عملکرد نسل جدید تراشه های موبایل در بنچمارک های مختلف؛ اپل A9، کرین ۹۵۰، اگزینوس ۸۸۹۰ و اسنپدراگون ۸۲۰

نسل جدید تراشه یا همان چیپست های موبایل معرفی شده و با انتشار نتایج بنچمارک های مختلف از این پردازنده ها ، اکنون زمان خوبی است تا نتایج به دست آمده برای پردازنده های اپل A9، کرین ۹۵۰، اگزینوس ۸۸۹۰ و اسنپدراگون ۸۲۰ را با هم مقایسه کنیم.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

دقت کنید که در نسخه‌ی ششم انتوتو، امتیاز تراشه‌های اسنپدراگون ۸۲۰ کوآلکام و اگزینوس ۷۴۲۰ سامسونگ، بیش از نسخه‌ی ۵ است و رکورد ثبت شده به ترتیب ۸۱ و ۸۶ هزار است. در نسخه‌ی ۵ اعداد ۶۷ هزار و ۵۲ هزار ثبت شده بود و البته در نسخه‌های جزئی‌تر، اختلاف کوچک دیده می‌شود:

اگزینوس ۷۴۲۰ و اسنپدراگون 810 در انتوتو ۵

اگزینوس ۷۴۲۰ و اسنپدراگون ۸۱۰ در انتوتو ۵

ببینید A9 در نسخه‌ی جدید این آزمون چطور رقبا را پشت سر گذاشته و حتی A8X که اولین تراشه‌ی سه هسته‌ای اپل در آیپد ایر ۲ بود هم به راحتی مغلوب شده است:

بنچ‌مارک A9 و اگزینوس ۷۴۲۰ و کرین ۹۵۰ در انتوتو ۶.۰

بنچ‌مارک A9 و اگزینوس ۷۴۲۰ و کرین ۹۵۰ در انتوتو ۶.۰

معمولاً انتوتو به تراشه‌های چند هسته‌ای، بیش از واقعیت امر، امتیاز می‌دهد و با این وجود، دو هسته‌ی تویستر در A9، غوغا کرده‌اند.

اما بشنوید از رکوردهای دیگر مربوط به گوشی رده‌اول شیائومی Mi 5 که به احتمال غریب به یقین از S820 کوآلکام قدرت می‌گیرد؛ امتیاز این گوشی در انتوتو ۶، ۱۰۱ هزار واحد است. به امتیاز CPU توجه کنید تا با Kirin 950 مقایسه کنیم:

بنچ‌مارک تراشه‌ی اسنپدراگون 820 در گوشی Xiaomi Mi 5

بنچ‌مارک تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ در گوشی Xiaomi Mi 5

کرین ۹۵۰ هوآوی پردازنده‌ی گرافیکی خوب و نه عالی دارد، پردازنده‌ی اصلی آن هشت هسته‌ای و شامل ۴ هسته‌ی Cortex-A72 است، بررسی کنید و ببینید در انتوتو ۶ وضعیت به چه صورت است:

کرین ۹۵۰ هوآوی در بنچ‌مارک انتوتو

کرین ۹۵۰ هوآوی در بنچ‌مارک انتوتو

همان‌طور که شاهد هستید، قدرت پردازنده‌ی اصلی به رکوردشکنی ۴ هسته‌ی Kyro در S820 نزدیک نیست! اما امتیاز پردازنده‌ی گرافیکی در کمال ناباوری بیش از دو برابر است. آدرینو ۵۳۰ کوآلکام حداقل ۲۵۰ گیگافلاپس قدرت پردازشی خام دارد (البته با در نظر گرفتن بهینه نبودن معماری) و کرین ۹۵۰ نصف این قدرت پردازشی را در اختیار دارد و نتایج عکس است!

اما ببینیم اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ با اولین هسته‌های پردازشی طراحی شده توسط مهندسین این کمپانی چه رکوردی ثبت می‌کند. امتیاز کلی ۱۰۳ هزار است و اگر تصویر ناواضح زیر صحت داشته باشد، وضعیت پردازنده‌ی گرافیکی که در شایعات به ۱۲ هسته‌ای بودن آن اشاره شده، حیرت‌انگیز خواهد بود و البته پردازنده‌ی اصلی با مجموع ۳۵ هزار امتیاز، ضعیف‌تر از S820 کوآلکام عمل کرده است هر چند قبلاً در گیک‌بنچ تک‌تردی، امتیاز هسته‌های اگزینوس M1 سامسونگ، نزدیک به هسته‌های تویستر اپل بود.

اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ در انتوتو

اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ در انتوتو

مشخص نیست که تصویر فوق به انتوتو ۵ مربوط است یا انتوتو ۶. اگر نسخه‌ی ۵ استفاده شده باشد، امتیاز تراشه‌ی قدرتمند سامسونگ در نسخه‌ی جدید انتوتو، حداقل ۱۵ هزار واحد افزایش پیدا می‌کند و به A9 اپل نزدیک می‌شود.

اسنپدراگون 820 و اگزینوس 8890 گلکسی اس 7 در مقابل AX9 در آیپد پرو و A9 در آیفون 6 اس پلاس

اسنپدراگون ۸۲۰ و اگزینوس ۸۸۹۰ گلکسی اس ۷ در مقابل AX9 در آیپد پرو و A9 در آیفون ۶ اس پلاس

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌نمایید؛ Exynos 8890 و Snapdragono 820 در گلکسی S7 نه تنها در مقابل A9 اپل که در آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس به کار رفته قرار گرفته بلکه در برابر تراشه قدرتمند A9X اپل که در آیپد پرو استفاده شده نیز حضور دارد.

A9X نه تنها دارای Clock Rate 2.26 GHz در مقابل Clock Rate 1.85 GHz تراشه A9 در هر هسته است، بلکه دارای دو برابر پهنای باند حافظه به همراه یک پردازنده گرافیکی ۱۲ هسته‌ای است. با توجه به این مزایا به خصوص A9X، هر دو تراشه اپل در تست Geekbench تک هسته بالاتر از دو تراشه دیگر ایستادند و عملکرد قابل قبولی را در تست چند هسته‌ای از خود به جا گذاشته‌اند. همانطور که انتظار می‌رفت، نمره به دست آمده تراشه هشت هسته‌ای Exynos در تست چند هسته‌ای بر خلاف تست تک هسته‌ای بسیار بالا است. در تست Geekbench چند هسته‌ای بعد از Exon سامسونگ، جایگاه دوم به A9X اپل می‌رسد و در انتها A9 اپل قرار می‌گیرد.

با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت که هیچ کدام از این دستگاه‌ها برای اجرا بازی و برنامه‌های سنگین مشکلی را نخواهند داشت و با قدرت از پس اجرای آن‌ها برمی‌آیند.