اپل آیفون 14 پرو

بررسی اولیه اپل آیفون 14 پرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

اپل آیفون 14 پرو – Apple iPhone 14 Pro جذاب‌ترین گوشی جدید اپل است که شب گذشته معرفی شد. در اینجا به بررسی مشخصات، قابلیت‌ها و جزئیات بیشتر آن می‌پردازیم.

آیفون 14 پرو در کنار سه گوشی آیفون 14، آیفون 14 پلاس و آیفون 14 پرو مکس تشکیل‌دهنده سبد گوشی‌های اپل در سال 2022 هستند. این محصول در مقایسه با نسل قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته و بسیاری قابلیت‌های آیفون پروی سال گذشته را ارتقا داده است.

علاوه بر این، امسال iPhone 14 Pro با نسخه استاندارد iPhone 14 هم تفاوت‌های زیادی دارد. در سال‌های قبل، مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های استاندارد و پرو از آیفون به دوربین آن‌ها مربوط می‌شد. با این وجود، امسال، تفاوت‌های دو مدل بسیار بیش‌تر از صرفا دوربین است!

در ادامه این متن به بررسی اولیه اپل آیفون 14 پرو خواهیم پرداخت و تجربه کار با این محصول فوق‌العاده را بررسی خواهیم کرد. اگر به این گوشی علاقمندید، در ادامه این متن با گجت نیوز همراه باشید.

بررسی سریع آیفون 14 پرو

آیفون 14 پرو بدون شک جذاب‌ترین مدل از آیفون‌های امسال است. این گوشی طراحی جدیدی داشته و با بهبودهای چشمگیری در تراشه و سیستم دوربین روبرو شده است. علاوه بر این، صفحه نمایش این گوشی نیز با پیشرفت درخور توجهی روبرو شده و قابلیت جزیره پویا (Dynamic Island) در آن نیز بسیار جذاب و کاربردی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، اپل وعده ارتقای عمر باتری این دستگاه را هم داده است تا با یک محصول کامل از این کمپانی کوپرتینویی طرف باشیم.

البته آیفون 14 پرو مکس هم محصول جذابی است. این گوشی عملا همان آیفون 14 پرو است که در بدنه‌ای بزرگ‌تر با باتری حجیم‌تر قرار گرفته است. با این حال، طراحی فشرده‌تر iPhone 14 Pro ظاهر جذاب‌تر و خواستنی‌تری به آن بخشیده است.

به طور کلی طراحی فوق‌العاده و قابلیت‌های جدیدی که اپل وعده آن‌ها را داده است، نسخه پرو از iPhone 14 را به یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های این کمپانی تا به امروز تبدیل کرده است.

نقاط قوت اپل آیفون 14 پرو

  • طراحی جدید
  • قابلیت جزیره پویا (Dynamic Island)
  • صفحه نمایش عالی
  • قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن
  • قدرت و سرعت بالاتر
  • دوربین‌های ارتقا یافته

نقاط ضعیف آیفون 14 پرو

  • قیمت بالا
  • عدم حضور حسگر اثر انگشت

طراحی جدید اپل آیفون 14 پرو

  • ابعاد: 147.5 در 71.5 در 7.85 میلیمتر
  • وزن: 206 گرم
  • عرضه در چهار رنگ
  • قابلیت Dynamic Island

iPhone 14 Pro طراحی آشنایی دارد. با این حال برخی ویژگی‌های کلیدی طراحی آن با نسل قبلی تفاوت‌های مهمی دارند. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این گوشی با خانواده آیفون 13 به بخش جلوی آن مربوط می‌شود.

اپل سال گذشته اندازه ناچ بالای صفحه نمایش را نسبت به قبل کاهش داد. با این وجود، امسال این کمپانی تصمیم گرفته ناچ را به طور کامل از نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون حذف کند.

در عوض کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند از حفره‌ای کپسولی شکل در بالای صفحه نمایش گوشی خود استفاده کرده و آن را Dynamic Island نامگذاری کنند! این حفره‌ها طراحی تمیزی داشته و به جذابیت بصری این گوشی کمک شایانی می‌کنند. در عین حال، اهمیت آن‌ها بسیار بیشتر از صرفا زیبایی‌ست؛ چرا که اپل کاربردهای خلاقانه‌ای را برای آن در نظر گرفته است.

