گوگل پیکسل 7 پرو پیکسل 6

گوگل پیکسل 7 پرو در برابر گوگل پیکسل 6 پرو؛ پرچمدار گوگل چه تغییری کرده است؟

در اینجا قصد داریم به مقایسه گوشی پرچمدار و تازه‌وارد پیکسل 7 پرو گوگل با پیکسل 6 پرو از نظر مشخصات فنی، قابلیت‌ها و ویژگی‌ها بپردازیم. آیا Pixel 7 Pro جایگزین مناسبی برای Pixel 6 Pro است؟

گوشی Pixel 7 Pro جدیدترین محصول گوگل است که به نبرد پرچمداران دنیای اندروید می‌پیوندد. از آن جا که این گوشی نیز همانند نسل قبلی خود پرچمداری بسیار خوش‌قیمت است، تنها محصول اندرویدی دیگری که از حیث مشخصات فنی و قیمت قابل رقابت با آن است، Pixel 6 Pro خواهد بود!

نسل جدید پیکسل‌های گوگل نه تنها از تراشه جدید تنسور استفاده می‌کنند، بلکه طراحی ماژول دوربین آن‌ها هم دستخوش تغییراتی شده و عملکرد آن ارتقا یافته است.

سال گذشته گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پروی گوگل توانستند به خوبی در قامت محصولاتی پرچمدار ظاهر شده و به رقیبی شایسته برای گوشی‌های شناخته‌شده و پریمیومی از سامسونگ و دیگر رقبا تبدیل شوند. امسال گوگل سعی دارد همین کار را با خانواده Pixel 7 انجام دهد.

اما آیا امسال هم گوگل توانسته این کار را با موفقیت انجام دهد یا خیر؟ با گجت نیوز همراه باشید تا با هم به مقایسه دو گوشی گوگل پیکسل 7 پرو و پیکسل 6 پرو بپردازیم و پیشرفت‌های نسل جدید پرچمداران گوگل را تشریح کنیم.

تفاوت‌های دو نسل از محصولات پرچمدار گوگل به طور خلاصه به شرح زیر هستند:

  • تراشه جدید گوگل تنسور 2
  • صفحه نمایش 25 درصد روشن‌تر با روشنایی 1500 نیت
  • بزرگنمایی نوری پنج برابری و بزرگنمایی سی برابری SuperRes
  • دوربین فوق عریض با میدان دید 126 درجه و فوکوس ماکرو
  • قابلیت فیس آنلاک
  • قابلیت حذف بلور از تصاویر
  • طراحی جدید ماژول دوربین
  • لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس با فریم براق
  • وی پی ان داخلی به کمک گوگل وان

مقایسه دو گوشی گوگل پیکسل 7 پرو و گوگل پیکسل 6 پرو

طراحی و صفحه نمایش

رنگ‌بندی دوربین‌ها و ماژول دوربین در گوشی Pixel 6 بسیار به هم شبیه بود؛ به طوری که تشخیص ماژول دوربین از قاب به سادگی امکان‌پذیر نبود. با این حال، گوگل در نسل جدید پرچمدارانش از طراحی جدیدی برای ماژول دوربین استفاده کرده تا تفاوت رنگ بین قاب پشتی و کیت دوربین بیش از پیش قابل تشخیص باشد.

در پیکسل 7 پرو، نوار ماژول دوربین براق طراحی شده و رنگ آن با ناحیه کپسولی دربرگیرنده دوربین اصلی و فوق عریض و ناحیه دایره‌ای دوربین پریسکوپ کاملا در تضاد است که ظاهری جذاب‌تر را به این محصول بخشیده است. علاوه بر این، Pixel 7 Pro همچنین از قاب آلومینیومی پریمیوم و جذابی بهره می‌برد.

گوشی Pixel 7 Pro

گوگل همچنین در طراحی کناره‌های Pixel 7 Pro هم ظرافت بیشتری به خرج داده تا محصولی چشم‌نوازتر را روانه بازار کند. به این ترتیب، علیرغم اینکه به جز ماژول دوربین و البته رنگ‌بندی، تفاوت چندانی میان گوگل پیکسل 7 پرو و پیکسل 6 پرو وجود ندارد، اما ظرافت بیشتر به کار رفته در طراحی پیکسل 7 پرو آن را به یک پرچمدار بسیار خوش‌ساخت تبدیل کرده است.

