گاز متان تهران ناسا

حجم گاز متان تهران ، ماهواره های ناسا را غافلگیر کرده است!

یکی از ابزارهای مهم ناسا ، حجم عظیم و بی‌سابقه‌ای از گاز متان را در تهران و دو مکان دیگر شناسایی کرده و موجب غافلگیری دانشمندان شده است.

ابزار امیت (EMIT) ناسا ،‌ موفق به شناسایی حجم عظیم گاز متان در تهران ،‌ ترکمنستان و نیومکزیکو شده است. گاز متان یک گاز گلخانه‌ای قوی است که اثرات شدیدی بر گرمایش دارد. شناسایی چنین حجم عظیمی از توده‌های متان در گذشته سابقه نداشته و بسیار فراتر از انتظار متخصصان است! این ابزار مهم ناسا با قدرت تشخیص گازهای گلخانه‌ای، نقش مهمی در ارتقای آگاهی افراد خواهد داشت.

حجم گاز متان تهران ، تجهیزات ناسا را غافلگیر کرده است!

یکی از ابزارهای ناسا برای بررسی گرد و غبار معدنی سطح زمین به نام “امیت” (EMIT) اکنون مشغول نقشه برداری از انتشار مواد معدنی کلیدی در بیابان‌های تولیدکننده غبار است. اطلاعات به دست آمده از این ابزار، درک ما را از اثرات غبار بر آب و هوا ارتقا می‌دهد.

ابزار امیت یک قابلیت بسیار مهم دیگر نیز در زمینه تشخیص متان (یک گاز گلخانه‌ای قوی) دارد. درواقع ابزار امیت، طیف سنج تصویربرداری فضایی برای مطالعه زمین است که متان و دی اکسید کربن را تشخیص می‌دهد.

از زمان نصب ابزار امیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی تاکنون بیش از ۵۰ مورد اَبَر ساطع کننده متان در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده شناسایی شده‌‌اند.

گاز متان تهران ناسا

توده عظیم گاز متان در تهران

اَبَر ساطع کنند‌ه‌های متان اصولاً‌ تاسیسات، تجهیزات و سایر زیرساخت‌هایی در بخش‌های سوخت فسیلی، زباله یا کشاورزی هستند که مقادیر زیادی از متان را منتشر می‌کنند. بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید:

مهار انتشار متان، کلیدی برای کاهش گرمایش جهانی است. این پیشرفت جدید هیجان انگیز علاوه بر این که به محققان در مشخص کردن منابع انتشار متان کمک می‌کند، بینشی در مورد چگونگی رسیدگی سریع به آن‌ها نیز ارائه می‌کند.

بیل نلسون در ادامه بر ارزش ابزارهای ناسا و ایستگاه فضایی بین‌المللی در تعیین تغییرات آب و هوایی تاکید کرد و به امیت نیز به عنوان یک ابزار حیاتی برای اندازه گیری و توقف گاز گلخانه‌ای قوی “متان” اشاره کرد.

اندرو تورپ، یک متخصص تحقیقاتی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و رهبر مطالعات متان در این مرکز گفت:

برخی از توده‌های متان، بزرگ‌ترین ستون‌هایی هستند که تاکنون شناسایی شده‌اند و در گذشته سابقه نداشته‌اند. چیزی که ما در مدت کوتاهی پیدا کرده‌ایم، فراتر از انتظارات ما است!

گاز متان-امیت ناسا

توده عظیم گاز متان در نیومکزیکو

این داده‌های جدید و بی سابقه شامل یک توده متان در جنوب تهران نیز می‌شود. گروه تحقیقات، یک مجتمع دفع زباله در ایران با توده بزرگ متان به طول ۴/۸ کیلومتر را شناسایی کردند. متان محصول فرعی تجزیه است و درواقع محل دفن زباله می‌تواند منبع اصلی متان باشد.

ابزار امیت، یک ستون متان به طول حدود ۳/۳ کیلومتر را در حوزه پرمین نیومکزیکو شناسایی کرده است. حوزه پرمین، بخش‌هایی از جنوب شرقی نیومکزیکو و غرب تگزاس را در بر می‌گیرد و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی در جهان است.

