نقاشی از حوادث طبیعی

بدترین سال تاریخ جهان مربوط به کدام زمان است؟

بدترین سال تاریخ بشریت، متعلق به کدام دوره زمانی است و ابعاد اتفاقات وحشتناک نظیر مرگ و میر و قحطی، تا چه حد در آن دوران گسترده بوده است؟

مورخان و محققان اعصار مختلف، همواره در مورد اینکه کدام سال، بدترین سال تاریخ برای بشریت بوده است، به بحث‌های مختلفی پرداخته‌اند. با این حال، انتخاب اغلب آنها، سال 536 پس از میلاد است که علاوه بر تعداد زیاد کشته‌ها، حامل واقع وحشتناکی برای انسان‌ها بوده است. در این مطلب، به بررسی برخی از عواملی می‌پردازیم که سال 536 پس از میلاد را در نظر بسیاری از مورخان، به بدترین سال تاریخ بشر تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است که اکثر مورخان از سال 535 میلادی، به عنوان دوره بین 536 میلاد تا 542 پس از میلاد یاد می‌کنند. به این خاطر که بیشتر عواملی که این دوره تاریک را به عنوان بدترین دوره تاریخ مطرح کرده، در سال 536 پس از میلاد آغاز شده است. بنابراین، بسیاری معتقد هستند که بدترین سال تاریخ، در واقع آغاز این دوره شوم تلقی می‌شود.

تغییرات آب و هوایی عجیب در بدترین سال تاریخ

آتشفشان

بر اساس تحقیقات دانشمندان، سال 536 پس از میلاد، به عنوان سردترین سال در طول 2300 سال گذشته تا آن دوره بوده است که در واقع زمستان را به فصلی طاقت‌فرسا برای بقا تبدیل کرده بود. محققان معاصر هم‌چنین گفته‌اند که نه تنها سرمای وحشتناک زمستان آن سال حقیقت دارد، بلکه بسیاری از رویدادهای عجیب و غریب آب و هوایی نیز، به طور ناگهانی در آن برهه اتفاق افتاد.

برخی از محققان اشاره کرده‌اند که در اوج تابستان آن سال، برف سنگینی را در چین مشاهده کرده‌اند. علاوه بر اینکه فرهنگ چینی با هوای بسیار سرد بیگانه بود، اغلب محصولات به دلیل شرایط اقلیمی از بین رفتند و در نتیجه قحطی به وجود آمد. این اتفاق نه تنها در چین، بلکه در بسیاری از نقاط دیگر جهان که شاهد برف نبودند نیز اتفاق افتاد. برخی از دانشمندان معتقدند که این اتفاق، به دلیل عدم تابش گرمای کافی از سوی خورشید در آن سال رخ داده بود.

هم‌چنین دوره‌های بسیاری به ثبت رسیده که در آن آمریکای جنوبی از سه ماه طولانی باران شدید و به دنبال آن سه ماه خشکسالی رنج می‌برد که بر کشاورزی این قاره تاثیر منفی گذاشته بود و نه تنها منبع اصلی اقتصاد منطقه را از بین می‌برد، بلکه باعث بروز قحطی نیز شد. دانشمندان بر این باورند که تغییرات شدید اقلیمی آن دوره به همراه قحطی، یکی از عوامل فروپاشی بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان بوده است.

فوران آتشفشان‌های متعدد

یکی دیگر از عواملی که در بدترین سال تاریخ بر کشاورزی و رفاه انسان‌ها تاثیر گذشت، فوران‌های متعدد آتشفشانی در نیم‌کره شمالی کره زمین بود. این پدیده منجر به غرق شدن نیمی از کره زمین در تاریکی شد که در نتیجه آن، ابر تیره عظیمی ایجاد شده بود که اجازه نمی‌داد گرمای خورشید به زمین رسیده و در نتیجه دما را کاهش دهد. در واقع، فوران آتشفشان‌ها و تاثیر اقلیمی آنها، از جمله دلایل سرمای کشنده آن سال بود.

علاوه بر عدم دسترسی به گرمای طبیعی، کشاورزی بار دیگر به دلیل کمبود نور خورشید که برای رشد گیاهان حیات بود، به شدت آسیب دید. در آن دوره، مردم بی‌آنکه بتوانند به درستی روز را از شب تشخیص دهند، با هوای بسیار سرد، قحطی و گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. این تاریکی حدود 18 ماه به طول انجامید.