اندازه صفحه نمایش Pixel 7 Pro نسبت به قبل بدون تغییر باقی مانده است. بنابراین شاهد استفاده از یک صفحه نمایش 6.7 اینچی اولد در این گوشی هستیم که رزولوشن 1440p داشته و قادر به ارائه نرخ رفرش متغیر تا سقف 120 هرتز است.

نسل جدید از پرچمداران گوگل از پانل‌های S6E3HC4 سامسونگ استفاده می‌کند که نسبت به نمونه به کار رفته در Pixel 6 Pro حدودا 25 درصد روشن‌تر بوده و حداکثر روشنایی آن به 1500 نیت می‌رسد.

انتظار می‌رود در Pixel 7 Pro هم شاهد کالیبراسیون فوق‌العاده رنگ‌های صفحه نمایش باشیم؛ چرا که پیش از این نیز گوگل در سری پرچمداران پیکسل 5 و پیکسل 6 عملکرد بسیار ایده‌آلی را ارائه داده بود؛ به طوری که محصولاتش همواره در میان گوشی‌های هوشمند با بالاترین کیفیت صفحه نمایش حضور داشتند.

دوربین پیکسل 7 پرو در برابر پیکسل 6 پرو

به جز طراحی بصری متفاوت ماژول دوربین در پیکسل 7 پرو، این گوشی در بخش دوربین، از حیث سخت‌افزاری، تفاوت چندانی با نسل قبلی خود ندارد! هر دو نسل از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بهره می‌برند و دوربین فوق عریض آن‌ها 12 مگاپیکسلی است. همچنین دوربین تله فوتو در هر دو نسل از پیکسل‌های گوگل 48 مگاپیکسلی است. با این وجود، حسگرها هستند که مهم‌ترین تفاوت‌های این دو محصول را رقم زده‌اند.

در هر دو گوشی Pixel 6 Pro و Pixel 7 Pro دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و از سنسورهای GN1 سامسونگ بهره می‌برد. علاوه بر این، دوربین فوق عریض هم رزولوشنی 12 مگاپیکسلی داشته و از حسگرهای IMX381 سونی بهره می‌برد. البته در این میان، پیکسل 7 پرو از یک دوربین سلفی جدید 10.8 مگاپیکسلی بهره می‌برد که به حسگرهای 3J1 سامسونگ مجهز بوده و میدان دید کمی بسته‌تر 92.8 درجه‌ای را ارائه می‌دهد.

گوگل پیکسل 7 پرو پیکسل 6

از سوی دیگر، دوربین فوق عریض پیکسل 7 پرو با میدان دید 126 درجه‌ای خود عملکردی فوق‌‌العاده دارد و حتی به یک مد جدید تصویربرداری ماکرو هم مجهز شده که برای ثبت تصاویر از فاصله‌های کمتر از سه سانتیمتری سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قابلیت در انحصار Pixel 7 Pro بوده و نسل پیشین قادر به انجام آن نیست.

در نسل جدید همچنین شاهد جایگزینی حسگرهای تله فوتوی 48 مگاپیکسلی IMX586 سونی با سنسورهای GM1 سامسونگ هستیم که بزرگنمایی پریسکوپ پنج برابری را برای 7 پرو به ارمغان آورده است. به این ترتیب، پیکسل‌های جدید گوگل قادرند به راحتی و بدون کوچک‌ترین لرزشی تصاویر با بزرگنمایی سی برابری را به ثبت برسانند.

از سوی دیگر، نسل جدید تراشه‌های اختصاصی گوگل، تنسور 2 نیز نقش پررنگی در ارتقای عملکرد دوربین این نسل از پیکسل‌ها در مقایسه با نسل پیشین ایفا می‌کند.

گوگل پیش از این قابلیت پاک‌کن جادویی (Magic Eraser) را در پیکسل 6a ارتقا داده بود و علاوه بر امکان حذف آیتم‌های مورد نظر، قابلیت تغییر رنگ المان‌های مختلف تصویر ثبت شده را هم در اختیار کاربران قرار می‌داد. این قابلیت طبیعتا در اختیار کاربران پیکسل 7 هم قرار خواهد گرفت.

