هوندا سیویک تایپ آر

5 آپشن و ویژگی به درد نخور که هیچکس دوست ندارد در خودروی خود ببیند

در این مطلب به معرفی 5 ویژگی و آپشن به درد نخور در برخی از خودرو های امروزی می‌پردازیم که هیچ راننده‌ای دل خوشی از آنها ندارد.

صنعت خودروسازی از زمانی که برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم آغاز به کار کرد، مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را طی کرده است. پس از گذشت چندین نسل، خودروهای کنونی در اغلب موارد سواری آرام، نرم و بی‌دردسری را ارائه می‌دهند. امروزه استاندارد جهانی وسایل نقلیه امروزی به حدی بالا است که تقریبا خرید یک ماشین جدید پرعیب و نقص بعید به نظر می‌رسد. دو عامل زمان و فناوری باعث شده تا توجه مشتریان به طور معمول بر جزئیات ریز خودرو متمرکز شود.

اکنون به جای نگرانی از روشن شدن موتور خودرو در یک صبح سرد، دیگر ویژگی‌ها و آپشن‌های جزئی نظیر نمایشگر داشبورد که به لمس حساس نیست یا عدم دقت سیستم تشخیص صدا برای استارت خودرو، دریچه‌های تقلبی و فرم اگزوز می‌تواند حساسیت خریداران را برانگیزد. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از خطاهای دلسردکننده وجود دارند که می‌تواند در معماری یک وسیله نقلیه مدرن ظاهر شوند. در ادامه به پنج ویژگی و آپشن به درد نخور اشاره می‌کنیم که هیچ‌کس نمی‌خواهد آنها را در خودروی خود داشته باشد.

5 آپشن به درد نخور خودرو های امروزی

1- اگزوز فیک

اگزوز فیک

وجود چند اگزوز بزرگ در یک خودرو، به معنای پیشرانه سریع و قدرتمند است. از جمله زیباترین طرح‌های اگزوز می‌توان به نمونه‌های موجود در خودروهای پاگانی یا فراری GT4 BB 365 اشاره کرد. اما روی دیگر ماجرا، اگزوزهای فیکی است که توسط برخی از برندهای مطرح خودروسازی استفاده می‌شوند. در این میان، آئودی سال‌هاست که سر اگزوزهای جعلی را در خودروهای خود نصب می‌کند و حتی مرسدس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حتی اولین نسل فراری کالیفرنیا نیز در کمال تعجب دارای سراگزوزهایی تزئینی است و بوگاتی شیرون نیز از قطعاتی اضافی در امتداد دیفیوزر خود برخوردار است. اما در میان بدترین نمونه اگزوزهای فیک مورد استفاده در خودروهای به‌روز، مبارزه‌ای نزدیک میان BMW سری هشت با لوله‌های فیک اگزوز و آئودی SQ5 برقرار است که دارای چهار لوله اگزوز برجسته با سر کرومی است که با وجود ظاهر خوب، کاملا فیک و بی‌استفاده هستند.

2- دریچه فیک – آپشنی به درد نخور و صرفا تزئینی

دریچه های فیک

دیگر ویژگی نه چندان محبوبی که با هدف تهاجمی‌تر کردن ظاهر خودرو استفاده می‌شود اما در نظر مشتریان چندان محبوب نیست، دریچه‌های فیک است. دریچه‌ها معمولا نشان دهنده هیولایی هستند که به عنوان پیشرانه در زیر کاپوت قرار گرفته‌اند و طبیعتا به مقدار زیادی خنک‌کننده نیاز دارند. با این وجود، اغلب آنها در ایجاد جریان هوا فاقد کاربرد هستند.

استفاده از دریچه‌های فیک موضوع چندان جدیدی نیست و برای مثال، در خودروی مینی کوپر S، از سال 2006 یک دریچه هوای تقلبی تعبیه شده که با پوششی از یک قطعه پلاستیکی مشکی همراه شده است. در واقع تا نسل پیشین این سری، یک ورودی هوا برای خنک کردن موتور سوپرشارژ R53 Cooper S به عنوان یکی از عناصر شناخته شده، وجود داشت. با این حال، تغییر پیشرانه این خودرو به نوع توربوشارژ برای R56 Cooper S بدین معنا بود که دیگر نیازی به دریچه هوا نیست و بدین ترتیب، نمونه‌ای فیک برای کمک به حفظ طراحی نمادین آن، جایگزین شد.

در این میان، دریچه‌های هوای بزرگ نسل FK8 هوندا سیویک Type-R نیز از سال 2017 در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورند. با اینکه در نگاه اول به نظر می‌رسد این دریچه‌ها برای خنک کردن موتور 2 لیتری توربوشارژ این خودرو مقدار زیادی از هوا را می‌بلعند، اما در عمل صرفا جنبه تزئینی دارند. آنها به جای کاربرد اصلی، به محلی برای قرارگیری حسگرهای پارک و بازتابنده‌های شب تبدیل شده‌اند.

