تلسکوپ فضایی جمیز وب

تلسکوپ فضایی جمیز وب ، ستون های آفرینش را به تصویر می‌کشد

تلسکوپ فضایی جمیز وب به تازگی موفق شده تصاویری از ستون های آفرینش ثبت کند. زیبایی های آفرینش را در ادامه بخوانید.

تور گردشگری تلسکوپ فضایی جیمز وب نمای جدیدی از اجرام شاخص بین ستاره‌ای در اختیار داشمندان قرار داده است. محققان دقیق ترین تصویر خود را از ستون‌های آفرینش، یک پرورشگاه ستاره سازی واقع در سحابی عقاب و در فاصله 6500 سال نوری ثبت کرده‌اند.

تصاویر ستون های خلقت جهان توسط تلسکوپ فضایی جمیز وب ثبت شد

تلسکوپ فضایی جمیز وب

تصویر مادون قرمز این تلسکوپ جزئیات بیشتری نسبت به عکس فوری هابل در سال 2014 نشان می‌دهد و انبوهی از ستارگان را به تصویر می‌کشد (عمدتا ستارگان نوباوه) که حتی یک کهکشان هم در دیدرس نیست. ستارگان جدید نقاط قرمز درخشانی هستند که تخمین زده می‌شود تنها چند صد هزار سال قدمت داشته باشند.

درخشش قرمز ستون‌ها بدون ذکر خطوط مواج در برخی از لبه‌ها، نتیجه جریان سریع و ضربه‌های کمانی است که به هیدروژن انرژی می‌دهد و آن را به بیرون می‌راند. نمی‌توانید کهکشان‌ها را ببینید زیرا غبار و گاز میان ستاره‌ای کهکشان راه شیری اجرام دورتر را در چنین ناحیه چگال و متراکمی مسدود خواهد کرد.

تلسکوپ فضایی جمیز وب

عکس سمت چپ از هابل در سال 1995 و عکس سمت راست در سال 2014

هابل برای نخستین بار در سال 1995 از ستون‌های آفرینش تصویربرداری کرد اما فناوری در آن زمان تنها قسمتی از ستارگان منطقه را نشان داد. در سال 2014 بود که هابل مجدداً از ستون‌های آفرینش تصویربرداری کرد و جزئیات بیشتری ارائه داد ولی عکس فوری نور مرئی همچنان ستون‌ها را مات می‌کرد و بعضی از ستاره‌های در حال تولد را ناپدید نشان می‌داد. مشاهدات جیمز وب، نمایش کامل تری از پرورشگاه ستاره سازی است.

البته تصاویری که ثبت شده فقط برای به نمایش درآمدن نیست. دانشمندان امیدوارند بتوانند مدل‌های ستاره سازی خود را به لطف داده‌های دقیق تر تلسکوپ وب برای ستارگان اصلاح کنند و چنین چیزی می‌تواند درک بشر را از زندگی اولیه ستارگان اولیه و به نوبه خود کل جهان بهبود بخشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*