امیت همچنین ۱۲ ستون از زیرساخت‌های نفت و گاز در ترکمنستان را کشف کرده است که بیش از ۳۲ کیلومتر امتداد دارد.

متان نور مادون قرمز را در یک الگوی منحصر به فرد جذب می‌کند و طیف سنج تصویر برداری امیت می‌تواند آن را با دقت بالا تشخیص دهد. دستگاه امیت همچنین می‌تواند دی اکسید کربن را اندازه گیری کند. ابزار امیت، توانایی اسکن ده‌ها مایل از زمین و همچنین مناطقی به کوچکی یک زمین فوتبال را دارد.

دیوید تامپتسون، دانشمند ابزار امیت و محقق ارشد در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا گفت:

این نتایج استثنایی، ارزش ترکیب چشم‌انداز جهانی و وضوح مورد نیاز برای شناسایی منابع نقطه‌ای متان و تاسیسات را نشان می‌دهد.

گاز گلخانه‌ای

توده عظیم گاز متان در ترکمنستان

متان نسبت دی اکسید کربن تنها بخشی از گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد؛ اما براساس تخمین‌ها ۸۰ برابر تاثیر بیشتری در به دام انداختن گرما در جو (در طی ۲۰ سال پس از انتشار) دارد. علاوه بر این دی اکسید کربن، قرن‌ها در جو باقی می‌ماند؛ اما متان فقط حدود یک دهه باقی می‌ماند، به این معنی که کاهش انتشار متان، تاثیر سریع‌تری بر فرآیند گرمایش دارد.

ابزار طیف سنج امیت در طی ماموریت خود، مواد معدنی سطحی را در مناطق خشک آفریقا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین استرالیا اندازه گیری خواهد کرد. این داده‌ها به محققان کمک می‌کند تا نقش ذرات غبار موجود در هوا را در گرم و خنک کردن اتمسفر و سطح زمین بهتر درک کنند. کیت کالوین، دانشمند ارشد ناسا و مشاور ارشد آب و هوا گفت:

ما برای مشاهده نقش داده‌های ابزار امیت در بهبود مدل سازی آب و هوا مشتاق بودیم. این قابلیت تشخیص متان اضافی، فرصتی قابل توجه برای اندازه گیری و پایش گازهای گلخانه‌ای ارائه می‌دهد.

دانشمندان نرخ جریان در منطقه پرمین را حدود ۱۸۳۰۰ کیلوگرم در ساعت، در ترکمنستان حدود ۵۰۴۰۰ کیلوگرم در ساعت و در ایران حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم در ساعت تخمین می‌زنند.

گاز متان ترکمنستان

مکعب سمت چپ، ستون‌های متان در ترکمنستان را نشان می‌دهد.

منابع ترکمنستان در مجموع دارای نرخ مشابهی با واقعه نشت گاز الیسو کانیون در لس آنجلس است که در مواقعی حتی از ۵۰ هزار کیلوگرم در ساعت نیز فراتر می‌رفت. فاجعه منطقه لس آنجلس، یکی از بزرگ‌ترین وقایع انتشار گاز متان در تاریخ ایالات متحده بود.

ابزار امیت با پوشش گسترده و مکرر از ایستگاه فضایی، صدها اَبَر ساطع کننده متان را پیدا خواهد کرد که برخی از آ‌ن‌ها در گذشته شناسایی شده بودند و برخی دیگر تاکنون ناشناخته بودند. رابرات گرین، محقق اصلی ابزار امیت گفت:

امیت در حالی که به بررسی سیاره ادامه می‌دهد، مکان‌هایی را مشاهده خواهد کرد که قبلاً‌ هیچ کسی به ذهنش نرسیده بود در آن جا به دنبال انتشار گازهای گلخانه‌ای بگردد و همچنین ستون‌هایی را پیدا خواهد کرد که هیچ کس انتظارش را ندارد.