سردرد بعد استفاده از گوشی

اگر بعد استفاده از گوشی سردرد می‌گیرید، این روش‌ها را امتحان کنید

افراد بسیاری نسبت به نور گوشی یا لپ تاپ حساس هستند و دچار میگرن می‌شوند. علت سردرد بعد استفاده از گوشی چیست و راه‌های جلوگیری از آن کدام است؟

سردرد ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که یکی از مهم‌ترین آنها نوشیدن مایعات به میزان کم است. دلایل دیگری نیز همچون ضربه خوردن به سر یا میگرن وجود دارند که باعث می‌شوند افراد کل روز خود را درگیر باشند. پس از ظهور و فراگیری تکنولوژی و استفاده از گوشی های هوشمند و لپ تاپ، دامنه سردردها گسترده‌تر شد، زیرا خیره شدن به نور صفحه نمایش گوشی می‌تواند درد را تشدید کند.

مخصوصا اگر سردردهای شما میگرنی باشند، تماشای هرگونه نوری می‌تواند آزاردهنده محسوب شود. اما چه رابطه‌ای بین سردردهای میگرنی و گوشی های هوشمند وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و راهکارهایی برای درمان سردردهایتان معرفی کنیم.

علت سردرد بعد استفاده از گوشی

افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند ممکن است در طول روز و در قسمت خاصی از سر خود درد شدید و ضربان‌دار احساس کنند. البته میگرن منحصر به درد سر نیست و علائم دیگری نظیر حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا هم شامل آن می‌شوند. برخی پس از چند ساعت تحمل درد بهبود می یابند و برخی تا دو الی سه روز سردردشان تداوم می‌یابد.

سردرد بعد استفاده از گوشی

همچنین ممکن است میگرن به قدری آزاردهنده و شدید باشد که فرد را راهی بیمارستان کند. عده‌ای بعد از عود میگرن تنها کاری که از دستشان بر می‌آید استراحت در یک اتاق تاریک است و برخی دیگر قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خواهند بود. یک‌سری عوامل محیطی وجود دارد که می‌توانند حملات میگرنی را تشدید کنند.

متاسفانه استفاده طولانی مدت از گوشی های هوشمند و به طور کلی وسایل هوشمند دیگر، باعث تحریک و تشدید سردردهای میگرنی می‌شوند. اگر مطمئن شوید که استفاده از گوشی و خیره شدن به نور آن باعث تشدید سردردهایتان می‌شود، شک نکنید سبک زندگی خود را تغییر خواهید داد.

رابطه گوشی هوشمند و سردرد میگرنی

تا به امروز پژوهشگران زیادی سعی کرده‌اند درباره رابطه بین استفاده از گوشی های هوشمند و سردردهای میگرنی تحقیق کنند و خوشبختانه مقالات و مطالعات زیادی پیرامون این پدیده منتشر شده است. اصولا قرار گرفتن در معرض نور مستقیم گوشی یا لپ تاپ می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد که در ادامه به چند مورد از روابط این دو می‌پردازیم:

  • صفحه نمایش گوشی هوشمند دارای نور آبی است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب فرد شود. بنابراین خیره شدن به نور آبی باعث تشدید و تحریک سردرد میگرنی خواهد شد.
  • وقتی در طول روز به مدت زیادی در معرض نور گوشی قرار بگیریم، چشم خسته می‌شود و به احتمال زیاد منجر به تشدید سردردهای میگرنی خواهد شد.
  • همچنین علت دیگر تشدید سردردهای میگرنی می‌تواند خم شدن سر و گردن به هنگام استفاده از گوشی هوشمند باشد.

سردرد بعد استفاده از گوشی

علاوه بر نتایج بالا که حاصل سال‌ها مطالعه پژوهشگران است، آکادمی علوم عصب‌شناسی آمریکا در تحقیقی اظهار داشته که بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی برای این که بتوانند درد ناشی از میگرن را کاهش دهند، داروهای مسکن زیادی مصرف می‌کنند، در حالی که پاسخی دریافت نمی‌کنند.

