جنگ هسته ای

بایدن : جنگ هسته ای از همیشه به ما نزدیک‌تر است!

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت از زمان بحران موشکی کوبا تا الان، جنگ هسته ای از همیشه به ما نزدیک‌تر شده است. این اظهارات به دنبال تهدیدهای پوتین، رئیس جمهور روسیه مطرح شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اظهارات تکان‌دهنده و نگران‌کننده‌ای را مطرح کرده است. وی در یک گردهمایی دموکرات‌ها در نیویورک در روز پنجشنبه گفت که معتقد است خطر نابودی هسته ای در بالاترین میزان خود از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 است. رئیس جمهور آمریکا تهدیدهای اخیر و اقدامات تهاجمی فزاینده‌ی هسته ای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را دلیل اصلی این پیش‌بینی خود از آخرالزمان هسته‌ای می‌داند.

افزایش نگرانی‌ها از آغاز جنگ هسته ای

به گزارش آسوشیتدپرس، بایدن در گردهمایی دموکرات‌ها در نیویورک اظهار کرد از زمان جان اف کندی و بحران موشکی کوبا در دهه 60 میلادی، ما با خطر آخرالزمان یا آرماگدون مواجه نبودیم. لازم به ذکر است که در سال 1962 میلادی، تقابل 13 روزه بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. این روزها را با عنوان بحران موشکی کوبا، بحران اکتبر 1962، بحران کارائیب و هراس موشکی می‌شناسند.

جنگ هسته ای

بایدن گفته بود پوتین را خیلی خوب می‌شناسد و اکنون می‌گوید رئیس جمهور روسیه با تمایل به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا شیمیایی در تشدید تنش نظامی شوخی ندارد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی توسط پوتین بسیار بالاست، زیرا از نظر بار انفجاری کوچک‌تر از یک سلاح هسته‌ای استراتژیک هستند؛ اما حتی یک حمله هسته ای تاکتیکی کوچک نیز می‌تواند خسارات زیادی را در پی داشته باشد.

ولادیمیر پوتین از زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، بارها تمایل خود را برای استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی نشان داده و در هفته‌های اخیر تهدیدهای خود را تشدید کرده است. در اواخر ماه سپتامبر، پوتین دستور بسیج نسبی نیروهای روسیه را صادر کرد و به ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی گفت در مورد استفاده‌ی احتمالی از سلاح های هسته ای بلوف نمی‌زند. پوتین افزود:

اگر تمامیت ارضی کشورمان به خطر بیفتد، بدون شک از همه ابزارهای موجود برای محافظت از روسیه و مردم خود استفاده خواهیم کرد. آنهایی که می‌خواهند با سلاح های هسته ای از ما باج‌گیری کنند باید بدانند که هدف می‌تواند بچرخد و به سمت آنها نشانه برود.

بنا بر گزارش پولیتیکو، این تهدیدهای نگران کننده، سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا را به جنب‌وجوش واداشت و تلاش‌ها برای نظارت بر ارتباطات و تحرکات نظامی روسیه افزایش پیدا کرده است. با این حال بر خلاف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که نشانه‌های خاصی را در هنگام آماده‌سازی برای استفاده از خود نشان می‌دهند، به گفته منابع مختلف روسیه بر تعدادی سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر تکیه می‌کند که به سادگی می‌توانند در هواپیماها بارگذاری شوند. منابع می‌گویند این قابلیت، پیش‌بینی حرکات بعدی روس‌ها را دشوارتر می‌کند.

جنگ هسته ای

در عین حال نشانه‌هایی وجود دارد که به ما می‌گویند کشورهای دیگر نیز در برخی موضع‌گیری‌های هسته‌ای روسیه درگیر هستند. گاردین اعلام کرد که آندری دودا، رئیس جمهور لهستان در این هفته از ایالات متحده درخواست کرده تا بخشی از سلاح‌های هسته‌ای خود را به لهستان منتقل کند. بر اساس گزارش مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه، آمریکا از دهه 50 میلادی در کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و ترکیه، تسلیحات هسته‌ای خود را در اروپا حفظ کرده است، اما انتقال این تسلیحات به لهستان که در نزدیکی روسیه قرار دارد، بسیار قابل توجه خواهد بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، آندری دودا در مورد امکان به اشتراک‌گذاری هسته‌ای با ایالات متحده صحبت کرده و طی این همکاری قرار است خلبان‌های لهستانی به طور بالقوه برای انجام ماموریت‌هایی با تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده آمریکا آموزش ببینند. هنوز کاخ سفید واکنشی به این موضوع نشان نداده، اما کاخ سفید به گاردین گفته از درخواست لهستانی‌ها اطلاعی ندارد.