اگرچه فوران‌های آتشفشانی را می‌توان به عنوان عاملی محرک برای تغییرات اقلیمی وهم‌آور در نظر گرفت، اما این حوادث عمدتا در نیم‌کره شمالی زمین رخ دادند، بنابراین نمی‌توانند دلیل محکمی برای وجود آب و هوای عجیب در دیگر نیم‌کره زمین در آن سال باشند.

شیوع طاعون بوبونیک

سال 536 پس از میلاد

طاعون خیارکی (بوبونیک) که به عنوان طاعون ژوستینیان نیز شناخته می‌شود، در سال 541 بعد از میلاد شیوع پیدا کرد و تا سال 549 ادامه یافت. این بیماری همه‌گیر توسط یک نوع باکتری به نام «یرسینیا پستیس» ایجاد شده بود که از موش‌ به انسان‌ منتقل می‌شد. این بیماری همه‌گیر ظاهرا از مصر شروع شد و در حمل‌ونقل ماهانه غلات، به امپراتوری بیزانس نیز رسید.

طاعون بوبونیک نام مستعار خود را به این دلیل دریافت کرد که از طریق امپراتوری بیزانس که در آن توسط ژوستینیان اول اداره می‌شد، شروع به گسترش کرد. در کم‌تر از یک سال، این بیماری سراسر جهان را درگیر کرد و اغلب مناطق اروپا، آسیا، شمال آفریقا و خاور دور را دربر گرفت. دانشمندان احتمال می‌دهند که تقریبا 50 درصد از جمعیت جهان در طول 9 سال همه‌گیری طاعون بوبونیک، جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به قدمت این بیماری، تخمین دقیق تعداد مرگ‌ومیرها دشوار است، اما طبق محاسبات حدودی، بین 50 تا 100 میلیون نفر، در نتیجه ابتلا به طاعون خیارکی از بین رفته‌اند. مورخان هم‌چنین احتمال می‌دهند که در طول قرن ششم (501 تا 600 پس از میلاد)، جمعیت جهان به 190 میلیون نفر کاهش یافته که نشان‌دهنده احتمال نابودی 50 درصد از جمعیت جهان توسط این بیماری همه‌گیر است.

می‌توان تصور کرد که سال 536 (به عبارت دقیق‌تر، دوره 536 تا 549 پس از میلاد) بدترین سال یا دوره تاریخ بشر بوده است، زیرا بیماری‌ همه‌گیر و سایر وقایع که باعث قحطی جهانی شد، به مرگ حدودی نیمی از جمعیت کره زمین منجر شده که کاملا ویرانگر است. چیزی که امروزه مانند یک رویداد آخرالزمانی به نظر می‌رسد. با این وجود، در حالی‌که جهان طی آن دوره درگیر میزان بالای مرگ و میر و رویدادهای وحشتناک بوده، بشر از مبارزه و جنگ دست نکشید. محققان معاصر هم‌چنین به جنگ‌های متفاوتی در آن دوره که در قاره‌های اروپا و آفریقا جریان داشته نیز اشاره کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. 7 تا از بهترین روز های 100 سال اخیر ایران

    25 شهریور 1320 شکست 10 ثانیه ای پالانی ها و تبعید رضاخائن پالانی به جزیره موریس (بخون زباله دان تاریخ)

    29 اسفند 1329 روز صنعت نفت
    نجات منابع ایران و آزادی از استعمار انگلیس

    26 دی 1357 بیرون انداختن محمدرضا پالانی ملعون و سرنگونی رژیم کثیف فراماسونی و صهیونیستی و استکباری کفار پهلوی

    12 بهمن 1357 روز باشکوه ایران و ظهور ​رهبری فرزانه و معنوی

    22 بهمن 1357 روز پیروزی جمهوری اسلامی ایران و انقلابی پاک و مقدس اسلامی

    12 فروردین 1358 بازهم روز باشکوه و خوب و پربرکت و خوبی دیگر

    27 تیر 1367 روز پیروزی در برابر دشمن
    وشکست تمام منافقان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

  2. به قول دوستمون بدترین سال جهان که حتی اثرات منفی اون روی کل جهان تاثیر گذاشت،سال 1357 شمسی بود

  3. از نظر من بدترین سال تاریخ تا به امروز 1357 شمسی است…..