این بخش کپسول شکل بالای صفحه نمایش آیفون ناحیه‌ای تنظیم‌پذیر است که اطلاعات کلیدی برخی اپلیکیشن‌های مهم نظیر اپل موزیک یا ساعت را به صورت فشرده نمایش می‌دهد. اگر دو اپلیکیشن را به صورت همزمان باز کرده باشید، این ناحیه به دو قسمت تقسیم می‌شود و اطلاعات هریک را به طور جداگانه نمایش می‌دهد. علاوه بر این، فشار دادن و نگه داشتن این نوار باعث باز شدن صفحه مخصوص آن و ارائه کنترل بیشتر هریک از اپلیکیشن‌ها می‌شود. همچنین با فشردن هریک از قسمت‌های این جزیره می‌توانید اپلیکیشن مربوطه را به طور کامل باز کنید.

برای اجرای اپلیکیشن در این نوار جدید تنها کافیست برنامه را بازگشایی کرده و سپس انگشت خود را از پایین به بالای صفحه نمایش بکشید. جزیره دینامیک آیفون 14 پرو همچنین قابلیت نمایش اعلان‌هایی نظیر رسیدن خودرو در Lyft یا موارد مشابه را هم دارد.

iPhone 14 Pro همچنین لبه‌های کاملا تختی دارد و قاب آن از جنس فولاد ضدخش ساخته شده است. در مقایسه با آیفون 14 معمولی که قاب آلومینیومی دارد، نسخه Pro سنگین‌تر بوده و حس پریمیومی را به کاربر القا می‌کند.

همچنین، اسلایدر معروف سایلنت کردن گوشی به همراه کلیدهای کم و زیاد کردن صدا همچنان در قسمت چپ قرار دارند و کلید Power در سمت راست است. اپل همچنین در نسخه آمریکایی این گوشی پرچمدار درگاه سیم کارت را حذف کرده است؛ بنابراین آیفون پروهای آمریکا تنها قادر به استفاده از eSIM خواهند بود.

طراحی iPhone 14 Pro

بعلاوه، در قسمت پایین نیز شاهد حضور اسپیکر اصلی گوشی در کنار درگاه لایتنینگ هستیم. مطابق پیش‌بینی‌های قبلی امسال هم خبری از درگاه USB-C و قابلیت‌های جذاب آن در پرچمداران اپل نیست.

آیفون 14 پرو همانند نسخه سال پیش موفق به کسب استاندارد IP68 شده است. با این حال اپل این پرچمدار را در رنگ‌های جدیدی روانه بازار خواهد کرد. یکی از این رنگ‌ها، بنفش تیره است که ظاهر بسیار زیبایی به این گوشی می‌بخشد. با این حال، رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و مشکی نیز دیگر رنگ‌های این محصول خواهند بود.

طراحی پشت iPhone 14 Pro

در قسمت پشت، همچنان شاهد حضور ماژول دوربین سه‌گانه و حسگر LiDAR در این گوشی هستیم. همانند نسل قبل، در این نسل هم شاهد استفاده از لایه‌ای شیشه‌ای در پشت هستیم، به طوری که طراحی ماژول دوربین در کنار قاب، بسیار یکنواخت به نظر خواهند رسید.

صفحه نمایش همیشه روشن

  • 6.1 اینچی با رزولوشن 2556 در 1179 پیکسل، چگالی 460 پیکسل بر اینچ
  • صفحه نمایش همیشه روشن، جزیره دینامیک
  • حداکثر روشنایی 2000 نیت

به جز تغییرات مثبت طراحی، آیفون 14 پرو همچنین از صفحه نمایش فوق‌العاده‌ای هم بهره می‌برد. اندازه این صفحه نمایش نسبت به نسل قبل تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. بنابراین همچنان با یک پانل 6.1 اینچی اولد سوپر رتینا XDR در آیفون 14 پرو طرف هستیم.‌ رزولوشن این صفحه نمایش برابر با 2556 در 1179 پیکسل است که چگالی 460 پیکسل بر اینچ را برای آن به ارمغان آورده است.

اپل آیفون 14 پرو

بسیاری از تکنولوژی‌های معمول صفحه نمایش‌های اپل نظیر True Tone یا پشتیبانی از HDR و قابلیت Haptic Touch اپل همگی به طور کامل توسط این صفحه نمایش پشتیبانی می‌شوند. علاوه بر این، تکنولوژی نرخ رفرش متغیری ProMotion نیز بار دیگر در این صفحه نمایش حاضر است؛ با این تفاوت که نرخ رفرش، امسال بین 1 تا 120 هرتز در نوسان خواهد بود. برای مقایسه، سال گذشته، صفحه نمایش آیفون 13 پرو تنها قادر به ارائه نرخ رفرش متغیر بین 10 تا 120 هرتز بود.

