قهوه بیماری قلبی

قهوه بنوشید تا بیماری قلبی نگیرید و جوان مرگ نشوید!

بر اساس پژوهش‌های جدید نوشیدن قهوه می‌تواند جلوی بیماری قلبی و مرگ زودرس را بگیرد. هرچند که این مورد در مورد همه انواع قهوه صدق نمي‌کند.

ظاهرا نوشیدن دو یا سه فنجان از اکثر انواع قهوه در طول روز می‌تواند از شما در برابر مبتلا شدن به بیماری‌ های قلبی عروقی و همچنین مرگ زود هنگام محافظت کند. Peter Kistler، رئیس کلینیک پژوهش‌های الکتروفیزیولوژی در موسسه قلب و دیابت Baker و همچنین رئیس بخش الکتروفیزیولوژی بیمارستان آلفرد در ملبورن تایید کرد که بر اساس شواهد جدید، میزان مشخصی از سابه قهوه، قهوه فوری و قهوه بدون کافئین باید جزئی از یک سبک زندگی سالم باشد.

تاثیر نوشیدن قهوه بر جلوگیری از بیماری های قلبی و مرگ زودرس

قهوه بیماری قلبی

پژوهشگران متوجه شدند که مصرف هر سه نوع قهوه می‌توان تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری، نارسایی قلب و همچنین سکته داشته باشد. هرچند که تنها سابه قهوه و قهوه فوری با کافئین می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به آریتمی (ضربان قلب نامنظم) تاثیرگذار باشند. قهوه بدون کافئین در این زمینه مفید نیست.

نتایج این پژوهش روز چهارشنبه در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد. پیشتر نیز مطالعات نشان داده بودند که مصرف بین ۳ تا ۵ لیوان قهوه تلخ در روز می‌تواند فرد را تا حدودی در برابر بیماری های قلبی، آلزایمر، بیماری پارکینسون، دیابت نوع 2، مشکلات کبد و سرطان پروستات بیمه کند.

قهوه بیماری قلبی

Charlotte Mills، استاد علوم تغذیه‌ای دانشگاه ریدینگ انگلستان نیز با تایید نتایج به دست آمده، گفت که این مقاله به مجموعه‌ای از شواهد پیشین که به ارتباط بین مصرف متوسط قهوه و سلامتی قلب اشاره داشتند، اضافه می‌کند. هرچند که این مطالعه نیز همانند بسیاری از موارد انجام شده در گذشته یک پژوهش مشاهده‌ای محسوب می‌شود و به همین خاطر نمي‌تواند یک رابطه علت و معلولی را در رابطه با افرادی که در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفتند، اثبات کند.

آيا قهوه باعث می‌شود سالم‌تر باشید؟ یا اینکه افرادی که عموما سالم‌تر هستند، مصرف قهوه را ترجیح می‌دهند؟ به باور وی آزمایش‌های کنترل شده اتفاقی باید برای اثبات رابطه بین مصرف قهوه و بیماری های قلبی عروقی انجام شود.

قهوه بیماری قلبی

این پژوهش از داده‌های موجود در UK Biobank، یک مرکز داده تحقیقاتی از عادات مصرف قهوه تقریبا ۴۵۰ هزار فرد بالغ که در ابتدای پژوهش مشکل آریتمی یا دیگر بیماری‌های قلبی عروقی نداشتند، استفاده کرده است. افراد به چهار گروه تقسیم شدند:

  • افرادی که سابه قهوه با کافئین را ترجیح می‌دادند.
  • افرادی که قهوه بدون کافئین می‌نوشیدند.
  • افرادی که قهوه فوری با کافئین انتخاب آنها بود.
  • افرادی که اصلا قهوه نمی‌خوردند.

بعد از گذشت به طور متوسط ۱۲.۵ سال، پژوهشگران در پرونده‌های پزشکی و آمار مرگ و میر، گزارش‌های آریتمی، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و مرگ را مورد بررسی قرار دادند. پس از در نظر گرفتن سن، ابتلا به دیابت، نژاد، فشار خون بالا، چاقی، آپنه، جنسیت، سیگاری بودن، مصرف چای و الکل پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف هر نوع قهوه می‌تواند در کاهش مرگ (به دلایل مختلف) تاثیرگذار باشد.