البته به طور قطع نمی‌توان به نتایج تحقیقات مذکور اعتماد کرد، ولی با این حال می‌دانیم که ارتباطی قطعی بین استفاده از گوشی های هوشمند و سردردهای میگرنی وجود دارد. اگر توجه کرده باشید افرادی که بیش از حد محو گوشی یا تلویزیون می‌شوند، وعده‌های غذایی خود را از دست می‌دهند و همین عامل باعث می‌شود میگرن شدید شود.

مثال دیگر گیمرها هستند و بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند. چنین افرادی در درازمدت الگوی منظم خواب خود را از دست می‌دهند و زمینه‌های بروز سردردهای میگرنی را برای خودشان فراهم می‌کنند. نخوردن غذا به اندازه کافی و کم خوابی دقیقا دو مورد از محرک‌های شایع بروز میگرن هستند.

بنابراین فهمیدیم که استفاده طولانی مدت از گوشی های هوشمند می‌تواند منجر به تشدید سردردهای میگرنی شود. در ادامه قصد داریم راهکارهایی برای رهایی از این وضعیت معرفی کنیم که اوضاع شما را بهبود بخشند. با استفاده از این 5 روش اجازه ندهید سردردهای میگرنی شما شدیدتر شوند.

1. استفاده کمتر از گوشی هوشمند

گوشی و سردرد

اولین و بهترین راهکاری که می‌توانید از آن بهره ببرید، استفاده کمتر از گوشی هوشمند است. مسلما این راهکار برای اغلب ما آسان نیست و شاید نتوانیم میزان زمان استفاده از گوشی را محدود کنیم، اما اگر سلامتی ما برایمان اهمیت دارد باید این کار را انجام دهیم. گاهی پیش می‌آید که استفاده از گوشی ضروری و حیاتی است. در چنین مواقعی بهتر است از سایر روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت بهره ببرید.

محدودسازی زمان استفاده از گوشی را می‌توانید با تخمین زدن شروع کنید. اگر صاحب یک گوشی آیفون هستید می‌توانید از قابلیتی به نام اسکرین تایم استفاده کنید. می‌توانید به بخش تنظیمات تلفن همراه خود بروید و روی گزینه Screen Time کلیک کنید. در این قسمت آماری به شما نشان داده می‌شود که به دردتان می‌خورد. همچنین می‌توانید از این قسمت بفهمید که بیشتر از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنید و سپس استفاده از آنها را محدود کنید.

اما اگر گوشی اندرویدی دارید می‌توانید به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و گزینه Digital Wellbeing & Parental Controls را انتخاب کنید. اگر قصد دارید زمان استفاده از گوشی خود را بدون نگاه کردن به صفحه نمایش محدود کنید می‌توانید برای مثال از ساعت زنگ‌دار آنالوگ استفاده کنید تا دیگر مجبور نباشید اول صبح به نمایشگر زل بزنید.

2. استفاده از برنامه‌هایی برای مدیریت میگرن

گاهی اوقات سردردهای میگرنی شروع می‌شوند، اما نمی‌دانید که منشأ به وجود آمدن آنها چه بوده است و این مسئله می‌تواند چالش‌برانگیز شود. در حال حاضر برنامه‌های مفیدی برای پیگیری سردردهای میگرنی ایجاد شده که می‌توانید از آنها برای بهبود وضعیت خود استفاده کنید.

سردرد بعد استفاده از گوشی

اپلیکیشن‌های ردیابی و مدیریت میگرن می‌توانند به شما کمک کنند تا علائم بالینی، مدت زمان و سطح درد خود را گزارش دهید. یکی از بهترین برنامه‌ها برای این منظور، Migraine Buddy است که می‌توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید. این برنامه به کاربران خود کمک می‌کند تا وضعیت سلامتی‌شان را هنگام سردردهای میگرنی کنترل کنند.

همچنین قادر خواهید بود هنگام استفاده از آن علامت‌های بالینی خود، شدت و میزان درد، ناحیه درد و محرک‌های احتمالی خود را بنویسید. بعد از وارد کردن اطلاعات مذکور، داده‌های جامعی برایتان به نمایش در خواهد آمد که می‌توانید آنها را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

3. کاهش سایز فونت گوشی

حتما افرادی را دیده‌اید که هنگام استفاده از گوشی هوشمند و مطالعه مطلبی در آن، گوشی خود را برای بهتر دیدن عقب و جلو می‌برند تا زاویه درستی پیدا کنند. در چنین مواقعی فونت نوشته نامناسب است و باید هر چه سریع‌تر تغییراتی در تنظیمات آن ایجاد کنید. طبق مطالعات انجام شده تا به امروز، خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش باعث چشم درد و خستگی آن می‌شود.

