ایلان ماسک و استارلینک

ایلان ماسک پشت اوکراین را خالی کرد: پنتاگون پول اینترنت استارلینک اوکراین را بدهد، من ندارم!

ظاهرا ایلان ماسک بر سر ارائه خدمات استارلیک به اوکراین نیز دبه درآورده و قصد دارد ارسال پایانه‌های اینترنتی جدید به این کشور را متوقف کند.

استارلینک، شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک، از اوایل سال جاری در حال ارائه خدمات رایگان به اوکراین است. اما اکنون اسپیس‌ایکس اعلام کرده که دیگر نمی‌تواند پایانه‌های اینترنت جدیدی را به این کشور اهدا کند و هم‌چنین قادر نیست به پرداخت هزینه ترمینال‌های موجود نیز ادامه دهد. این شرکت در عوض از پنتاگون خواسته تا بودجه این خدمات را تامین کند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک، یک منبع ارتباطی حیاتی برای ارتش اوکراین محسوب می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد با وجود تخریب برج‌های تلفن همراه در جریان جنگ با روسیه، هم‌چنان امکان اتصال و برقراری ارتباط داشته باشند. تا به اینجا، تنها درصد اندکی از هزینه خدمات استارلینک توسط اوکراین پرداخت شده است، این در حالی است که کل این عملیات برای اسپیس‌ایکس 80 میلیون دلار هزینه داشته که تا پایان سال از 100 میلیون دلار نیز عبور خواهد کرد.

استارلینک

ایلان ماسک اخیرا در توییتر، از فالوورهای خود خواسته بود تا در مورد اینکه آیا روسیه از حق الحاق کریمه برخوردار است یا خیر، در قالب «آری» یا «خیر» نظر دهند که با واکنش بسیار تند، آندری ملنیک، سفیر اوکراین در آلمان مواجه شد. او هم‌چنین در پاسخ به قطع سرویس رایگان استارلینک در اوکراین، در توییتی نوشت که تابع نظر سفیر اوکراین است.

توییت ماسک

براساس اسناد به دست آمده توسط CNN، مدیر فروش دولتی اسپیس‌ایکس در نامه‌ای خطاب به پنتاگون نوشت:

ما در موقعیتی نیستیم که پایانه‌های اینترنتی بیشتری را به اوکراین اهدا کنیم و هم‌چنین هزینه ترمینال‌های موجود را نیز نمی‌توانیم برای مدت نامحدود بپردازیم.

به نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس در این باره، با تصمیمات سختی مواجه شده است. یک مشاور خارجی در این باره گفت:

فکر نمی‌کنم آنها از توانایی مالی لازم برای ارائه پایانه‌ها یا خدمات اضافی درخواست شده از سوی دولت اوکراین برخوردار باشند.