فروش اسکلت دایناسور تی رکس

فروش یکی از کامل‌ترین اسکلت های دایناسور تی رکس با قیمت باورنکردنی

یکی از کامل‌ترین اسکلت های دایناسور تی رکس در یک حراجی به فروش خواهد رفت. قیمت در نظر گرفته شده برای فسیل این دایناسور باورکردنی نیست.

تیرانوسوروس رکس زمانی با اقتدار در مناطق غربی آمریکای شمالی حکمرانی می‌کرد؛ اما حالا فسیل این دایناسور قدرتمند قرار است در یک حراجی در آسیا فروخته شود. کارشناسان حراجی کریستیز در هنگ کنگ گمان می‌کنند که اسکلت دایناسور تی رکس با قیمت ۲۵ میلیون دلار فروش خواهد رفت.

حراجی کریستیز مسئولیت فروش اسکلت دایناسور تی رکس را بر عهده دارد

تیرانوسوروس

این گونه ۱۴۰۰ کیلوگرمی در حال حاضر Shen نام گرفته است؛ اما خریدار اسکلت حق نام‌گذاری اختصاصی آن را هم به دست خواهد آورد. اسکلت تی رکس در منطقه Hell Creek Formation مونتانا که به خاطر فسیل‌های مربوط به اواخر دوره کرتاسه (این دوره حدود ۶۶ میلیون سال پیش پایان یافت) معروف است، پیدا شد.

اسکلت شن ۱۲.۲ متر طول، ۴.۶ متر ارتقاع و ۲.۱ متر عرض دارد. دایناسور تی رکس قرار است در ۹ آذر ماه به فروش برسد. البته این اولین بار نیست که شاهد حضور اسکلت یک دایناسور در مزایده هستیم. در سال ۲۰۲۰ نیز اسکلت یک تی رکس به نام استن با قیمت ۳۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید تا رکورد گرانترین فسیل دایناسور دنیا را از آن خود کند.

فروش اسکلت دایناسور تی رکس

James Hyslop، رئیس بخش علوم و تاریخ طبیعی حراجی کریستیز از این اتفاق خوشحال است. وی گفت که پس از حراج باورنکردنی استن در کریستیز نیویورک، آنها بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستند که می‌توانند یک اسکلت دایناسور تی رکس دیگر را به مزایده بگذارند.

البته انتظار نمی‌رود که شن بتواند رکورد استن را بشکند؛ اما قطعا نسبت به فسیل تقریبا کامل Sue، دایناسور تی رکس دیگری که در سال ۱۹۹۷ با قیمت ۸.۳۶ میلیون دلار (۱۵.۴ میلیون دلار به نرخ امروز با احتساب تورم) فروش رفت، بیشتر درآمدزایی خواهد کرد. در آن زمان موزه تاریخ طبیعی فیلد در شیکاگو توانست با کمک حامیان شخصی این شکارچی حیرت‌انگیز را به مجموعه خود اضافه کند.

فروش اسکلت دایناسور تی رکس

اگرچه مسئولان حراجی کریستیز به خاطر این اتفاق خوشحال هستند، اما دیرینه‌شناسان چندان حال و روز خوبی ندارند. Thomas Carr، دیرینه‌شناس و دانشیار زیست‌شناسی کالچ Carthage فروش اسکلت دایناسور تی رکس را یک اتفاق فاجعه‌بار برای دنیای علم می‌داند. البته هنوز دقیقا مشخص نیست که فسیل مورد نظر تا چه حد کامل است، ولی در هر حال فروش آن را می‌توان ضربه‌ای به علم محسوب شود.

همچنین اگرچه Hyslop از شن به عنوان یکی از اسکلت های تی رکس که بسیار مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، یاد کرد، اما Carr که متخصص این گونه جانوری به حساب می‌آید، تاکید کرد که از وجود آن خبر نداشته است. با وجود این، هر فسیل تی رکس به خاطر درک هرچه بهتر تکامل و بیولوژی دایناسورهای کمیاب ارزش بالایی دارد.

فروش اسکلت دایناسور تی رکس

Carr نگران است که اگر اسکلت دایناسور تی رکس به جای یک موزه به یک کلکسیونر شخصی به فروش رسد، دیگر امکان بررسی و مطالعه آن برای جامعه دیرینه‌شناسان وجود نخواهد داشت. اگرچه موزه فیلد ۲۵ سال پیش توانست فسیل یک دایناسور را در مزایده خریداری کند، اما محبوبیت روز افزون فسیل دایناسورها در میان افراد ثروتمند باعث شده که رقابت با آنها برای موسسات عمومی سخت‌تر شود.

در واقع پرداخت چندین میلیون دلار برای خرید فسیل یک دایناسور دیگر در توان موزه‌ها نیست و همین نیز عرصه را برای افراد ثروتمندی که هیچ تخصصی در زمینه دیرینه‌شناسی ندارند، باز می‌کند. به طور کلی فسیل دایناسور به موزه تعلق دارد، نه یک حراجی!

نظر شما درباره فروش اسکلت دایناسور تی رکس در حراجی کریستیز چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. باید در اختیار مردم باشه یعنی داخل موزه باشه همه بتونن ببنید وگرنه این اسکلت شده برای یه پولدار که خودش میبینه