کشف یک تله صید ماهی باستانی

کشف یک تله صید ماهی باستانی و شگفت انگیز با قدمت 7 هزار سال

یکی از باستان شناسان در شمال نروژ موفق به کشف یک تله صید ماهی باستانی شده است که طبق گزارش ها قدمت آن به 7000 سال پیش بر می‌گردد.

پیش از این باستان شناسان و دانشمندان تصور می‌کردند که مردم نروژ در عصر حجر تنها شکارشان گوزن شمالی بوده است ولی هم اکنون نتایج و شواهد جدید نشان می‌دهند که تنها شکار آنها گوزن شمالی نبوده بلکه یافته‌های جدید حاکی از این هستند که آنها تله‌های ماهی بزرگی در دریاچه‌ها پهن می‌کرده‌اند.

کشف یک تله صید ماهی باستانی در نروژ

آقای ریدر مارستین (Reidar Marstein) تابستان سال جاری مشغول پیاده روی در ارتفاعات جوتونهایم بود که چیزی عجیب در پایین دریاچه کوه Tesse واقع در شهرستان لوم مشاهده کرد. آب این دریاچه هر تابستان برای تولید برق تخلیه می‌شود. مارستین پیشه باستان شناسی را با عشق و علاقه و به صورت تفننی انجام می‌دهد و وقتی به پایین دریاچه نگاه می‌کرد متوجه شد که نیزه‌های چوبی واقع در آب، الگویی منحصر به فرد را تشکیل می‌دهند. مارستین به پخش کننده عمومی دولتی نروژ گفته:

دیدم که نیزه‌هایی در آب به شکلی منحصر به فرد و خاص قرار گرفته‌اند.

کشف یک تله صید ماهی باستانی

موزه تاریخ فرهنگی در اسلو طی بیانیه‌ای اعلام کرده که سیستم نیزه‌های چوبی واقع در آب نوعی تله ماهی عصر حجری بوده است. قدمت یکی از این نیزه‌ها به 7000 سال پیش بر می‌گردد و این یعنی سن آن به 5 هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد که در متون نروژی اوایل عصر حجر محسوب می‌شود.

موزه اسلو همچنین در بیانیه خود می‌نویسد آن طور که از شواهد امر پیداست، شیوه ماهیگیری مذکور سنت دیرینه و باستانی در نروژ بوده است.

سه تله ماهی بزرگ

مارستین به همراه زیست شناس آب‌های شیرین، تریگوه هشتاگن (Trygve Hesthagen) موفق شدند پیش از آنکه دریاچه از آب پر می‌شود دید کلی از نیزه‌ها به دست آورند. تاکنون حداقل سه حفره تله گیری با حصارهای راهنما در کف این دریاچه شناسایی شده است. حصارهای راهنما احتمالاً ماهی‌ها را به داخل تله‌ها هدایت می‌کرده و پس از آن صید با یک قایق یا توسط شخصی که توی آب می‌رفته جمع آوری می‌شده است.

سازه‌های به دام انداختن ماهی‌ها در دریاچه تسه یکی از قدیمی ترین سازه‌هایی است که در شمال اروپا قرار دارد. خوشبختانه نیزه‌های چوبی به خوبی حفظ شده‌اند و باستان شناسان امیدوار هستند بتوانند اطلاعات دقیقی در مورد قدمت دقیق تله‌های ماهی، تعداد سال‌های استفاده از آنها و تعداد دفعاتی که تعمیر شده‌اند به دست آورند.

کشف یک تله صید ماهی باستانی

شکارچیان و ماهیگیران

حفاری‌های قبلی در اطراف دریاچه تسه باستان شناسان را به سمت بقایایی از عصر حجر برده که قدمت آنها تا 7000 سال نیز می‌رسد. اولین بار این گوزن شمالی بوده که شکارچیان را به کوه‌های این ناحیه کشانده است. آثاری از شکار گوزن شمالی توسط باستان شناسان دوره عصر یخبندان به طور انبوه پیدا شده که یافته‌های آنها را در ذوب شدن یخچال‌های طبیعی تأیید می‌کند. هرچه یخ‌ها بیشتر ذوب شوند، اقلام قدیمی تری از عصر برنز و اخیراً نیز از عصر حجر پیدا خواهد شد.

نگرانی‌های زیادی در مورد اینکه آیا مردم عصر حجر فقط برای شکار و جمع‌آوری به کوه‌ها آمده‌اند یا نه و یا اینکه واقعاً ماهی قزل آلا صید می‌کرده‌اند وجود داشته است. ولی حالا می‌دانیم که آنها قطع به یقین ماهی قزل آلا صید می‌کرده‌اند.

جستجوی بیشتر در بهار آینده

در طول تابستان دریاچه تسه مجدداً پر از آب شده است. تله‌های ماهی در حال حاضر حدود 24 متر زیر سطح آب هستند. غواصان موزه دریانوردی نروژ اخیراً نمونه‌ها و اندازه‌گیری‌های بیشتری از نیزه‌های چوبی به دست آورده‌اند و همچنین برخی از بخش‌های این سازه را پوشانده‌اند. باستان شناسان هیجان زده نوشته‌اند که:

بررسی این نیزه‌های چوبی می‌تواند به ما اطلاعاتی درباره عصر حجر بدهد و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد باید خواب کاوش درباره عصر حجر را در سر می‌پروراندیم.

کشف یک تله صید ماهی باستانی

یکی از باستان شناسان موزه تاریخ فرهنگی به پخش کننده عمومی دولتی نروژ می‌گوید در متون نروژی و اسکاتلندی این یافته قابل توجه است و یک جور هدیه محسوب می‌شود. کاوش بیشتر در این خصوص برای بهار سال آینده برنامه ریزی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*