قابلیت Magic Eraser گوشی پیکسل

از سوی دیگر، قابلیت حذف بلور تصاویر (Picture Ublur) هم دیگر ویژگی جدید خانواده پیکسل 7 است که بخش‌های مات و مبهم تصاویر را کمی شفاف‌تر و واضح تر می‌سازد.

تمامی دوربین‌های پیکسل 7 پرو قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه هستند. همچنین ویژگی‌های جدید تقویت صدا در این گوشی باعث تفکیک بهتر صدای گوینده در ویدیوها می‌شود. علاوه بر این، تراشه Tensor 2 همچنین مد جدید بلور سینمایی و قابلیت ضبط ویدیوهای HDR را هم به این پرچمدار گوگل آورده است که برای یک محصول نهصد دلاری شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

عملکرد سخت‌افزاری و نرم افزاری

چیپست تنسور به کار رفته در پیکسل 6 پرو تراشه‌ای پنج نانومتری بود که بر پایه فناوری EUV سامسونگ ساخته شده بود. این روش پیش از این توسط کوالکام برای ساخت چیپست اسنپدراگون 888 در محصولات پرچمدار سال 2021 نظیر گلکسی اس 21 به کار رفته بود.

بر اساس مقایسه‌های فنی دو چیپست Tensor و Snapdragon 888، علیرغم این که تراشه‌های گوگل قادر به شکست چیپست‌های کوالکام از حیث قدرت پردازشی نبودند؛ اما بخش پردازش گرافیکی آن‌ها عملکردی به مراتب بهتر از تراشه‌های اسنپدراگون ارائه داد. تراشه تنسور گوگل همچنین در بخش هوش مصنوعی و پردازش تصویری هم امتیاز خیره‌کننده‌ای را کسب کرد.

گوگل به طور خاص مشخصات فنی تراشه تنسور 2 را افشا نکرده است. با این وجود می‌توان انتظار داشت که این چیپست‌ها با بهره‌گیری از معماری چهار نانومتری ساخته شده و از الگوریتم‌های بهینه هوش مصنوعی و پردازش تصویر بهره می‌برند که قابلیت‌هایی نظیر بلور سینمایی در ضبط ویدیو را برای پیکسل‌های جدید گوگل به ارمغان می‌آورند.

گوگل پیکسل 7 پرو پیکسل 6

در بخش نرم افزاری، هر دو گوشی قادر به ارائه سریع‌ترین و بهترین تجربه از اندروید با طراحی تکرارنشدنی Material You هستند. طبیعتا هیچ محصول اندرویدی دیگر نمی‌تواند در بخش نرم افزار عملکردی بهتر از پیکسل‌های جدید گوگل داشته باشد؛ چرا که سادگی و سرعت این رابط کاربری مثال‌زدنی است و بروزرسانی طولانی مدت نیز باعث افزایش چشمگیر ارزش آن خواهد شد.

استفاده از پوسته اصلی اندروید همچنین باعث می‌شود که میزان حافظه مورد نیاز در پرچمداران گوگل در مقایسه با سایر کمپانی‌ها کمتر باشد. به همین دلیل، حداکثر ظرفیت رم گوشی پیکسل 7 پرو دقیقا مانند پیکسل 6 پرو برابر با 12 گیگابایت بوده و میزان حافظه داخلی آن حداکثر 512 گیگ خواهد بود.

عمر باتری و سرعت شارژ گوگل پیکسل 7 پرو در برابر پیکسل 6 پرو

هر دو نسل از گوشی‌های پیکسل پروی گوگل از باتری‌هایی 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنند. با این وجود گوگل میزان شارژدهی باتری نسل جدید را بیشتر پیش‌بینی کرده است. دلیل این امر، بهینه‌سازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی انجام شده بر روی رابط استوک اندروید است که در کنار عملکرد بهینه‌تر تراشه تنسور 2 باعث بالاتر رفتن شارژدهی باتری گوشی Pixel 7 Pro می‌شود.