حداقل نرخ رفرش یک هرتز، قابلیت استفاده از صفحه نمایش همیشه روشن در این گوشی را فراهم کرده است. این قابلیت امکان نمایش برخی اطلاعات پایه به صورت کم‌رنگ در حالت قفل بودن گوشی را فراهم می‌کند. صفحه نمایش همیشه روشن، در حقیقت پس‌زمینه لاک اسکرین گوشی را به صورت کم‌رنگ‌تر نمایش داده و قابلیت شخصی‌سازی فراوانی دارد.

البته قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن برای کاربران اندرویدی چندان شگفت‌انگیز نیست؛ چرا که امروزه علاوه بر پرچمداران اندروید، گوشی‌های میان رده و حتی اقتصادی کمپانی‌های مختلف نیز از این قابلیت بهره می‌برند!

صفحه نمایش همیشه روشن iPhone 14 Pro

حتی خود اپل هم از اپل واچ سری 5 این قابلیت را در ساعت‌های هوشمند خود تعبیه کرده است. با این حال، iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max نخستین گوشی‌های اپل هستند که به این قابلیت مجهز می‌شوند.

صفحه نمایش آیفون 14 پرو همچنین حداکثر روشنایی 1600 نیت دارد که 400 نیت بالاتر از آیفون 13 پرو است. نتایج اولیه بررسی واقعی صفحه نمایش این گوشی حاکی از رنگ‌های فوق‌العاده اشباع، سیاه‌های پررنگ و البته روشنایی فوق‌العاده صفحه نمایش آن هستند. با این حال، برای بررسی دقیق‌تر این صفحه نمایش باید تا زمان عرضه آن منتظر ماند.

مشخصات سخت افزاری

  • تراشه A146 Bionic، موتور عصبی 16 هسته‌ای
  • اتصال ماهواره‌ای
  • ظرفیت 128 گیگ، 256 گیگ، 512 گیگ و یک ترابایتی حافظه داخلی

بر خلاف نسخه‌های معمولی و پلاس از آیفون 14، در نسخه‌های پرو و پرو مکس شاهد استفاده از تراشه جدید A16 اپل هستیم. این تراشه چهار نانومتری از یک سی پی یوی شش هسته‌ای بهره می‌برد که دو هسته قدرتمند و چهار هسته بهینه دارد. همچنین، واحد پردازش گرافیکی این تراشه نیز پنج هسته‌ای بوده و موتور عصبی آن 16 هسته‌ای‌ست.

برای سنجش عملکرد واقعی این تراشه‌ها نیاز به انجام تست‌ها و بنچمارک‌های گوناگونی است. با این حال حتی تراشه A15 اپل هم عملکرد خیره‌کننده‌ای را در بخش فنی ارائه می‌کند. بنابراین می‌توان با قاطعیت، عملکرد فنی iPhone 14 Pro را یکی از قدرتمندترین‌های بازار دانست.

گوشی iPhone 14 Pro

نسخه‌های پرو و پرو مکس همچنین مطابق انتظار از قابلیت اتصال ماهواره‌ای برخوردار هستند. این قابلیت، به دو گوشی مورد اشاره اجازه می‌دهد که در مناطق فاقد پوشش شبکه‌های مخابراتی پیامک‌های اضطراری ارسال کنند.‌ قابلیت اتصال ماهواره‌ای البته در حال حاضر تنها در آمریکا و کانادا قابل استفاده است.

ظرفیت حافظه داخلی در نسخه‌های Pro و Pro Max از آیفون 14 مشابه قبل است. بنابراین حداقل ظرفیت همچنان برابر با 128 گیگ است و در ادامه مدل‌های 256 گیگ، 512 گیگ و یک ترابایت نیز در اختیار علاقمندان قرار دارند. طبق روال همیشگی اپل، آیفون‌های جدید همگی فاقد درگاه کارت حافظه میکرو اس دی خواهند بود.

اپل آیفون 14 پرو

اپل همچنین ادعا کرده که عمر باتری آیفون 14 پرو نیز ارتقا یافته است. به طور خاص به ادعای اپل، iPhone 14 Pro با هر بار شارژ قادر به تامین انرژی برای 23 ساعت تماشای ویدیو است. این در حالی است که آیفون 13 پرو با هر بار شارژ، 22 ساعت تماشای ویدیو را پشتیبانی می‌کرد.

این ادعای اپل البته به زودی و با انجام تست‌های مختلف پس از عرضه آن به بازار سنجیده خواهد شد.

دوربین‌های ارتقا یافته

  • ماژول دوربین سه‌گانه (48 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل و 12 مگاپیکسل)
  • موتور فوتونیک
  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی (f/1.9 و فوکوس خودکار)

در این بخش از بررسی اولیه اپل آیفون 14 پرو نوبت به دوربین‌های این گوشی می‌رسد.

