رولزرویس فانتوم

15 مورد از بهترین خودروهای رولزرویس در طول تاریخ؛ اشراف زادگان انگلیسی

در این مطلب به معرفی 15 مورد از بهترین خودروهای تاریخ رولزرویس شامل سری فانتوم تا سیلور گوست و دیگر تولیدات خاص این شرکت انگلیسی می‌پردازیم.

شرکت رولزرویس در آغاز قرن بیستم، به عنوان سمبل لوکس خودروهای بریتانیا، کار خود را آغاز کرد. هنری رویس قبل از آنکه با یک فروشنده خودرو به نام چارلز رولز آشنا شود و زمینه تاسیس این خودروسازی پرآوازه را فراهم کند، خودروی 10P را به به عنوان اولین محصول، در سال 1904 ساخته بود. این دو پس از تاسیس رولزرویس در سال 1906، خودروی شش سیلندر Silver Ghost را وارد بازار کردند که چندی بعد، به عنوان بهترین خودرو در جهان مورد ستایش قرار گرفت.

از آن زمان، رولزرویس پس از جنگ‌های جهانی، چرخه‌های اقتصادی و تغییراتی که در تولید و نیازهای مصرف‌کنندگان پدید آمد، هم‌چنان به عنوان یک خودروساز مطرح، از جایگاه مستحکمی برخوردار است. با این حال، در مرور زمان، این شرکت انگلیسی هم‌چنان به تولید خودروهای بزرگ، لوکس و مجلل خود معروف است. از جمله عناصر بدون‌ تغییر این شرکت می‌توان به جلوپنجره پانتئون، نشان دوقلوی R رولزرویس و کاپوت Spirit of Ecstasy اشاره کرد که یکی از نمادین‌ترین کاپوت‌های تمام دوران لقب گرفته است.

اما رولزرویس در کنار کیفیت خیره‌کننده، ایرادهایی نیز دارد، فارغ از قیمت نجومی، وزن بسیار سنگین و مصرف بالای بنزین، از جمله عواملی هستند که ممکن است خریداران متمول را به شک و تردید بیاندازند. در واقع رولزرویس در طول سال‌ها، حتی در میان گران‌قیمت‌ترین محصولات خود نیز از متریال سبک‌وزن استفاده نکرده است. بنابراین جای تعجبی نیست که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای تولید یک نسخه الکتریکی از مدل‌های بنزینی خود تا سال 2030 است.

پیشتر، چارلز رولز پیش‌بینی کرده بود که تا پایان قرن بیستم میلادی، خودروهای الکتریکی به عنوان جانشین بی‌صدا، پاک، بدون بو و لرزش نمونه‌های بنزینی وارد بازار خواهند شد. هر چند با کمی تاخیر، اما این اتفاق سرانجام به وقوع پیوست و اکنون علاقه‌مندان این برند در انتظار هستند تا رولزرویس از مدل برقی خود به نام اسپکتر در سال 2023 رونمایی کند. اکنون در ادامه به معرفی 15 مورد از بهترین خودروهای تاریخ این شرکت می‌پردازیم.

بهترین خودروهای رولزرویس در طول تاریخ

1- فانتوم VII – از محبوب‌ترین و بهترین خودروهای رولزرویس

رولزرویس فانتوم vii

پس از خریداری برند رولزرویس توسط BMW در سال 1998، این شرکت با خودروی فانتوم VII و پیشرانه 6.75 لیتری V12 در سال 2003 به بازار بازگشت. این اولین مدل توسعه‌ یافته تحت مالکیت بی‌ام‌و محسوب می‌شود که برای 14 سال در خط تولید رولزرویس باقی ماند. از جمله نسخه‌های عرضه شده فانتوم، می‌توان به آپدیت سری II در سال 2013 و آخرین سری به نام فانتوم VIII در سال 2018 اشاره کرد. در پایان عمر خود، آخرین سری فانتوم VII با ابعادی بزرگ‌تر، قدرت 453 اسب‌ بخاری و قیمتی گزاف به فروش رسید.

