کابل یو اس بی

مشخصات فنی نسخه 2.0 فناوری USB4 با سرعت 80 گیگابایت بر ثانیه در کنار لوگو جدید منتشر شد

انجمن USB-IF از مشخصات فنی، جزئیات و لوگوی جدید نسخه 2.0 فناوری اتصال USB4 با سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد.

پس از رونمایی در ماه گذشته، مشخصات فنی استاندارد نسخه 2.0 فناوری USB4 برای توسعه‌دهندگان منتشر شد. انجمن مجریان USB-IF، به عنوان نهاد حاکم نظارتی، اطلاعات جدیدی را در وب‌سایت خود به همراه لوگوهای تاییدیه جدید “USB 80 Gbps” منتشر کرده که می‌تواند در کابل‌های USB و دستگاه‌هایی که امکان پشتیبانی از سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه را دارند، استفاده شود.

فناوری USB4، اولین بار در سال 2019 معرفی شد و از اتصالات با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این نسل هم‌چنین امکان سازگاری متقابل با پورت‌های تاندربولت 3.0 و 4 را نیز ارائه می‌دهد. اکنون، نسخه 2.0 فناوری USB4 قادر است حداکثر سرعت را تا دو برابر، یعنی 80 گیگابیت در ثانیه افزایش داده و حتی جهت تامین انرژی مورد نیاز مانیتورهای با وضوح بالا، سرعت 120 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد.

با استفاده از پهنای باند نسخه 2.0 فناوری USB4، این استاندارد به طور کامل با دیسپلی‌پورت 2.1 سازگاری دارد و می‌تواند نیروی مورد نیاز یک نمایشگر 4K تا 240 هرتز یا حداکثر یک صفحه‌نمایش با رزولوشن 10K در 60 هرتز را بدون نیاز به فشرده‌سازی تامین کند.

برد ساندرز، مدیرعامل انجمن USB-IF در بیانیه‌ای رسمی گفت:

مشخصات فنی به‌روز شده، سرعت USB4 و عملکرد پروتکل داده را افزایش می‌دهد و تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا محصولاتی را توسعه دهند که می‌توانند استاندارد USB 80 Gbps را علاوه بر USB 40 Gbps و USB 20 Gbps موجود به کاربران ارائه دهند.

نسخه 2.0 فناوری USB4 بر روی کابل‌های غیرفعال USB4 با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه و هم‌چنین بر روی کابل‌های جدید 80 گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند. به نقل از USB-IF، علاوه بر سازگاری با دیسپلی‌پورت 2.1، این استاندارد هم‌چنین از PCIe 4.0 پشتیبانی خواهد کرد.

با توجه به مشخصات اولیه USB4 که در سال 2019 اعلام شد و ورود محصولات مجهز به این فناوری که تنها چند ماه از عرضه آنها به بازار می‌گذرد، احتمالا تا یک یا دو سال آینده، دستگاهی با پشتیبانی از نسخه 2.0 فناوری USB4 وارد بازار نخواهد شد. با این حال، پس از عرضه محصولات مجهز به USB4 v2.0، احتمالا لوگوی جدید USB 80 Gbps بر روی بسته‌بندی یا پورت‌ها درج خواهد شد.

لوگوهای نسخه 2.0 فناوری USB4

انجمن USB-IF پیشتر در گفتگو با Tom’s Hardware تاکید داشته که قصد ندارد توجه مصرف‌کنندگان را در هنگام خرید محصولات مجهز به این استاندارد، به شماره نسخه معطوف کند. در عوض، آنها از تولیدکنندگان می‌خواهد تا حداکثر سرعت فناوری USB که در محصول استفاده شده را با استفاده از نام‌ها و لوگوهایی مانند USB 5 Gbps، USB 10 Gbps، USB 20 Gbps، USB 40 Gbps و اکنون USB 80 Gbps ارائه دهند.

سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه usb

محصولاتی که فرآیند صدور گواهینامه رسمی این انجمن را طی کنند، می‌توانند از لوگوی “Certified 80 Gbps” بر روی بسته‌ها و دستگاه‌های خود استفاده کنند. در این میان، سایر دستگاه‌ها یا حتی رایانه‌هایی که از اتصالات 80 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، در صورت اخذ تاییدیه می‌توانند از لوگوی USB 80 Gbps استفاده کنند.

سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه

 

کابل‌هایی که دارای لوگوی تاییدیه 80 گیگابیت بر ثانیه هستند، می‌توانند خروجی 240 وات را تامین کنند و برای نمونه‌هایی با حداکثر خروجی 60 وات، از لوگوی 60 گیگابیت بر ثانیه استفاده خواهد شد.

سرعت usb4

 

لازم به ذکر است که اکثر محصولات مجهز به USB، فاقد گواهینامه انجمن مربوطه هستند. بنابراین، حتی در صورتی‌که دستگاه‌هایی مجهز به نسخه 2.0 فناوری USB4 در آینده عرضه شود، ممکن است فاقد لوگوهای فوق باشند. اگرچه انجمن USB-IF مایل است با سازندگان محصولات در مورد سرعت و توان خروجی همکاری داشته باشد، اما احتمالا محصولاتی وارد بازار خواهند شد که در آنها سازنده، تنها به درج پشتیبانی از نسخه 2.0 اتصال USB4 یا USB 3.2، بدون ذکر گیگابیت در ثانیه بسنده خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*