رمز عبور

چه کنیم اگر رمز ورود به گوشی اندرویدی خود را فراموش کردیم؟

در صورتی که رمز ورود گوشی اندرویدی خود را فراموش کنیم و راه دیگری برای باز کردن قفل صفحه مانند حسگر اثر انگشت وجود نداشته باشد، چه باید کرد؟

حتی اگر به طور منظم از دستگاه هوشمند خود استفاده می‌کنید، هم‌چنان ممکن است در شرایطی خاص، مغز شما فرمان ندهد و رمز ورود به گوشی اندرویدی خود را فراموش کنید. صفحه‌های قفل در جدیدترین گوشی‌ های اندرویدی، به طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها مجهز هستند تا از دسترسی افراد غریبه به اطلاعات شخصی جلوگیری کنند. بدین ترتیب، می‌توانید یک رمز عبور عددی، یک رمز عبور شامل الفبا یا یک الگوی حداقل چهار نقطه‌ای را به عنوان پروتکل امنیتی گوشی خود اعمال کنید.

هم‌چنین گزینه‌ای برای استفاده از اسکن اثر انگشت و تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش دستگاه وجود دارد که اکنون برای افرادی که می‌خواهند در کم‌ترین زمان به تلفن خود دسترسی پیدا کنند، استفاده می‌شود. اما در صورت عدم تنظیم این ویژگی‌ها، اگر رمز ورود گوشی اندرویدی خود را فراموش کردید و نمی‌توانید به یاد بیاورید که چه چیزی را تایپ کنید، آیا راهی برای بازیابی پسورد فراموش شده و دسترسی به تلفن اندرویدی وجود دارد؟

اگر از نسخه قدیمی اندروید استفاده می‌کنید، احتمالا بخت با شما یار است

ورود با پترن

گوگل به طور مداوم در حال تلاش برای تضمین حریم خصوصی و امنیت در همه زمینه‌ها است. این بدان معناست که هیچ راهی برای بازیابی رمز عبور از دست رفته یا فراموش شده قفل صفحه وجود ندارد. برای گوشی‌های هوشمند امروزی که نسخه‌های جدیدتری از سیستم‌عامل اندروید بر روی آنها نصب شده، تنها گزینه برای باز کردن قفل دستگاه در هنگام فراموشی رمز عبور، انجام فرآیند ریست فکتوری است که به قیمت پاک شدن تمامی داده‌های گوشی تمام می‌شود.

اگر برای انجام چنین فرآیندی آماده نیستید، از طریق ایمیل با سازنده گوشی هوشمند خود مکاتبه کنید تا مطمئن شوید که آیا راه دیگری برای بازگشایی قفل گوشی خاص شما بدون از دست دادن اطلاعات وجود دارد یا خیر. به احتمال زیاد به شما توصیه می‌شود تا قبل از فراموش کردن گذرواژه خود، از ویژگی‌های امنیتی ارائه شده توسط برند سازنده دستگاه یا شرکت مخابراتی خاص خود استفاده و آن‌را پیکربندی کنید.

در صورتی‌که گوشی اندرویدی شما به نسخه 4.4 اندروید یا بالاتر مجهز باشد، ممکن است بتوانید پس از تلاش‌های متعدد برای باز کردن قفل گوشی، گزینه فراموش کردن الگو (Pattern) را بر روی صفحه‌نمایش خود مشاهده کنید. می‌توانید با ضربه بر روی آن، اعتبارنامه‌های ورود به حساب گوگل خود که برای تنظیم اولیه دستگاه اندروید و ریست قفل صفحه استفاده می‌شود را ارائه کنید.

چطور بدون دسترسی به رمز عبور، گوشی خود را ریست فکتوری کنیم؟

ویژگی find my device

مهم است به خاطر داشته باشید که تنها راه‌حل برای حل مشکل فراموشی رمز عبور در گوشی اندرویدی، انجام عمل ریست فکتوری و در نتیجه پاک شدن تمامی داده‌ها و تنظیمات است. اگر به طور معمول از داده‌های گوشی اندرویدی خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید، احتمالا می‌توانید قسمت عمده‌ای از داده‌هایی را که قبلا در دستگاه شما بوده است را بازیابی کنید.

