام دهد و مصرف باتری در این حالت را کاهش دهد یا خیر؟ امروز سعی داریم به بررسی تاثیر قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن بر روی عمر باتری آیفون‌های جدید اپل بپردازیم.

اثر قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن بر روی عمر باتری آیفون 14 چقدر است؟

خود اپل هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص عملکرد قابلیت جدید صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون 14 و تاثیر آن بر روی عمر باتری منتشر نکرده است. بنابراین وبسایت PhoneArena با انجام تست‌هایی به بررسی این تاثیر پرداخت.

شرایط انجام این تست به صورت زیر در نظر گرفته شدند:

  • تست بر روی گوشی آیفون 14 پرو انجام شد
  • مصرف باتری قابلیت Always On Display در هشت بازه زمانی مختلف، بین ساعت‌های 9 صبح تا 5 بعدازظهر، اندازه‌گیری شد
  • در طول انجام تست، گوشی مورد بررسی فاقد سیم کارت بود
  • در طول انجام آزمایش، هیچ گونه استفاده‌ای از گوشی نشد
  • تنها چند اپلیکیشن پایه و یک برنامه رسانه‌ای اجتماعی (اینستاگرام) بر روی گوشی نصب بود

به منظور اندازه‌گیری دقیق تاثیر قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن بر روی باتری، تست ظرف دو روز انجام شد. در روز اول، این قابلیت بر روی گوشی فعال بود و در روز دوم، این قابلیت غیرفعال شده بود. در هر دو روز، میزان شارژ باتری در ابتدا بر روی 100 درصد قرار داشت.

نتایج تست بررسی عمر باتری

صفحه نمایش همیشه روشن

نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی گوشی آیفون 14 و اثر قابلیت Always-On Display به صورت زیر بود:

  • در روز نخست که قابلیت نام برده فعال بود، میزان شارژ باتری از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر از 100 درصد به 94 درصد کاهش یافت.
  • در روز دوم که این قابلیت غیرفعال شده بود، میزان شارژ در بازه زمانی مشابه هنوز بر روی 100 درصد قرار داشت!

جدول زیر گویای نتایج این آزمایش است:

سطح باتری در ابتداسطح باتری در انتهایمیزان مصرف باتری
AOD روشن100 درصد94 درصد6 درصد
AOD خاموش100 درصد100 درصدصفر درصد

همان گونه که مشاهده می‌شود، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن باعث مصرف شش درصد از عمر باتری در یک بازه زمانی هشت ساعته می‌شود. با در نظر گرفتن این نکات که اولا بسیاری افراد معمولا در طول روز بیشتر با گوشی خود سر و کار دارند و ثانیا قابلیت AOD در حالتی که گوشی در جیب کاربر قرار دارد، غیرفعال است، به نظر می‌رسد این بازه زمانی هشت ساعته در نظر گرفته شده برای انجام این تست‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

در این میان، یک ایراد نسبتا کوچک در آزمایشات انجام شده وجود دارد. اپل از مدت‌ها پیش شارژ باتری آیفون‌ها خود را برای مدتی طولانی به طور مصنوعی بر روی عدد 100 درصد نگه می‌داشته است! بر این اساس تفاوت 6 درصدی میان حالت‌های مورد آزمایش چندان قابل اعتماد نیست.

از سوی دیگر، تست مصرف عمر باتری در دیگر درصدهای شارژ باتری نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد. بنابراین، در صورتی که یک درصد اختلاف را برای عوامل خارج از کنترل لحاظ کنیم، می‌توان اختلاف میزان مصرف انرژی آیفون 14 پرو در حالت‌هایی که قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن، فعال یا غیرفعال باشد، حدود 5 درصد خواهد بود.

طبیعتا این نتایج تنها برای آیفون 14 پرو قابل استناد است و آیفون 14 پرو مکس به دلیل ظرفیت باتری بالاتری که دارد، اعداد متفاوتی را به معرض نمایش خواهد گذاشت. آزمایشات کنونی متاسفانه هنوز بر روی نسخه Pro Max انجام نشده است. با این وجود می‌توان حدس زد که میزان تفاوت در این حالت نیز حدود چهار درصد خواهد بود.

