دوربین 3200 مگاپیکسل

اولین دوربین 3200 مگاپیکسلی جهان ، آماده کمک به فضانوردان و اخترشناسان است

اولین دوربین دیجیتال 3200 مگاپیکسلی جهان، با قرارگیری در تلسکوپ LSST، به رصد عمیق اجرام موجود در کیهان می‌پردازد.

اولین دوربین غول‌پیکر 3200 مگاپیکسلی که هرگز نظیر آن وجود نداشته، با هدف رصد تمامی اجرام موجود در کیهان، قرار است در تلسکوپ LSST قرار بگیرد. بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان با سنسور 3200 مگاپیکسلی خود، اکنون آماده ارسال به خانه جدید خود واقع در رصدخانه Vera C. Rubin شیلی است.

در طول هفت سال گذشته، دانشمندان و مهندسان برای توسعه و ساخت یک دوربین دیجیتال برای قرارگیری در قلب تلسکوپ LSST با یکدیگر همکاری داشته‌اند و این امیدواری وجود دارد که ماحصل کار، به درک بهتر ماده‌ و انرژی‌های تشکیل‌دهنده 95% کیهان کمک کند.

دوربین جدید SLAC

آرون رودمن، اختر فیزیکدان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اسلک و معاون رصدخانه روبین می‌گوید:

ترکیب صفحات کانونی غول‌پیکر دوربین 3200 مگاپیکسلی و یک آینه تقریبا 8 متری برای جمع‌آوری نور، فرآیندی بی‌نظیر است.

وی در ادامه اشاره کرد که هر دو لنز 1.5 متری که با کلاهک‌های فوق‌العاده بزرگی تکمیل می‌شوند، مانند صفحه کانونی به دلیل ابعاد غول‌پیکر خود در کتاب رکوردهای جهانی گینس قرار دارند. اتاق تلسکوپ LSST که به افتخار ستاره‌شناس آمریکایی، ورا روبین نام‌گذاری شده است، مجهز به 189 حسگر علمی با دقت بالا با هزینه 3 میلیون دلار است که تصاویر 3200 مگاپیکسلی (3.2 گیگاپیکسلی) تولید می‌کند. این ویژگی‌ در کنار دیگر قابلیت‌های این دوربین انقلابی، به زودی دامنه تحقیقات کیهانی را به طور قابل توجهی گسترده‌تر خواهد کرد.

تلسکوپ LSST با دوربین 3200 مگاپیکسلی، رقیبی جدی برای هابل و وب

لازم به ذکر است که این دوربین غول‌پیکر دیجیتال پیش از این مورد آزمایش قرار گرفته و تیم‌های مختلفی به ثبت تصاویر با آن پرداخته‌اند. رزولوشن این دوربین به قدری بالا است که می‌توان یک توپ گلف را از فاصله حدودا 24 کیلومتری مشاهده کرد.

استیون کان، مدیر رصدخانه روبین گفت:

این دستاورد بزرگی در میان پروژه‌های رصدخانه روبین از آغاز تاسیس آن است. تکمیل صفحه کانونی دوربین LSST و موفقیت در آزمایش آن، یک پیروزی بزرگ برای دانشمندان و مهندسان این پروژه است و رصدخانه روبین را قادر می‌سازد تا وارد فاز جدیدی از تحقیقات خود در زمینه نجوم شود.

دوربین 3200 مگاپیکسلی lsst

طبق برنامه، مهندسان دو ماه دیگر این دوربین دیجیتال 3200 مگاپیکسلی را مجددا آزمایش خواهند کرد و در ماه مه، آن‌را به سایت تلسکوپ در کوه‌های شمال شیلی ارسال خواهند کرد. دانشمندان اولین آزمایش‌های تصویربرداری این تلسکوپ را در نیمه دوم سال 2023 آغاز می‌کنند و در نظر دارند تلسکوپ LSST را در ماه مارس 2024 به طور رسمی معرفی کنند.

پس از رونمایی، این تلسکوپ کار جمع‌آوری 20 ترابایت داده در هر شبانه‌روز را به مدت 10 سال از نیم‌کره جنوبی آغاز خواهد کرد. این رویکرد برعکس آنچه خواهد بود که تلسکوپ‌های فضایی هابل یا جیمز وب انجام می‌‌دهند.

مسلما یک اشتباه کوچک در فرآیند ساخت یا مونتاژ آینده بر روی تلسکوپ، به شکست فنی و مالی بزرگی منجر خواهد شد، بنابراین دانشمندان تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا این دوربین دیجیتال عظیم‌الجثه 3200 مگاپیکسلی را برای شروع اکتشافات جدید، به شکلی بی‌نقص آماده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*