گوشی Pixel 7 Pro

به نظر می‌رسد مهندسین گوگل تصمیم گرفته‌اند در بخش باتری دنباله‌روی اپل باشند و با انجام بهینه‌سازی‌های سنگین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عمر باتری باورنکردنی‌ای را برای پرچمدار جدیدشان ارائه کنند. در همین راستا می‌توان انتظار داشت که شارژدهی Pixel 7 Pro حتی در مقایسه با Pixel 6 Pro هم بهتر باشد. البته نباید فراموش کنیم که خود گوشی Pixel 6 Pro در شمار بهترین محصولات بازار از حیث عمر باتری قرار می‌گیرد.

پیش از این گوگل با تعبیه شارژ سریع سی واتی در پیکسل 6 پرو وعده شارژ کامل باتری آن ظرف یک ساعت را داده بود. با توجه به ثابت ماندن ظرفیت باتری و نرخ شارژ در Pixel 7 Pro می‌توان انتظار همین زمان شارژ را برای این گوشی داشت.

مشخصات فنی Pixel 7 Pro در برابر Pixel 6 Pro

در پایان مقایسه دو گوشی گوگل پیکسل 7 پرو و پیکسل 6 پرو بد نیست نگاهی مختصر به مشخصات فنی هر دوی آن‌ها داشته باشیم.

مشخصاتپیکسل 7 پروپیکسل 6 پرو
صفحه نمایش
  • 6.7 اینچی، رزولوشن QHD+
  • پانل اولد LTPO با نرخ رفرش 120 هرتز
  • روشنایی 1500 نیت
  • 6.7 اینچی، رزولوشن QHD+
  • پانل اولد LTPO با نرخ رفرش 120 هرتز
  • روشنایی 1200 نیت
پردازندهتنسور 2 گوگلتنسور گوگل
دوربین اصلی50 مگاپیکسل f/1.8550 مگاپیکسل f/1.85
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با فوکوس ماکرو12 مگاپیکسلی
دوربین تله فوتو48 مگاپیکسلی، بزرگنمایی نوری پنج برابری48 مگاپیکسلی، بزرگنمایی نوری چهار برابری
دوربین سلفی11 مگاپیکسل11 مگاپیکسل
رم و حافظه داخلی
  • 12 گیگ رم
  • 128/256/512 گیگ حافظه داخلی
  • 12 گیگ رم
  • 128/256/512 گیگ حافظه داخلی
باتری5000 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت

جمع‌بندی

زمانی که بحث مقایسه دو گوشی Pixel 7 Pro و Pixel 6 Pro مطرح باشد، تمامی شواهد و قراین به توجیه‌پذیر بودن آپگرید از نسل پیشین به نسل جدید حکایت دارند! در نگاه اول، ماژول دوربین پیکسل 7 پرو در مقایسه با قبل تغییر چندانی نکرده و تنها تفاوت‌های دو نسل به تراشه جدیدتر و طراحی متفاوت نوار دوربین خلاصه می‌شود.

با این حال تفاوت‌های این دو نسل بسیار بیشتر از چیزی‌ست که به نظر می‌رسد! به عنوان مثال، دوربین در نسل جدید با تغییراتی چشمگیر روبرو شده و پیشرفت‌هایی نظیر میدان زوم عریض‌تر و مد انحصاری بلور سینماتیک یا مد فوکوس ماکرو باعث ارتقای چشمگیر عملکرد دوربین شده‌اند.

از سوی دیگر، صفحه نمایش هم بسیار روشن‌تر از قبل شده و عمر باتری ارتقا یافته است. همچنین با عرضه پیکسل 7 پرو، گوگل تولید نسل قبل را متوقف می‌کند. بنابراین آپگرید از Pixel 6 Pro به Pixel 7 Pro اقدامی بسیار منطقی است.

گوشی Pixel 7

از سوی دیگر، زمانی که پای گوگل در میان باشد، آپگرید کردن همیشه گزینه‌ای درست است! مدل‌های اولیه پیکسل 6 پرو مانند بسیاری محصولات دیگر گوگل پر از ایرادات ریز و درشت نرم افزاری و سخت‌افزاری بودند که عملکرد آن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده بودند. با این حال گوگل به تدریج این دسته ایرادات را رفع کرد و اکنون با نسل جدید از این محصولات قصد دارد محصولی با حداقل ایرادات فنی را به دست مشتریان برساند.

شما در خصوص گوشی پرچمدار پیکسل 7 پرو چه نظری دارید؟ آیا این محصول آپگریدی منطقی برای 6 پرو به حساب می‌رود یا خیر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*