به گفته Business Insider، سری دوم فانتوم VII، با قیمت 417000 دلار و طول 5.8 متری عرضه شد. این مدل که به مانند بنای لوکس و بی‌نظیر رولزرویس خودنمایی می‌کند، بسیاری از سنت‌های این خودروساز را زنده نگه داشته است که از جمله آنها می‌توان به جلوپنجره‌های بزرگ، درب‌های ملقب به «انتحاری» صندلی‌های عقب که چترها را در محفظه‌های خشک‌کن نگه می‌دارد و پرده‌های شیشه‌ای صندلی عقب را ایزوله می‌کنند، اشاره کرد.

فانتوم VII علاوه بر المان‌های کلاسیک خود، خودرویی شیک و مدرن به نظر می‌رسد و شکوفایی تکنولوژیکی آن فراتر از سیستم اطلاعات-سرگرمی BMW iDrive است. در پایین کاپوت یک نورافکن جذاب خودنمایی می‌کند که می‌توان آن‌را به صورت الکترونیکی پایین آورد تا خود را پنهان کند. هم‌چنین چراغ‌های LED تطبیقی نیز می‌توانند پرتوهای نور را در اطراف و گوشه‌ها منحنی کرده و لوگوی شناور رولزرویس را می‌بینیم که در چرخ‌ها تعبیه شده و با به حرکت در آمدن خودرو، به صورت عمودی قابل مشاهده است.

در فضای داخلی باشکوه این مدل، یکی از نمادهای جذاب رولزرویس در قالب یک ساعت با قاب چرخان خودنمایی می‌کند که برای نشان دادن ساعت چند کشور به طور هم‌زمان گنجانده شده است. رولزرویس علاوه بر نسخه استاندارد فانتوم VII، یک مدل کروک به نام Drophead Coupe را نیز عرضه کرده که اکنون به طور میانگین با قیمت 140000 دلار در بازارهای دسته‌دوم قابل خریداری است.

2- Ghost Black Badge 2022

گوست بلک بج 2007

پس از عرضه نه‌چندان موفق نسخه استاندارد Ghost با قیمت 400000 هزار دلاری، رولزرویس از مدل Badge Ghose در سال 2022 رونمایی کرد که با فضای داخلی سه‌بعدی آمیخته از پوشش لیزری ستاره‌ای در سقف همراه شده تا با حس و حال عجیب و غریب سیستم تعلیق بادی به نام “magic carpet ride” مطابقت داشته باشد. در حالی که تمرکز فانتوم VII عمدتا بر روی راحتی و آسایش سرنشینان و ارائه تجربه‌ای لوکس به آنها بود، سری گوست تا حد زیادی به تجربه رانندگی و سواری تکیه داشته است.

این سدان V12 بسیار سنگین 2.5 تنی، به لطف قدرت 563 اسب بخار و گشتاور 763 نیوتون‌متری قادر است تنها در عرض 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. یکی دیگر از وجوه تمایز این مدل، هندلینگ و فرمان‌پذیری بسیار خوب آن در سر پیچ‌ها است که آن را از نمونه‌های متداول رولزرویس فراتر می‌برد. نسخه Black Badge از سری گوست، 44 هزار دلار گران‌تر بوده و در آن از متریال داخلی پیشرفته و متمایزی استفاده شده است.