به طور تاریخی، مدل‌های پرو از آیفون بیش از همه بر روی قابلیت‌های دوربین متمرکز بوده‌اند و آیفون 14 نیز از این قضیه مستثنی نیست. این گوشی از یک ماژول سه‌گانه متشکل از دوربین اصلی، حسگر فوق عریض و تله فوتو بهره می‌برد.

دوربین‌های آیفون 14 پرو با بهبودهای مهمی روبرو شده‌اند. برای شروع، رزولوشن دوربین اصلی این گوشی از 12 مگاپیکسل به 48 مگاپیکسلی ارتقا یافته است. این دوربین از یک حسگر Quad Pixel بهره برده و چهار پیکسل را با هم ادغام می‌کند. همچنین دوربین فوق عریض نیز ارتقا یافته و اکنون 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 است. بعلاوه، حسگر تله فوتوی این پرچمدار اپل هم 12 مگاپیکسل و f/2.8 خواهد بود.

دوربین iPhone 14 Pro

اپل همچنین سیستم جدیدی به نام موتور فوتونیک (Photonic Engine) را هم به آیفون‌های حرفه‌ای جدیدش اضافه خواهد کرد که قرار است عملکرد دوربین آن‌ها در نور کم را ارتقا دهد. در حال حاضر امکان بررسی دقیق‌تر عملکرد این سیستم فراهم نیست؛ اما انتظارات از آن بسیار بالاست!

اپل همواره در بخش پردازش تصاویر عملکردی عالی داشته است. بنابراین، علیرغم اینکه بالاتر رفتن رزولوشن دوربین ویژگی هیجان‌انگیزی است؛ اما آنچه آیفون 14 پرو را به محصولی هیجان‌انگیز از حیث عملکرد دوربین تبدیل کرده، توان پردازشی بالاتر آن و امکان گرفتن بهترین تصاویر با فشردن تنها یک کلید است!

دوربین آیفون 14 پرو البته تمامی ویژگی‌های همیشگی پرچمداران اپل را در اختیار دارد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به مد شب (Night Mode) با قابلیت کنترل عمق و مدهای فوتوگرافیک و سینماتیک اشاره کرد. بعلاوه، آیفون 14 پرو همچنین همانند نسل قبل از تکنولوژی ProRes هم بهره می‌برد و برخی قابلیت‌های جدید مانند مد اکشن، مد پرتره و یا بلور پیش‌زمینه را نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

دوربین سلفی آیفون 14 پرو

دوربین سلفی آیفون 14 پرو هم مشابه قبل 12 مگاپیکسلی است. با این وجود، دیافراگم عریض‌تر آن امکان ثبت تصاویر بهتری را در نور کم فراهم می‌کند. علاوه بر این، قابلیت فوکوس خودکار هم دیگر ویژگی جذاب این دوربین است. به بیان ساده، تصاویر سلفی آیفون 14 در مقایسه با قبل باکیفیت‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهند بود. با این حال، همچنان برای سنجش عملکرد دوربین این گوشی باید منتظر عرضه رسمی آن ماند.

سیستم عامل iOS 16

اپل آیفون 14 پرو از سیستم عامل iOS 16 بهره می‌برد که قابلیت‌های جذابی دارد.‌ یکی از این قابلیت‌ها مربوط به لاک اسکرین گوشی است که پیش از این به طور مختصر در خصوص آن صحبت کردیم.

سیستم عامل iOS 16

البته سیستم عامل iOS 16 تنها مخصوص آیفون 14 پرو نیست و تمامی آیفون‌ها از نسخه 8 به بالاتر می‌توانند از این سیستم عامل بهره ببرند. با این حال، برخی قابلیت‌های این سیستم عامل مانند Dynamic Island و یا قابلیت ProRAW در دوربین، تنها مختص به مدل‌های پرو از آیفون 14 خواهند بود.

جمع‌بندی

اپل آیفون 14 پرو بدون شک جذاب‌ترین مدل در میان چهار آیفون معرفی شده در سال 2022 است. این گوشی طراحی جدیدی دارد و با ارتقاهای مهمی در بخش تراشه و دوربین روبرو شده است. علاوه بر این، قابلیت Dynamic Island آن نیز ویژگی بسیار جذابی به شمار می‌رود.

بر همین اساس، آیفون 14 پرو را باید یکی از برترین گوشی‌های چند سال اخیر اپل بدانیم که واقعا در حد و اندازه‌های لقب Pro ظاهر شده است. این گوشی با قیمت پایه 1000 دلار روانه بازار خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*