صفحه نمایش همیشه روشن آیفون 14

صفحه نمایش همیشه روشن آیفون 14 به چه دردی می‌خورد؟

عملکرد قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون 14 – iPhone 14 بسیار جذاب‎‌تر از آن چه پیش از این در گوشی‌های اندرویدی دیده‌ایم است. اما آیا این عملکرد ارزش چند سال تاخیر اپل در استفاده از آن را داشته یا خیر؟

مطابق پیش‌بینی‌های قبلی، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن سرانجام به نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 اپل آمد. اگر تا کنون با هریک از گوشی‌های پریمیوم یا میان رده اندرویدی کار کرده باشید، احتمالا این قابلیت چندان برایتان درخور توجه نخواهد بود؛ چرا که گوشی‌های اندرویدی از مدت‌ها پیش به این قابلیت مجهز بوده‌اند!

با این وجود، اپل تصمیم گرفت صفحه نمایش همیشه روشن را به مدل‌های پرو و پرو مکس از پرچمداران جدیدش بیاورد و تعریف جدیدی از آن داشته باشد. همانند بسیاری موارد دیگر، اپل تعریف مخصوص به خود را از صفحه نمایش همیشه روشن دارد. بنابراین سیستم عملکرد این قابلیت در آیفون‌ها اندکی متفاوت با آنچه در اندروید دیده‌ایم خواهد بود.

عملکرد صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون 14 چگونه است؟

صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) امکان نمایش برخی اطلاعات پایه نظیر تاریخ، ساعت و اعلان‌ها را حتی در صورت قفل بودن گوشی فراهم می‌کند. نکته مهم در این خصوص این است که در گوشی های اندرویدی، برای استفاده از این قابلیت، تنها بخش‌های کوچکی از صفحه نمایش روشن می‌شود. به عنوان مثال، در گوشی‌های پیکسل گوگل، صفحه نمایش همیشه روشن تنها به صورت یک صفحه کاملا سیاه با نوشته‌هایی سفید رنگ و تعدادی از آیکون‌ها طراحی شده است.

صفحه نمایش همیشه روشن قابلیتی بسیار مهم و کلیدی است؛ چرا که بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش، برخی اطلاعات مهم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

با این وجود سیستم عملکرد قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در گوشی‌های اپل کمی متفاوت با آنچه در ذهن داریم و احتمالا بسیار بهتر خواهد بود. در آیفون‌ها به جای اینکه شاهد صفحه‌ای تماما خاموش با قسمت‌هایی روشن باشیم، تصویر لاک اسکرین را به طور کامل، اما بسیار تاریک‌تر مشاهده خواهیم کرد.

نسخه جدید iOS که هفته آینده عرضه خواهد شد، ویجت‌های جدید و جذابی را به لاک اسکرین آیفون‌ها اضافه خواهد کرد. تمامی این ویجت‌ها بر روی صفحه نمایش همیشه روشن نیز قابل مشاهده و دسترسی خواهند بود. بنابراین صفحه نمایش همیشه روشن دستگاه‌های اپل واقعا همیشه روشن خواهد بود و تصویر پس‌زمینه و حتی همان رنگ‌بندی لاک اسکرین را به صورت کم‌رنگ‌تر نمایش خواهد داد.

چرا اپل قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را اینقدر دیر به آیفون اضافه کرد؟

مسلما یکی از مهم‌ترین دلایلی که اپل برای استفاده از قابلیت AOD این همه زمان را منتظر بوده ، تلاش برای دستیابی به پیشرفت تکنولوژیک خود بوده است تا این قابلیت روی آیفون عملکرد بهتری نسبت به اندرویدی‌ها داشته باشد.

قبل از هرچیز، لازمه استفاده از صفحه نمایش همیشه روشن، بهره بردن از پانل‌های اولد است؛ چرا که در این پانل‌ها، تنها پیکسل‌های روشن نیازمند انرژی هستند. از سوی دیگر، در این نوع پانل‌ها پیکسل‌ها قابلیت روشن شدن در سطوح مختلفی را دارند.

از سوی دیگر، مصرف انرژی پانل‌های اولد نیز در مقایسه با دیگر انواع صفحه نمایش‌ها بسیار بهینه‌تر است و قابلیت AOD در گوشی‌های مجهز به پانل‌های اولد فشار بسیار کمتری بر روی باتری وارد می‌کند.