3- Silver Ghost – از بهترین خودروهای تاریخ رولزرویس

سیلور گوست

با عبور از اولین خودروهای رولزرویس، خط‌مشی ساخت خودروی تک‌مدل برای اولین بار پس از عرضه مدل Silver Ghost آغاز شد. این مدل از سال 1907 تا 1926 تولید شد و با هدف جذب ثروتمندان و افراد مشهور، 8000 دستگاه از آن به فروش رسید. سیلور گوست علاوه بر آنکه سهم بزرگی در شهرت رولزرویس به عنوان یک خودروساز لوکس دارد، در زمینه عملکرد نیز این شرکت را بر سر زبان‌ها انداخت. در سال 2017، یک دستگاه خودروی سیلور گوست که در سال 1913 تولید و به صورت مکانیکی بازسازی شده بود، به قیمت بیش از 1 میلیون دلار در یک حراجی به فروش رسید.

4- فانتوم I و II

فانتوم 1

احتمالا بهترین سری شناخته شده در میان تمامی تولیدات تاریخ رولزرویس، متعلق به فانتوم است که برای اولین در سال 1925 تحت نام Phantom I وارد بازار شد و طی چهار سال، 3500 دستگاه از آن به فروش رسید. از سال 1929 تا 1936، ساخت این سری با تولید نسخه به‌روز Phantom II ادامه یافت که البته در مقایسه با نسخه اول با فروش پایین‌تر 2000 دستگاه همراه بود. در فانتوم II فنرهای محور عقب اضافه شد و خروجی موتور نیز بالاتر رفت. با وجود شاسی بازطراحی شده که باعث کاهش ارتفاع فانتوم II شده بود، هر دو نسخه با کاپوت‌های کشیده خود، قابل شناسایی هستند که بدون شک، طراحی چشم‌گیری به ویژه در زمان خود بوده است.

آن ظاهر مقاومت‌ناپذیر با چاشنی نوستالژی در کنار سمبل رولزرویس، باعث شد تا این دو خودرو به نماد کلاسیک بسیاری از فیلم‌ها و تلویزیون تبدیل شوند که از جمله آنها می‌توان به مدل Phantom I Ascot Dual Cowl Sport Phaeton اشاره داشت که در سال 1928 ساخته شده و در فیلم گتسبی بزرگ از ساخته‌های جک کلیتون در سال 1974 مورد استفاده قرار گرفت.

5- Silver Cloud

سیلور کلود

سیلور کلود (ابر نقره‌ای) در سال 1955 به عنوان مدل جدید رولزرویس، جایگزین Silver Dawn شد و اولین طراحی پس از جنگ این شرکت لقب گرفت. هم‌چنین این آخرین خودروی رولزرویس محسوب می‌شود که دارای ساختار بدنه روی فریم بود و ظاهری مشابه با بنتلی S Standard Saloon را ارائه می‌دهد. سیلور کلود که در مقایسه با بسیاری از خودروهای پیشین این شرکت، ظاهری غیرمعمول دارد. این خودرو تجربه لذت‌بخشی از رانندگی را ارائه داد و هم‌چنین برای تعمیر و نگهداری شخصی گزینه‌ای مناسب‌تر بود.

ارزش این سری در طول زمان، بیش از بسیاری دیگر از محصولات رولزرویس هم‌چنان ثابت مانده که یکی از دلایل آن، دسترسی بیشتر قطعات مکانیکی این مدل است. این خودروساز در مجموع کم‌تر از 8000 دستگاه خودروی سیلور کلود را تولید کرد که از نسخه اول (1955-1958)، نسخه دوم (1959-1962) تا آخرین نسخه بین سال‌های 1962 تا 1965 عرضه شد. در سال 1958، رولزرویس پیشرانه 4.9 لیتری را به عنوان قلب تپنده نسخه اول سیلور کلود معرفی کرد که قادر بود برای اولین بار در تاریخ این شرکت از سرعت 100 مایل بر ساعت عبور کند.

پس از آن، نسخه دوم این مدل با اولین موتور V8 رولزرویس عرضه شد که قادر به دستیابی به سرعت 113 مایل در ساعت بود. نسخه سوم Silver Cloud با چراغ‌های چهارگانه خود متمایز شدند و برخی حتی دارای تهویه مطبوح و شیشه‌های برقی هستند که در زمان خود بسیار کمیاب بودند.

