تراشه چینی

رسانه‌های روسی: نیمی از تراشه‌ های وارداتی از چین خراب هستند!

روزنامه روسی کومرسانت، در گزارشی عجیب عنوان کرده که نیمی از قطعات و تراشه های وارداتی از چین به روسیه، خراب و معیوب هستند.

شرکت‌های فناوری روسیه، اخیرا به پدیده عجیبی در محموله‌های تراشه‌ های وارداتی از تولیدکنندگان چین برخورده‌اند. طبق گزارشی که در یک روزنامه رسمی روسی در حوزه سیاست و تجارت، به نام کومرسانت منتشر شده است، بیش از 40 درصد از تراشه های وارداتی از چین به روسیه، معیوب و خراب هستند.

این آمار حاکی از افزایش 1900 درصدی واردات قطعات معیوب ارسالی به روسیه است. به نقل از روزنامه کومرسانت، پیش از حمله روسیه به اوکراین، نرخ خرابی قطعات ارسالی از چین، تنها 2 درصد بود. این نشریه که به طور اختصاصی متعلق علیشیر عثمانوف، از میلیاردهای حامی پوتین است، به نقل از یک منبع ناشناس در گزارش خود، همه‌گیری کووید-19 و تحریم‌های اقتصادی که با آسیب زدن به زنجیره‌های تامین این کشور، روسیه را به واردات نیمه‌هادی از بازارهای متفرقه مجبور کرده را به عنوان دو عامل اصلی در ایجاد این مشکل معرفی کرده است.

کرملین

با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه‌های مدرن و مهم، مانند سخت‌افزارهای نظامی، به قطعات نیمه‌هادی مختلفی نیاز دارند، حتی نرخ خرابی پیشین 2% نیز قابل قبول نیست. تحویل 40 درصد تراشه های در حالت خراب و بلااستفاده از چین، بدین معناست که این کشور کوچک‌ترین وقتی را صرف نظارت و آزمایش تولیدات خود نکرده است.

روزنامه کومرسانت (در روسی به معنای تاجر) در ادامه مدعی شد که تحریم‌ها منجر به خروج شرکت‌های وارداتی بزرگ از روسیه شده و تولیدکنندگان روس چاره‌ای جز استفاده از تامین‌کنندگان غیرمجاز که قطعاتی عمدتا خراب و معیوب را ارسال می‌کنند، ندارند. شرکت‌های روسی هم‌چنین در بررسی و انتخاب تامین‌کنندگان مناسب و محصولاتشان، پیش از سفارش‌های بزرگ نیز فاقد تجربه کافی هستند.

در فوریه سال جاری، ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعلام کردند که هر دو کشور بدون محدودیت به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد. با این حال، دولت پکن به وضوح اعلام کرده که اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین را تایید نمی‌کند و از پوتین خواسته تا به جای جنگ، به دنبال مذاکره باشد. از سوی دیگر، وزارت صنعت و تجارت روسیه در گفتگو با کومرسانت گفت که تاکنون هیچ اطلاعاتی را در مورد افزایش آمار تراشه های وارداتی خراب از چین دریافت نکرده است.