دنا پلاس اتوماتیک پژو 207 اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک یا پژو 207 اتوماتیک ؛ کدام را بخریم؟

دنا پلاس اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک به عنوان دو محصول پرفروش ایران خودرو محسوب می‌شوند؛ اما کدام را بخریم؟ در ادامه با مقایسه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

دنا پلاس اتوماتیک در کلاس سدان و پژو 207 اتوماتیک در کلاس هاچ بک‌ها قرار دارند, از این رو مقایسه آنها کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما این دو خودرو محبوب بازار ایران از لحاظ قیمتی به یکدیگر نزدیکند و به همین دلیل انتخاب میان آنها برای مشتریان کمی دشوار است. به همین دلیل قصد داریم مشخصات و امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که کدام خودرو برای خرید گزینه بهتری است؟

ایران خودرو در سال 1395 برای اولین بار دنا پلاس را به عنوان مدل فیس لیفت و آپشنال دنا به بازار عرضه کرد و پس از مدتی نیز در سال 1399 شاهد عرضه نسخه اتوماتیک آن به بازار بودیم. دنا پلاس اتوماتیک در حال حاضر فقط در یک تیپ با موتور توربو به فروش می‌رسد که توانسته نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

دنا پلاس اتوماتیک

از سوی دیگر، شرکت پژو فرانسه در سال 2009 پژو 207 را به عنوان پژو 206 پلاس به بازار عرضه کرد. ایران خودرو نیز در سال 1389 مدل اولیه پژو 207 را در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک به شکل مونتاژی در بازار به فروش رساند، اما عرضه آن در سال 1391 به دلیل تحریم‌ها متوقف شد تا سرانجام پس از مدتی در سال 1395 شاهد عرضه نسخه فیس لیفت آن به بازار باشیم.

پژو 207 اتوماتیک

پژو 207 به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو در بازار ایران به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر در مدل‌های مختلف به بازار عرضه شده است. در این مقاله ما قصد داریم پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای را به عنوان گران‌ترین مدل این هاچ بک فرانسوی با دنا پلاس اتوماتیک مورد مقایسه قرار دهیم.

مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

بخش طراحی

پژو 207 اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک با ابعاد جمع‌وجور، چراغ‌های برجسته و گرافیک به‌روز به همراه پوزه برجسته خود از ظاهر اسپرتی بهره می‌برد و توانسته نگاه بسیاری از جوانان را به خود جلب کند.

پژو 207 اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک

در کابین این خودرو نیز شاهد روردی‌هایی مشابه پژو 206 هستیم. ضمن این که سایر اجزای طراحی این خودرو از طراحی جذابی بهره می‌برند و طراحان با صفحه‌آمپر جدید، غربیلک فرمان اسپرت به همراه مانیتور در بالای داشبورد توانستند نمای به‌روزی را خلق کنند.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس نیز نسبت به سایر خودروهای داخلی از ظاهری جذاب‌تر و به‌روزتر بهره می‌برد و طراحان این خودروساز با استفاده از ترکیب عناصر لوکس و اسپرت توانستند آن را برای تمام مشتریان به گزینه جذابی تبدیل کنند.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

طراحان کابین این خودرو را نیز با الگو از کابین هیوندی سوناتا نسل ششم طراحی کردند که به همین دلیل از طراحی قابل قبول و جذابی بهره می‌برد. همچنین طراحان با تزئینات طرح چوب داشبورد و پارچه مخمل داخل رودری‌ها توانستند حس لوکس بودن را نیز در آن ایجاد کنند.

به طور کلی در بخش ظاهری پژو 207 با ظاهر کاملا اسپرت خود برای جوانان گزینه مناسب‌تری بوده و دنا پلاس نیز برای علاقه‌مندان به خودروهای لوکس و با ابهت گزینه جذابی خواهد بود. البته از لحاظ هماهنگی این دو خودرو در سطح مناسبی قرار ندارند و در ظاهر آنها ناهماهنگی‌های زیادی به چشم می‌خورد.

امکانات رفاهی

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک در یک بازه قیمتی قرار دارند و به همین دلیل از آپشن‌های مشترکی چون کروز کنترل، فرمان با نیروی کمکی برقی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مه شکن جلو عقب، دی‌لایت، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برند.

پژو 207 اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک

البته پژو 207 اتوماتیک به سقف شیشه‌ای ثابت مجهز شده که دنا پلاس از آنها بی‌بهره است. ضمن این که دنا پلاس اتوماتیک نیز از تنظیم برقی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی و سانروف بهره می‌برد و به همین دلیل پرآپشن‌تر محسوب می‌شود.