6- Sweptail

رولزرویس سوپتیل

خودروی کوپه Sweptail با الهام از قایق‌های تفریحی مسابقه‌ای، دارای سقف شیشه‌ای پانوراما و بزرگ‌ترین جلوپنجره پانتئون در میان خودروهای مدرن رولزرویس است که با پوششی از آلومینیوم صیقلی و درخشنده تکمیل می‌شود. می‌توان شکوه طراحی رولزرویس در دو دهه 20 و 30 میلادی را در این محصول به خوبی مشاهده کرد. به گفته این خودروساز، فضای داخلی زیبا و مینیمال در اوج سادگی با ظرافت کم‌نظیری همراه شده است.

این موارد شامل عناصر منحصر به فردی مانند قفسه چمدان با لبه شیشه‌ای روشن، مجموعه کاملی از چمدان‌های سفارشی رولزرویس و جعبه‌های ضمیمه دوگانه منطبق است که با فشار یک دکمه ظاهر می‌شوند. هم‌چنین جزئیات دیگر مانند کنسول مرکزی با قابلیت خنک‌کننده نوشیدنی و فلوت‌های کریستالی نیز در نوع خود شگفت‌انگیز و خاص هستند.

7- فانتوم III

رولزرویس فانتوم 3

فانتوم III در سال 1936 جایگزین نسخه دوم این مدل شد. این سری بیانگر فلسفه زیبایی‌شنایی خودروهای رولزرویس در اوایل قرن بیستم است که خودروهای سبک‌تر و کوچک‌تری را تولید می‌کرد. از سال 1936 تا 1939، 727 دستگاه خودروی فانتوم II ساخته شد.

در میان معروف‌ترین آنها، نسخه سفارشی و نمادین فانتوم سیاه و فانتوم زرد Sedanca de Ville قرار دارند که در سال 1937 ساخته شدند و در فیلمی از سری جیمزباند به نام گلدفینگز در سال 1964 استفاده شد. فانتوم III به اولین پیشرانه V12 رولزرویس مجهز شده که تا قبل از نمونه 5.4 لیتری ساخت BMW، در سال 1998 استفاده می‌شد.

8- رولزرویس بیست

رولزرویس یبست

مدل بیست که از سال 1922 تا 1929 تولید شد، در مقایسه با سیلور گوست و نسخه اول فانتوم، ابعاد کوچک‌تر و قیمت پایین‌تری داشت. بیست در واقع کوچک‌ترین خودرویی بود که رولزرویس تا به حال ساخته است و تصمیم به ساخت آن ناشی از تقاضای مصرف‌کنندگان مبنی بر ارائه خودرویی جمع‌وجورتر از این شرکت بود. در نهایت، 2800 دستگاه از این مدل تولید و به فروش رسید که در دوره خود آماری مناسب بود.

بیست در مقایسه با میانگین قیمتی 12000 دلاری خودروهای رولزرویس در سال 1920، تنها 1975 دلار قیمت داشت. بر اساس کاتالوگ خودرو، موتور دیفرانسیل عقب بیست، حداکثر 50 اسب بخار را از موتور 4 زمانه جرقه‌ای خود تولید می‌کرد که قادر بود به حداکثر سرعت 105 کیلومتر بر ساعت برسد.

9- فانتوم Drophead کوپه – از لوکس‌ترین و بهترین خودروهای رولزرویس

رولزرویس دراپ‌ هد کوپه

این مدل، نسخه‌ای دو درب، با چهار صندلی و حالت کروک از سری فانتوم 7 در سال 2007 است که به عنوان یک شاهکار طراحی، با متریالی نظیر چوب، چرم و کروم، مزین شده است. ساخت هر دستگاه از این مدل، به 350 ساعت کار به ازای هر کارگر، زمان نیاز دارد. برای مثال، ساخت ده‌ها قطعه چوب ساج با منافذ باز برای استفاده در فضای داخلی، به دلیل تهیه از درخت و روغن‌کاری، وقت و هزینه زیادی می‌برد.