قهوه بیماری قلبی

Duane Mellor، استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آستن در انگلستان که البته در این پژوهش نقشی نداشت، گفت که مفید بودن قهوه با و بدون کافئین نشان می‌دهد که کاهش ابتلا به بیماری‌های مختلف و خطر مرگ ارتباطی با کافئین ندارد. البته کافئین معروف‌ترین عضو تشکیل دهنده قهوه است، اما این نوشیدنی محبوب صد ماده فعال دیگر نیز در خود دارد.

Kistler نیز تاثیر مثبت قهوه در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را با سایر مواد تشکیل دهنده آن مرتبط می‌داند. در این پژوهش مشخص شد نسبت به نخوردن قهوه، نوشیدن دو تا سه لیوان قهوه در طول روز می‌تواند بیشترین کاهش را در مرگ زودرس داشته باشد.

مصرف سابه قهوه تا ۲۷ درصد، قهوه بدون کافئین تا ۱۴ درصد و قهوه فوری تا ۱۱ درصد خطر مرگ را کاهش می‌دهد. البته رابطه بین مصرف قهوه و ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته در این حد قوی نبود. سابه قهوه تا ۲۰ درصد، قهوه بدون کافئین تا ۶ درصد و قهوه فوری تا ۹ درصد خطر بیماری های قلبی را از شما دور می‌کند.

قهوه بیماری قلبی

هرچند که نتایج تاثیر قهوه بر بی‌نظمی ضربان قلب کمی متفاوت بود. بر اساس پژوهش اشاره شده، مصرف ۴ تا ۵ لیوان سابه قهوه با کافئین تا ۱۷ درصد و مصرف دو تا سه لیوان قهوه فوری تا ۱۲ درصد خطر آریتمی را کاهش می‌دهد.

Annette Creeson، دانشمند علوم تغذیه‌ای و مدیر بنیاد تغذیه بریتانیا به محدودیت‌های این پژوهش نیز اشاره کرد. ظاهرا در یک مرحله زمانی میزان مصرف قهوه توسط خود افراد گزارش شده است. همچنین این پژوهش یک فاصله زمانی ۱۲.۵ ساله را در دل خود دارد که در طول آن قطعا بسیاری از جنبه‌های رژیم غذایی و سبک زندگی افراد دستخوش تغییر شده‌اند.

کافی

از طرفی قهوه می‌تواند باعث ایجاد عوارضی در برخی افراد شود. به عنوان مثال افرادی که با مشکل خواب یا دیابت کنترل نشده طرف هستند، قطعا باید پیش از افزودن کافئین به رژیم غذایی خود با دکتر مشورت کنند. این عوارض منفی می‌تواند به خصوص افرادی که به کافئین حساسیت دارند را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین نباید صرفا به خاطر یافته‌های این پژوهش شروع به خوردن قهوه کنید یا اینکه مصرف قهوه خود را افزایش دهید.

بیشتر پژوهش‌ها روی فواید قهوه تلخ تمرکز می‌کنند و تاثیر شکر، خامه، شیر یا دیگر موادی که اکثر افراد به قهوه خود اضافه می‌کنند را نادیده می‌گیرند. قطعا تاثیر یک لیوان قهوه ساده با اندکی شیر با یک لیوان لاته بزرگ با شربت و خامه فرق دارد.

اضافه کردن شکر به کافی

علاوه بر اینها نحوه آماده کردن قهوه نیز بر میزان تاثیر آن بر کاهش بیماری های قلبی اثرگذار است. به عنوان مثال در قهوه فیلتر شده ماده‌ای به نام کفستول که در بخش روغنی قهوه وجود دارد، جدا می‌شود. این ماده میتواند کلسترول (LDL) را افزایش دهد. هرچند که در قهوه فرانسوی، قهوه ترک یا قهوه جوشیده (در کشورهای اسکاندیناوی استفاده می‌شود) این ماده جدا نمی‌شود.

در نهایت باید گفت که فواید قهوه شامل حال کودکان نمی‌شود. به گفته انجمن پزشکان اطفال آمریکا حتی نوجوانان نیز باید از نوشیدن قهوه، کولا، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و به طور کلی هر نوع نوشیدنی با کافئین خودداری کنند. هرچند که نوشیدن قهوه تلخ می‌تواند تا حدودی خطر بیماری های قلبی و مرگ زودرس را در افراد بزرگسال کاهش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*