به این ترتیب مهم‌ترین پیش‌نیاز برای تعبیه این قابلیت، پانل‌های OLED بود که اکنون تقریبا در تمامی آیفون‌های اپل به کار می‌رود.

این البته تمام ماجرا نیست؛ چرا که صفحه نمایش‌های اولد از آیفون X در گوشی‌های اپل حضور داشته‌اند! با این حال، دلیل بهره‌مندی نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 از صفحه نمایش همیشه روشن، تکنولوژی‌های اضافی است که در آن‌ها استفاده شده است.

صفحه نمایش همیشه روشن آیفون 14

خود اپل برخی فناوری‌های اضافی پرچمداران جدیدش که باعث عملکرد بهینه‌تر صفحه نمایش شده‌اند را به عنوان زمینه‌های اصلی تعبیه این قابلیت در آیفون‌ها برشمرده است. یکی از این موارد استفاده از پردازنده‌های کمکی درون چیپست به منظور ارائه عملکرد بهینه‌تر است. اما دلیل اصلی، توانایی پانل‌ صفحه نمایش آیفون‌های پرو و پرو مکس در ارائه نرخ رفرش 1 تا 120 هرتز است.

نرخ رفرش یک هرتز به آن معناست که صفحه نمایش در هر ثانیه تنها یک بار بازیابی می‌شود و همین امر باعث کاهش چشمگیر فشار روی باتری خواهد شد.

نسخه‌های Pro و Pro Max از صفحه نمایش‌های اکسید پلی کریستالین در دمای پایین (LTPO) بهره می‌برند که قادر به تغییر دینامیک نرخ رفرش نمایشگر بوده و به گفته کمپانی کوپرتینویی، به طور هوشمند صفحه نمایش را تاریک می‌کنند. تکنولوژی مشابهی هم در اپل واچ سری 5 به بعد (حتی اپل واچ SE) و چندین محصول برجسته اندرویدی نظیر گلکسی اس 22 اولترا به کار رفته است. با این حال، این فناوری به نسبت جدید است و تضمینی نیست که هر محصولی قادر به ارائه آن باشد.

آیا پانل‌های LTPO برای استفاده از صفحه نمایش همیشه روشن ضروری هستند؟

مسلما قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن لزوما به پانل‌های LTPO نیازی ندارد؛ چرا که بسیاری گوشی‌های اندرویدی با قدمت حدود ده سال مانند گوشی موتو ایکس در سال 2013 یا گوشی ویندوز فون لومیا 925 نوکیا هم در شمار محصولاتی هستند که نمونه‌ای محدودتر از صفحه نمایش همیشه روشن را ارائه می‌کردند.

با این حال باید توجه کرد که نمونه‌های ارائه شده در گوشی‌های مورد اشاره، تجربه‌های بسیار ضعیف‌تری در مقایسه با آیفون 14 پرو و پرو مکس بودند و اپل تجربه‌ای کاملا غنی و حرفه‌ای را در این زمینه ارائه می‌کند.

البته هنوز مشخص نیست که قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن بر روی پانل‌های LTPO در آیفون 14 چگونه بر روی عمر باتری این دستگاه‌ها تاثیر خواهد گذاشت. با این وجود، بر اساس تجربه پیشین از اپل واچ سری 5 می‌توان انتظار مصرف بسیار بهینه‌ای را داشت. پیش از این، بررسی‌های انجام شده بر روی پانل‌های LTPO در گلکسی S22 اولترا نیز به عملکرد بسیار خوب این پانل‌ها در استفاده از باتری اشاره داشتند.

به طور کلی، دو مدل پرو و پرو مکس از آیفون 14 پیشرفت‌های بسیار محسوسی را در مقایسه با نسل قبل داشته‌اند. در حالی که انتظار می‌رفت تغییرات مدل‌های 2022 از آیفون پرو و پرو مکس به بهبود دوربین و برخی قابلیت‌های انحصاری سخت افزاری محدود شود، صفحه نمایش همیشه روشن و جزیره داینامیک به عنوان دو پیشرفت تاثیرگذار در این گوشی‌ها معرفی شده و تا کنون با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شده‌اند.

باید منتظر ماند و دید نخستین گوشی‌های اندرویدی که صفحه نمایش‌های همیشه روشن کم‌رنگ را جایگزین مدل‌های کنونی AOD می‌کنند، کدام محصولات هستند.