صدای برخورد طوفان خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین

صدای ترسناک برخورد طوفان خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین را گوش کنید

آژانس فضایی اروپا صدای برخورد یک طوفان خورشیدی با میدان مغناطیسی کره زمین را منتشر کرده است که شما را به ترس و دلهره می‌اندازد.

بی‌شک تا حالا نسبت به صدای برخورد یک طوفان خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین کنجاو نشده‌اید، اما آژانس فضایی اروپا صدای میدان مغناطیسی سیاره ما را در قالب یک فایل صوتی در پلتفرم ساندکلاد به اشتراک گذاشته است. میدان مغناطیسی هرچقدر که از زمین در برابر پرتوهای کیهانی و ذرات باردار بادهای خورشیدی محافظت کند، صدای ترسناکی دارد که احتمالاً در ذهن شنونده باقی می‌ماند.

البته دستیابی به صدای پدیده‌های خارج از کره زمین به همین راحتی‌ها نیست و نباید تصور کرد که با یک میکروفون در آسمان، صدای میدان مغناطیسی این سیاره را می‌توان ضبط کرد. در واقع، دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک داده‌های جمع‌آوری شده توسط سه ماهواره سوارم (Swarm) آژانس فضایی اروپا را به صوت تبدیل کرده‌اند و نتیجه آن، چیزی نزدیک به صدای طوفان خورشیدی و میدان مغناطیسی زمین است.

میدان مغناطیسی زمین در برابر تشعشعات خورشیدی

«کلاز نیلسن» (Klaus Nielsen)، موسیقی‌دان و حامی این پروژه اظهار داشته است که تیم مسئول داده‌های ماهواره‌های سوارم و بقیه منابع را به کار گرفته‌اند و از این سیگنال‌های مغناطیسی برای دستکاری و کنترل یک بازنمایی صوتی از میدان اصلی استفاده کرده‌اند. به گفته او، سر و صدای میدان مغناطیسی زمین با بازنمایی یک طوفان ژئومغناطیسی حاصل از یک شراره خورشیدی در ماه 3 نوامبر 2011 مصادف با 12 آبان 1390 همراه است.

مدتی قبل، تیمی از ناسا هم صدای ناله‌مانند سیاه چاله‌ای با فاصله 200 میلیون سال نوری را منتشر کرد که بر پایه داده‌های جمع‌آوری شده تهیه کرده بود. ضمناً به این نکته اشاره کرد که باور غلط نبود صدا در فضا، ناشی از خلاء محسوب شدن بخش عمده فضا و در نتیجه ممکن نبودن حرکت امواج صوتی است؛ با این حال، به دلیل مقدار زیاد گاز یک خوشه کهکشانی موفق شده‌اند به صدایی واقعی برسند.