فرود روی مریخ

طرح شیلد ناسا ، روشی وحشتناک اما ارزان برای فرود روی مریخ خواهد بود

یکی از مسائل چالشی سفر به مریخ، فرود روی این سیاره است. طرح شیلد ناسا روشی آسان اما وحشتناک خواهد بود. جزئیات این طرح را در ادامه بخوانید.

فرود اجباری روی سیاره مریخ ترسناک به نظر می‌رسد اما وقتی روش فعلی ناسا برای فرود روی مریخ را که به هفت دقیقه وحشت معروف شده در نظر بگیرید به این نتیجه می‌رسید که چندان هم بد نیست. آژانس فضایی ناسا در حال بررسی روش جدیدی برای فرود تجهیزات روی سیاره سرخ است که با عنوان «فرود اجباری یا عمدی» شناخته می‌شود.

جزئیات طرح شیلد ناسا

طرح شیلد ناسا

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در حال آزمایش طرحی به نام شیلد است که مخفف عبارت (Simplified High Impact Energy Landing Device) یا «دستگاه فرود با انرژی بالا و سقوط ساده» است. این دستگاه از یک مخروط جذب انرژی که برای مچاله شدن در اثر ضربه ساخته شده استفاده می‌کند. (دقیقاً مانند خودروهای مدرن وقتی از جلو یا پشت دچار ضربه می‌شوند.)

JPL یا آزمایشگاه مذکور روز پنجشنبه ویدیویی به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد طرح شیلد ناسا از برجی به ارتفاع 90 فوت (27 متر) سقوط می‌کند. این دستگاه با سرعت 110 مایل در ساعت (177 کیلومتر بر ساعت) و روی یک صفحه فولادی فرود می‌آید تا بدین ترتیب بدترین شرایطی را که ممکن است در مریخ تجربه کند، بازسازی نماید.

طرح شیلد ناسا

نکته قابل توجه اینکه طی این آزمایش تلفن همراهی که درون دستگاه اولیه جاسازی شده بود، جان سالم به در برده بدون آنکه حتی صفحه نمایش گوشی شکسته شده باشد. سیستمی همچون SHIELD می‌تواند ساده تر، مقرون به صرفه تر و انعطاف پذیرتر از طرح‌های فعلی باشد. (این دستگاه از چتر نجات و رانشگر برای فرود استفاده می‌کند.) لو گیرش (Lou Giersch) مدیر پروژه شیلد ناسا و طی بیانیه‌ای گفته است:

فکر می‌کنیم که می‌توانیم به مناطق خطرناک برویم اما نمی‌خواهیم جایی برویم که مریخ نورد میلیارد دلاری ما با سیستم‌های فرود فعلی به خطر افتد.

فرود روی مریخ

اگر فرودگر جدید در شرایط بد مریخ کار کند، به طور بالقوه می‌تواند برای مکان‌های جالب دیگر در منظومه شمسی از جمله قمرها مورد استفاده قرار بگیرد. گر چه طرح شیلد ناسا هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد اما آزمایش فرود اولیه قسمت جمع شونده آن امیدوارکننده بوده است. تیم تحقیقات همچنان مشغول طراحی بخش‌های دیگر این دستگاه هستند و شاید روزی هفت دقیقه وحشت به یک ثانیه وحشت کاهش یابد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*