تلسکوپ جیمز وب و چاندرا

ترکیب تصاویر تلسکوپ جیمز وب و تلسکوپ چاندرا؛ وقتی فضا فوق‌العاده زیبا می‌شود

دانشمندان با ترکیب داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ چاندرا توانسته‌اند تصاویر شگفت‌انگیزی خلق کنند. این تصاویر نمای بسیار جذاب‌تری را از فضا نشان مي‌دهند.

از وقتی ناسا تلسکوپ چند میلیارد دلاری خود را به فضا فرستاده است، هر روز شاهد تصاویر جذابی از فضا هستیم. هر تصویر نیز بیشتر باعث می‌شود به زیبایی و عظمت جهان هستی پی ببریم. اگرچه تصاویر تلسکوپ جیمز وب به خودی خود فوق‌العاده هستند، اما ناسا تصمیم گرفته داده‌های دریافتی از این تلسکوپ را با یافته‌های تلسکوپ فضایی اشعه ایکس ناسا ترکیب کند.

در ادامه شاهد نسخه بهبود یافته تصاویر جیمز وب از سحابی کارینا، پنج‌قلوی استفان، میدان عمیق SMACS 0723.3-7327 و کهکشان چرخ گاری خواهیم بود.

همکاری تلسکوپ جیمز وب و چاندرا برای ثبت تصاویر فوق‌العاده

در ۲۰ تیر ماه بود که جو بایدن از اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب با نام میدان عمیق رونمایی کرد. تلسکوپ جیمز وب توانست به لطف پدیده همگرایی گرانشی به این تصویر فوق‌العاده دست یابد. نقطه‌های روشنی نیز که در تصویر می‌بینید ستاره نیستند، بلکه هرکدام کهکشان‌هایی با میلیون‌ها ستاره هستند.

تلسکوپ چاندرا نیز منطقه‌ای از گازهای بسیار داغ که از آن همه کهکشان منتشر می‌شوند را نشان می‌دهد. این گازها به واسطه اشعه ایکس در اختیار تلسکوپ چاندرا قرار می‌گیرند و جیمز وب قادر به دیدن آنها نیست. هاله آبی رنگی که در مرکز تصویر می‌بینید، گازهایی با دمای چند ده میلیون درجه سانتی‌گراد هستند و جرم آنها نیز حدود ۱۰۰ میلیارد برابر خورشید است.

تلسکوپ جیمز وب و چاندرا

ناسا همچنین حدس می‌زند که میزان گاز این منطقه تا چند برابر بیشتر از تمام کهکشان‌های این خوشه باشد. در واقع ترکیب تصویر تلسکوپ جیمز وب و چاندرا عظمت فوق‌العاده این قسمت از جهان را نشان می‌دهد.

تصویر دوم به پنج‌قلوی استفان تعلق دارد. داده‌های جیمز وب در این تصویر به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی نشان داده شده است. در این رنگ‌ها شما می‌توانید نشانه‌های از گاز‌های بین کهکشانی و ستاره‌های جوان را در پس‌زمینه تصویر ببینید. رنگ آبی مرکز تصویر نیز به تلسکوپ چاندرا تعلق دارد.

این تلسکوپ متوجه یک موج ضربه‌ای در آن منطقه شد که باعث رسیدن دمای گاز به ده‌ها میلیون درجه شده است. ناسا در توضیحات عکس اعلام کرد که این موج با سرعت ۳.۲ میلیون کیلومتر بر ساعت از یکی از کهکشان‌ها خارج می‌شود.

تلسکوپ جیمز وب و چاندرا

مورد بعدی تصویر تلسکوپ جیمز وب و چاندرا از سحابی کارینا است. این سحابی یک کارخانه بزرگ تولید ستاره است. در این منطقه توپ‌های آتشین گازی یا متولد می‌شوند و یا در انتظار مرگ خود هستند. در تصویر نیز روی قسمتی از سحابی زوم شده است. بخش بزرگی از این تصویر به تلسکوپ جیمز وب تعلق دارد و کمک چاندرا فقط روشن نشان دادن ستاره‌ها بوده است.

ستاره‌هایی که در این قسمت می‌بینید، حدود ۱ تا ۲ میلیون سال سن دارند که یعنی در مقیاس ستاره‌ای بسیار جوان هستند. هرچه یک ستاره جوان‌تر باشد، در تصاویر اشعه ایکس روشن‌تر دیده می‌شود.

سحابی کارینا

آخرین تصویر ترکیب شده تلسکوپ جیمز وب و چاندرا نیز به کهکشان چرخ گاری تعلق دارد. جیمز وب یک ماه پس از سایر تصاویر اشاره شده، این تصویر را گرفت؛ اما با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان به فضا مواجه شد. شکل متفاوت این کهکشان به خاطر برخوردش با یک کهکشان کوچکتر در ۱۰۰ میلیون سال پیش است.

در اینجا نیز بخش اصلی تصویر به جیمز وب تعلق دارد و مناطق آبی و بنفش دریافتی تلسکوپ چاندرا از گاز‌های بسیار داغ، ستاره‌های منفجر شده، ستاره‌های نوترونی و حتی موادی که توسط سیاه‌چاله کشیده می‌شوند، هستند. جدا از اینکه ترکیب تصاویر تلسکوپ جیمز وب و چاندرا بسیار زیبا و نفس‌گیر هستند، پیام مهمی هم منتقل می‌کنند.

تلسکوپ جیمز وب و چاندرا

به باور ناسا تلسکوپ جیمز وب قرار نیست به تنهایی به کاوش در جهان هستی بپردازد و می‌بایست داده‌های دریافتی از آن را در کنار دیگر تلسکوپ‌ها و تجهیزات فضایی قرار داد تا به تصویر کامل‌تری از جهان دست یابیم.