خورشید گرفتی

خورشید گرفتگی سه شنبه 3 آبان 1401؛ زمان وقوع، نکات ایمنی و هرآنچه لازم است بدانید

خورشید گرفتگی سه شنبه 3 آبان 1401 را از دست ندهید. در ادامه با جزئیات رصد کسوف 3 آبان 1401 از جمله زمان وقوع و نکات ایمنی آن آشنا خواهیم شد.

امیرعباس شهدادی، دبیر انجمن نجوم کرمان با اعلام این که خورشید گرفتگی به دلیل قرار گرفتن ماه بین خورشید و زمین و همچنین افتادن سایه ماه روی زمین اتفاق می‌افتد عنوان کرد علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند روز سه شنبه 3 آبان 1401 این پدیده نجومی را رصد کنند.

جزئیات خورشید گرفتگی سه شنبه 3 آبان 1401

خورشید گرفتی

دبیر انجمن نجوم کرمان در ادامه گفته‌های خود با اشاره به این که خورشید گرفتگی روز 3 آبان 1401 از نوع گرفت جزئی است گفت گرفت جزئی هنگامی اتفاق می‌افتد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، اما در این رویداد فقط جزئی از قرص خورشید توسط ماه پوشانده می‌شود. وی تاکید کرد در هر سال شاهد حدود 2 تا 5 خورشید گرفتگی هستیم و کسوف قابل رصد بعدی در روز 31 فروردین 1401 خواهد بود.

زمان وقوع کسوف سوم آبان

شهدادی در خصوص زمان وقوع این خورشید گرفتگی نیز بیان کرد این کسوف از ساعت 13 و 30 دقیقه روز سه شنبه شروع می‌شود و تا ساعت حدود 16 ادامه خواهد داشت. همچنین در ساعت 15 نیز به اوج خود خواهد رسید.

آیا خورشید گرفتگی فردا در ایران قابل مشاهده است؟

خورشید گرفتی

دبیر انجمن نجوم کرمان با اعلام این که این رویداد در آسمان سراسر ایران قابل مشاهده خواهد بود گفت این پدیده نجومی در ساعت 13 و 41 دقیقه در تهران آغاز خواهد شد و در ساعت 14 و 58 دقیقه نیز شاهد اوج آن خواهیم بود. ضمن این که این رویداد نجومی در ساعت 16 و 9 دقیقه نیز به پایان خواهد رسید.

نکات ایمنی بسیار مهم برای تماشای خورشید گرفتگی

دبیر انجمن نجوم کرمان با اعلام این که این پدیده نجومی با چشمان غیر مسلح نیز قابل مشاهده خواهد بود گفت بهتر است علاقه‌مندان در زمان رصد از عینک‌های ویژه و استاندارد رصد خورشید استفاده کنند. اگر به این نوع از عینک‌ها دسترسی نداشتید، از عینک‌های جوشکاری شماره 14 یا دو لایه شماره 7 استفاده کنید.

خورشید گرفتی

شهدادی تاکید کرد استفاده از عینک آفتابی و عکس رادیولوژی برای رصد این پدیده گزینه مناسبی نبوده و اگر نکات ضروری را رعایت نکنید به چشمانتان آسیب جدی وارد خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*