یک نکته مهم پیرامون قابلیت AOD در آیفون

یکی از ایرادات مهمی که کاربران و صاحب‌نظران از صفحه نمایش همیشه روشن iPhone 14 گرفته‌اند، قابلیت شخصی‌سازی ناچیز آن است؛ به طوری که کاربران یا باید این صفحه نمایش همیشه روشن را به صورتی که اپل طراحی کرده تجربه کنند و یا به طور کامل آن را غیرفعال کنند!

از طرف دیگر، بسیاری افراد نیز به این نکته اشاره داشته‌اند که صفحه‌نمایش‌های همیشه روشن آیفون‌ها در شرایط کنونی تا حدودی باعث از دست رفتن تمرکز افراد می‌شود. به خصوص افرادی که همیشه گوشی را نزدیک به خود نگه می‌دارند، گزارش داده‌اند که صفحه نمایش‌های کنونی آیفون‌ها باعث ترغیب بیشتر آن‌ها به نگاه کردن گاه و بیگاه به صفحه نمایش گوشی می‌شود.

یکی از راه‌های برای مقابله با این ایراد، دور زدن محدودیت‌های اپل و تیره‌تر کردن صفحه نمایش است. انجام این کار باعث می‌شود که تمرکز بیشتری بر روی کار اصلی خود داشته باشید. با این وجود برای انجام این کار نیاز است که مد Focus Mode را در گوشی خود فعالسازی کنید.

مراحل انجام این کار به صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) آیفون خود شده و گزینه Focused را انتخاب کنید.
  • در این قسمت گزینه Options و سپس لاک اسکرین را برگزینید.
  • سپس مد تاریک کردن صفحه نمایش (Dim the Screen) را انتخاب کنید.

با انجام این کار، صفحه نمایش تا سرحد خاموشی، تاریک می‌شود. با این وجود، اطلاعاتی نظیر زمان یا اعلان‌ها همچنان بر روی صفحه قابل تشخیص خواهند بود.

سایر نکات مرتبط با قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن

در این بخش به معرفی نکاتی برای بهره‌وری بیشتر از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن آیفون‌های جدید می‌پردازیم.

نخستین نکته‌ای که باید در این خصوص به آن توجه کرد، این است که در شرایطی که به این قابلیت نیاز ندارید، گوشی را برگردانده و به صورتی بر روی زمین قرار دهید که صفحه نمایش رو به پایین باشد. در این شرایط، آیفون به طور خودکار نمایش صفحه نمایش همیشه روشن را متوقف کرده و مصرف انرژی آن بهبود می‌یابد.

علاوه بر این، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن به طور خودکار در شرایط زیر غیرفعال خواهد شد:

  • صفحه نمایش گوشی رو به پایین باشد
  • گوشی درون جیب یا کیف قرار داشته باشد
  • قابلیت Sleep Focus فعال باشد
  • مد مصرف انرژی پایین (Low Power Mode) فعال باشد
  • آیفون به Car Play متصل باشد
  • کاربر مشغول استفاده از دوربین پیوسته (Continuity Camera) باشد
  • از گوشی خود برای مدتی استفاده نکرده باشید. (آیفون پس از مدتی استفاده، الگوی مصرف کاربرا را فراخواهد گرفت و صفحه نمایش همیشه روشن را بسته به ساعات کار او فعال یا غیرفعال خواهد کرد.)
  • آیفون تشخیص دهد که کاربر با اپل واچ خود از گوشی دور شده است. با نزدیک شدن مجدد کاربر، آیفون این قابلیت را مجددا فعالسازی خواهد کرد.

اگر شما هم آیفون 14 پرو یا پرو مکس دارید، نظر خود را در خصوص میزان مصرف انرژی قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در این گوشی‌ها با ما به اشتراک بگذارید. آیا متوجه افت محسوس شارژدهی باتری خود با این قابلیت شده‌اید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*