از دیگر آپشن‌های لوکس این مدل می‌توان به فلزکاری از جنس فولاد ضدزنگ، رنگ دو رگه یا موهر و کروم اضافی اشاره کرد که قیمت فانتوم کوپه را به بیش از 400 هزار دلار می‌رساند. خودروی فانتوم Drophead Coupe بسیار زیبا و در عین حال قدرتمند است. موتور 6.8 لیتری V12 آن به لطف سیستم تعلیق هوایی و گیربکس اتوماتیک شش سرعته در کنار قدرت 453 اسب بخاری، سواری هیجان‌انگیز و در عین حال نرم و لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد. این مدل هم‌چنین شامل سیستم آی‌درایو BMW، چراغ‌های LED جانبی، سیستم محافظت در برابر واژگونی و دوربین کمکی پارک است.

10- 25/30

رولزرویس 25/30

رولزرویس 25/30 به عنوان خودروی دنباله مدل 20/25 در بین سال‌های 1929 تا 1936 با پیشرانه 6 سیلندر خود در خط تولید این خودروساز قرار داشت. این سری از لحاظ مشخصات فنی و ویژگی‌ها، یک پله پایین‌تر از فانتوم II و نسخه 12 سیلندر فانتوم III جای گرفته بود. با این حال، مدل 25/30 هنوز هم یک خودروی کلاسیک از دوران رکود آن زمان به حساب می‌آید که برای نمایش در فیلم‌هایی نظیر نسخه اصلی «مرگ بر روی نیل» در سال 1978 استفاده شده بود.

به نقل از Hemmings، یک دستگاه از خودروی 25/30 برای فروش در نمایشگاه خودرو طی سال 2018 یافت شد که به یک پیشرانه 4.2 لیتری 6 سیلتدر با قدرت تقریبی 115 اسب بخار و گیربکس چهار سرعته دستی مجهز بود.

11- هایپریون – از خاص ترین و بهترین خودروهای رولزرویس

هایپریون

شرکت طراحی خوردو پینین فارینا، یک دستگاه خودروی رولزرویس هایپریون سفارشی را بر اساس سری فانتوم دراپ‌هد کوپه طراحی کرده است. این نسخه در اواخر سال 2007 طی رویدادی در کالفیرنیا به نمایش درآمد. پینین فارینا هم‌چنین یک کاپوت تاشوی جدید برای این مدل ایجاد کرد که وقتی پایین می‌آید، زیر پوشش سفارشی با روکش چوب ساج قرار می‌گیرد.

طراحان در این مدل، موقعیت راننده را بیش از یک پا به عقب برندند و صندلی عقب را حذف کردند و سقف را بلندتر و بخش عقب را نیز کوتاه‌تر کردند. تغییرات دیگر، مانند جلوپنجره شیب‌دار با آیرودینامیک بیش‌تر، حس حرکت رو به جلو را در طراحی این مدل القا می‌کند.

12- داون – از قدرتمندترین و بهترین خودروهای رولزرویس

رولز داون

در سال 1997، نسخه دوم از مدل Silver Dawn پیش از انتقال مالکیت رولزرویس به BMW ساخته شد. با این حال در سال 2016، نسل جدید سری داون با سقف کروک نیز رونمایی شد. این نسخه، بیش‌تر به عنوان جایگزینی برای فانتوم دراپ‌هد کوپه و استاندارد جدید محسوب می‌شود. با اینکه طراحی داون تا حدی تداعی‌گر مدل کوپه Wraith 2013 بود، اما با برخی از تغییرات قابل توجه مانند جلوپنجره‌های فرو رفته و سپر پایینی بیرون‌زده همراه شد.