به گفته گوگل، در شرایطی که رمز عبور فراموش شده و قصد ریست فکتوری داشته باشید، پس از اتصال به اینترنت با تلفن‌ همراه دیگری، وارد حساب گوگل خود شوید و پس از مشاهده مشخصات دستگاه خود، با عبارت “Find My Device” مواجه خواهید شد. مزیت این ویژگی، ردیابی تلفن اندرویدی و یافتن آن در گوگل مپس است، اما علاوه بر آن، دارای عملکردی اضافی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا محتویات گوشی خود را برای همیشه پاک کند.

  • پورتال Find My Device را از طریق رایانه خود بر روی یک گوشی اندرویدی دیگر راه‌اندازی کنید و مدل گوشی که رمز عبور آن‌را فراموش کرده‌اید را از فهرست دستگاه‌های شناسایی شده، پیدا کنید.
  • سپس روی عبارت “Erase Device” ضربه بزنید.
  • پس از آنکه از شما خواست شد تا فرآیند پاک‌سازی کامل داده‌ها را تایید کنید، اطلاعات ورود به سیستم گوگل خود را ارائه دهید.

پس از تکمیل مراحل، اکنون می‌توانید بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور، وارد گوشی اندرویدی خود شوید.

اگر پیش از فراموش کردن رمز عبور خود، نتوانستید تنظیمات “Find My Device” را بر روی گوشی اندرویدی خود اعمال کنید، باید به صورت دستی دستگاه خود را ریست فکتوری کنید. بدین ترتیب که از طریق فشردن کلید‌ پاور و ولوم پایین به طور هم‌زمان و برای چند ثانیه، وارد منوی بوت‌لودر شوید و با انتخاب گزینه “Wipe data” در منو از طریق کلیدهای ولوم صدا، این فرآیند تکمیل خواهد شد.

چگونه از فراموش شدن رمز عبور گوشی اندرویدی در آینده جلوگیری کنیم؟

اثرانگشت

اگر هم‌اکنون گوشی اندرویدی شما فاقد رمز عبور بوده و یا در صورت تنظیم پسورد، نگران فراموش کردن آن هستید، بهتر است اقدامات پیشگیرانه‌ای را اعمال کنید که به شما اجازه می‌دهند بدون نگرانی و نیاز به تایپ یک رشته کاراکتر در قالب رمز عبور، بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. بسته به مدل گوشی اندرویدی، ممکن است تنظیمات خاصی از قفل صفحه در قسمت تنظیمات تعریف شده باشند. به عنوان مثال، گوشی‌های گلکسی سامسونگ دارای ویژگی به نام “Smart Lock” هستند که قفل تلفن شما را هنگامی که در یک مکان مطمئن یا نزدیک قرار دارید، باز نگه می‌دارد.

این روزها اکثر گوشی های اندرویدی، گزینه‌های جانبی قفل صفحه‌نمایش را ارائه می‌دهند که شامل اسکن اثرانگشت و فناوری تشخیص چهره است. در گوشی‌های سامسونگ، این ویژگی در قسمت “biometrics and Security” قرار دارد و در دیگر دستگاه‌ها نیز ممکن است با عبارات دیگری وجود داشته باشند. هنگامی‌که گوشی خود را از طریق فرآیند اسکن اثرانگشت یا دیگر ویژگی‌های مشابه تنظیم کنید، دیگر نیاز چندانی برای استفاده از رمز عبور وجود نخواهید داشت و مشکلات مربوطه به حداقل می‌رسد. اما اگر به هر دلیلی، تصمیم دارید از یک رمز عبور برای ایمن‌سازی گوشی خود استفاده کنید، بهتر است ترکیبی فراموش‌نشدنی را انتخاب کنید. هم‌چنین درج آن بر روی یک کاغذ قابل دسترسی یا ذخیره آن در قالب یک پیام ایمیل، می‌تواند در هنگام فراموشی گره‌گشا باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*