امکانات ایمنی دنا پلاس اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک از کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و سیستم‌های ABS و EBD بهره می‌برند. البته پژو 207 اتوماتیک به سیستم ترمز کمکی مجهز شده که دنا پلاس اتوماتیک از آن بی‌بهره مانده است. ضمن این که دنا پلاس اتوماتیک از کیسه‌های جانبی سرنشینان جلو نیز سود می‌برد. البته ایران خودرو تاکنون تست ایمنی رسمی این دو خودرو را منتشر نکرده و نمی‌توان سطح ایمنی آنها را به طور دقیق مورد مقایسه قرار داد.

پژو 207 اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک از 4 کیسه هوا (شامل راننده و سرنشین جلو به همراه جانبی سرنشینان جلو)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز عقب دیسکی ساده و ترمز جلو دیسکی خنک شونده بهره می‌برد.

در طرف مقابل پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه‌ای نیز به 2 کیسه هوا (شامل راننده و سرنشین جلو)، ترمز کمکی (EBA)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز عقب دیسکی ساده و ترمز جلو دیسکی خنک شونده مجهز شده است.

مشخصات فنی

پژو 207 اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک به یک موتور 1.7 لیتری توربو EF7 TC مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این موتور نیز توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 8.1 لیتری را به همراه دارد و ظرف مدت 10.5 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در طرف مقابل پژو 207 اتوماتیک نیز از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی TU5 بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. این خودرو ظرف مدت 12.6 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به ازای هر 100 کیلومتر نیز حدود 7.1 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

دنا پلاس اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک به دلیل این که در ردیف خودروهای هاچ بک قرار می‌گیرد، برای سرنشینان جلو فضای مناسبی را به همراه دارد، اما سرنشینان عقب با فضای محدود و کمی مواجه هستند که همین موضوع برای آنها در مسافرت‌ها ناخوشایند خواهد بود. در طرف مقابل دنا پلاس به دلیل این که در کلاس سدان‌ها جای دارد فضای مناسبی را نسبت به پژو 207 در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در بخش فضای صندوق بار نیز دنا پلاس سدان نسبت به پژو 207 هاچ بک برتری دارد.

دنا پلاس در بخش کیفیت سواری عملکرد بهتری داشته و سیستم تعلیق آن نسبت به پژو 207 نرم‌تر است. در بخش عملکرد فنی هم دنا پلاس اتوماتیک بهتر از پژو 207 ظاهر شده است؛ چرا که از موتور توربو قدرتمندتری بهره می‌برد و در گیربکس آن نیز 2 دنده بیشتر وجود دارد. البته در بخش هندلینگ باید پژو 207 را برنده دانست؛ چرا که دنا پلاس برخی اوقات در هنگام عبور از پیچ‌های تند حس ناپایداری بخش عقب را برای راننده به همراه دارد.

ضمن این که گیربکس دنا پلاس نیز به دلیل تکنولوژی جدیدتر و برخورداری از 2 دنده بیشتر نسبت به گیربکس AL4 پژو 207 اتوماتیک عملکرد بسیار نرم‌تر و بهینه‌تری را به همراه خواهد داشت. در ادامه لیست مشخصات فنی این دو خودرو را مشاهده می‌کنید:

جدول مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک

نام خودرودنا پلاس توربو اتوماتیکپژو 207 اتوماتیک
موتور4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور1645 سی‌سی1587 سی‌سی
حداکثر قدرت150 اسب بخار105 اسب بخار
حداکثر گشتاور215 نیوتن‌متر142 نیوتن‌متر
گیربکس6 سرعته اتوماتیک با تیپ‌ترونیک و حالت‌های اسپرت و برفی4 سرعته اتوماتیک با تیپ‌ترونیک و حالت‌های اسپرت و برفی
مصرف سوخت8.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر7.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت10.5 ثانیه12.6 ثانیه
حداکثر قدرت205 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت

نتیجه‌گیری

پژو 207 به عنوان یکی از پرتقاضاترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود و از لحاظ بازار فروش در مدل‌های صفر کیلومتر و کارکرده نسبت به دنا پلاس در جایگاه بهتری قرار دارد. البته پژو 207 در بازار آزاد از دنا پلاس نیز گران‌تر است. هر دو خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات یدکی در سطح یکسانی قرار دارند، اما به طور متوسط قیمت قطعات یدکی دنا پلاس نسبت به قطعات پژو 207 ارزان‌تر است.

به طور کلی دنا پلاس اتوماتیک با مزایایی چون قیمت ارازن‌تر، کابین جادارتر، امکانات بیشتر، گیربکس جدیدتر و موتور قدرتمندتر نسبت به پژو 207 اتوماتیک گزینه مناسب‌تری خواهد بود، اما در طرف مقابل پژو 207 اتوماتیک با ابعاد جمع‌وجور خود برای استفاده‌های شهری گزینه مناسب‌تری بوده و همچنین از بازار فروش پررونق‌تری نیز بهره می‌برد.