وقتی چشم خسته شود یا درد بگیرد باعث می‌شود ادامه عصب‌های آن به سر برسند و ماجرا بدتر از قبل شود. اگر صاحب گوشی آیفون هستید، می‌توانید فونت گوشی خود را از طریق تنظیمات افزایش دهید تا مشکلتان حل شود. ابتدا وارد قسمت تنظیمات شوید و سپس از بخش صفحه نمایش و روشنایی، گزینه Text Size را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از قسمت‌های بالا نوار لغزنده را به سمت راست بکشید و اندازه فونت را افزایش دهید. همچنین اگر صاحب گوشی اندرویدی هستید، می‌توانید به قسمت تنظیمات بروید و از بخش صفحه نمایش، گزینه Font Size را برگزینید. در اندروید قابلیت جستجوی صوتی و تبدیل متن به گفتار برای کاهش مدت زمان متن روی صفحه وجود دارد که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

سردرد بعد استفاده از گوشی

سردرد بعد استفاده از گوشی

4. فعال سازی فیلتر نور آبی گوشی هوشمند

یکی از علل سردرد بعد استفاده از گوشی نور زننده آن است. متاسفانه وقتی شب می‌‌شود و درون رخت خواب با گوشی هوشمند کار می‌کنیم، یک مشکل بزرگ وجود دارد که از آن بی‌خبر هستیم. نوری که از صفحه نمایش به چشم کاربر برخورد می‌کند، می‌تواند در سیستم خواب اختلال ایجاد کند. در صورتی که این رویه ادامه یابد و قطع نشود، بالاخره منجر به سردردهای میگرنی خواهد شد.

البته به تمامی کاربران حق می‌دهیم، چرا که عادت استفاده از گوشی قبل خواب غیر قابل ترک کردن است و صرفا باید آن را کاهش داد یا با راه حل‌های دیگر برطرف کرد. بنابراین اگر نمی‌خواهید عادت نامناسب خود را ترک کنید، می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش را به حداقل رساند.

اغلب گوشی های هوشمند قابلیتی به نام فیلتر نور آبی دارند که در صورت استفاده از آن انتشار نور آبی به حداقل ممکن خواهد رسید. در صورتی که صاحب آیفون هستید می‌توانید از قابلیت Night Shift استفاده کنید. برای فعال‌سازی این ویژگی می‌بایست به تنظیمات رفته و بعد از انتخاب گزینه صفحه نمایش و روشنایی، روی عبارت Night Shift ضربه بزنید.

همچنین خوشبختانه این امکان وجود دارد که تعیین کنید قابلیت نایت شیفت چه زمان‌هایی شروع و چه زمان‌هایی متوقف شود. علاوه بر این قادر خواهید بود دمای رنگ گوشی را تنظیم نمایید و در مجموع قابلیت‌های زیادی برای شخصی‌سازی وجود دارد. اما اگر صاحب گوشی اندرویدی هستید هم همچنان قابلیت فیلتر نور آبی وجود دارد.

سردرد بعد استفاده از گوشی

نام گزینه فیلتر نور آبی بسته به نوع گوشی هوشمندی که دارید ممکن است متفاوت باشد. برای مثال نام این قابلیت در گوشی‌های سامسونگ، Eye Contact Shield است. همچنین می‌توانید از عینک‌هایی استفاده کنید که نور آبی گوشی را فیلتر می‌کنند.

5. تنظیم روشنایی صفحه نمایش

حتما می‌دانید که خیره شدن به گوشی هوشمند برای طولانی‌مدت آثار نامطلوب زیادی روی چشمان شما می‌گذارد. ممکن است دچار چشم درد شوید یا این که خستگی چشم به سراغتان آید. ماجرا جایی بدتر می‌شود که تمام تمرکز شما معطوف به گوشی شود و ساعات زیادی با صفحه نمایش درگیر باشید.

به نظر شما علل دیگر سردرد بعد استفاده از گوشی چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*