3- تشخیص صدا – یکی از آپشن های به درد نخور خودرو

آپشن تشخیص صدا

فناوری تشخیص صدا در گوشی‌های هوشمند و دستیارهای مجازی اسمارت هوم، می‌توانند بسیار مفید باشند. برای مثال، می‌توان از طریق دستور صوتی به الکسای آمازون، برای تنظیم تایمر در حین پخت و پز استفاده کرد یا از سیری اپل برای برقراری تماس با دوستان در هنگام رانندگی بهره برد.

اما سیستم‌های تشخیص صدای خودروسازان، برخلاف دیگر نمونه‌ها هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند. آنها اغلب با بیان عبارت «هی» و نام سازنده خودرو به کار می‌افتند. برای مثال این سیستم در فراری روما و SF90 با فرمان “Ciao Ferrari” آغاز به کار می‌کند. با این حال، فناوری مذکور در خودروهای کنونی، با انتقادهای مختلفی مواجه شده‌اند. مشکل این آپشن بدرد نخور، کاملا آشکار است. می‌دانیم که سیری یک نام انحصاری است و از سوی دیگر، هیچ‌کس روز خود را با گفتن واژه «اوکی گوگل» آغاز نمی‌کند، مگر آنکه بخواهید با دستیار گوگل ارتباط برقرار کنید.

اما این عملکرد در خودرو می‌تواند با خطا مواجه شود. برای مثال ممکن است هنگام صحبت با یک مسافر، یا وقتی خودروی دیگری را در جاده می‌بینید، برند آن را ذکر کنید و پیش از آنکه متوجه شوید، موسیقی در حال پخش به حالت بی‌صدا در آمده و دستیار صوتی خودرو آماده به کار می‌شود. اگر خودروسازان دستیارهای صوتی مناسب و بهینه‌ای را بسازند، ممکن است این ویژگی نه چندان محبوب نیز راه خود را به دل مشتریان باز کند. با این حال، تا آن زمان، خودروسازان بهتر است از همان دستیارهای آشنا مانند گوگل یا سیری استفاده کنند.

4- کنترل‌های لمسی – آپشن به درد نخور و پردردسر خودرو

کنترل های لمسی

نه فقط یک گله در مورد فناوری مدرن، بلکه یک نگرانی واقعی در حوزه ایمنی، وجود کنترل‌های لمسی در فضای داخلی خودرو است. برای مثال، استفاده فولکس واگن از دکمه‌های تمام لمسی بر روی فرمان و داشبورد خودروی الکتریکی ID.3 و نسل هشتم گلف، از برجسته‌ترین نمونه‌های شکست در استفاده از این آپشن به درد نخور است. در نتیجه، فولکس واگن متعهد شده که دکمه‌های فیزیکی را مجددا به مدل‌های آینده بازگرداند.

توماس شفر، مدیرعامل خودروهای مسافربری فولکس واگن در لینکدین گفت:

دکمه‌های فیزیکی را به فرمان خودروهای آینده برمی‌گردانیم. این همان چیزی است که مشتریان از فولکس واگن می‌خواهند.

همان‌طور که وب‌سایت SlashGear در بررسی خود از فولکس‌واگن Golf R 2022 گفته بود، لغزنده‌های کنترل داشبورد فاقد هر نوع بازخورد مناسب لمسی هستند و ممکن است باعث انحراف تمرکز راننده شوند. در این میان، حذف دکمه قرمز فیزیکی استارت توسط فراری از آخرین فرمان‌های خود نیز مورد دیگری است که به مذاق بسیاری خوش نیامد، کلید لمسی جایگزین، برخلاف نمونه فیزیکی تنها در صورت متوقف کردن خودرو کاملا قابل استفاده و دسترسی هستند.

نمایشگر غیرلمسی

5- نمایشگرهای غیرلمسی

تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان هنوز هم از نمایشگرهای غیرلمسی استفاده می‌کنند. فرض آنکه سیستم اطلاعات-سرگرمی خودرو نسبت به لمس نمایشگر پاسخگو نباشد، بسیار ناامیدکننده است. استون مارتین DBX یکی از خودروهایی است که فاقد قابلیت لمس صفحه‌نمایش است و در عوض، باید با استفاده از پد لمسی و چرخ اسکرول، کنسول اطلاعات-سرگرمی را کنترل کنید.

در واقع ضربه زدن یا کشیدن سریع انگشت بر روی صفحه برای بازگشت به نقشه یا پاسخ به تماس، می‌تواند بسیار آسان‌تر و شهودی‌تر از فشار دادن دکمه‌ها یا چرخاندن چرخ اسکرول باشد. از نمونه‌های عجیب دیگر نیز، سیستم اطلاعات-سرگرمی مزدا است که پس از به حرکت در آمدن خودرو، در برابر لمس واکنش نشان نمی‌دهد. با اینکه مزدا قصد دارد با استفاده از این ویژگی، باعث کاهش حواس‌پرتی راننده شود، اما در عمل، استفاده از چرخ اسکرول بسیار بیشتر از لمس نمایشگر، باعث انحراف در تمرکز راننده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*