داون دارای درب‌های بسیار بلندی است که امکان ورود و خروج راحت را برای سرنشینان صندلی‌ عقب فراهم می‌کند. این خودرو به یک پیشرانه 6.6 لیتری V12 توئین توربو با قدرت 563 اسب بخار و گشتاور 780 نیوتون‌متر مجهز است که می‌تواند 0 تا 100 را در 4.9 ثانیه طی می‌کند. از جمله فناوری‌های این خودرو می‌توان به سیستم صوتی سفارشی با 16 بلندگو، نمایشگر 10.25 اینچی HD، دوربین عقب، کروز کنترل رادار و تعویض دنده متصل به GPS اشاره کرد که جاده پیش رو را تحت کنترل دارد. رولزرویس داون با قیمت تقریبی 400 هزار دلار قابل خریداری است.

13- Silver Wraith – یکی از بهترین خودروهای کلاسیک رولزرویس

سیلور ریث

رولزرویس Silver Wraith در سال 1946، به عنوان نسخه بازطراحی شده و جمع‌وجور Wraith وارد بازار شد و ابعاد کوچک‌تر آن منعکس‌کننده حال و هوای ملی انگلستان پس از جنگ جهانی دوم است. 1783 دستگاه از این مدل تا سال 1959 تولید و به فروش رسید. این خودرو هم‌چنین در کلاس‌های مختلفی نظیر کوپه، لیموزین، سالن و سدان نیز عرضه شد. به طور کلی، Silver Wraith به مولفه‌های تجملاتی و راحتی خود برای سفرهای طولانی شناخته شده بود. در طول دوران تولید، این خودرو به گیربکس اتوماتیک و فرمان برقی نیز مجهز شد.

14- Silver Shadow

سیلور شدو

رولزرویس Silver Shadow تا حد زیادی در دگرگونی فرآیند طراحی و تولید این شرکت نقش داشت. این اولین رولزرویس با طراحی یکپارچه بود که کوچک‌تر از سری Silver Cloud محسوب می‌شود. با این حال، این مدل با بهره‌گیری از پیشرانه V8 و قدرت 200 اسب بخار، سریع‌تر، سبک‌تر و با هندلینگ بهتری نسبت به مدل‌های پیشین این شرکت ظاهر شد.

حجم موتور این سری با افزایش به 6.75 لیتر در مقایسه با نسخه 6.5 سیلور کلود، افزایش یافت و با سیستم تعلیق عقب تراز شد. رولزرویس از سال 1965 تا 1976، تعداد 16717 نسخه از این خودرو را تولید و به فروش رساند. علی‌رغم فروش بالا، هزینه‌های نگهداری و استهلاک بالای این مدل باعث شد تا در بازارهای دسته‌دوم با استقبال چندانی روبرو نشود.

15- کورنیش – از بهترین خودروهای فرعی رولزرویس

رولزرویس کورنیش

با اینکه اغلب مدل‌های پرفروش سری Silver Shadow رولزرویس از نوع چهار درب بودند، با این حال، نسخه‌های فرعی دو درب و کروک آن نیز به بازار عرضه شد. در سال 1971، سری دو درب سیلور شدو، به کورنیش تغییر نام داد و بین سال‌های 1971 تا 1981، در حدود 1100 دستگاه از این سری به فروش رسید.

به گفته Hemmings، اولین نسخه کورنیش، با چند ارتقای جزئی نسبت به سیلور شدو عرضه شد که شامل لاستیک‌های رادیال، ترمزهای دیسکی جلو و بوش‌های تعلیق کاهنده صدا بود. هم‌چنین سیستم تعلیق جدید و فرمان برقی این نسل باعث افزایش چابکی آن در مقایسه با Silver Shadows شد. قلب تپنده کورنیش، یک پیشرانه 6.75 لیتری با بلوک‌ها و سرهای تمام آلومینیومی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*