عربستان سعودی قطب توزیع اپل

عربستان سعودی، قطب توزيع اپل در خاورمیانه می‌شود

به زودی عربستان سعودی به قطب توزیع اپل در خاورمیانه تبدیل خواهد شد. بن سلمان، می‌خواهد شرکت‌های بزرگ جهان را به سمت خودش بکشد.

اپل موافقت خودش را با تبدیل عربستان سعودی به مرکز توزیع خاورمیانه اعلام کرده است. این حرکت بزرگی از سوی پادشاه جدید عربستان است که به دنبال راه‌اندازی نخستین منطقه ویژه اقتصادی برای تنوع بخشیدن به درآمدهای این کشور به دور از دلارهای نفتی است. به نقل از صالح الجاسر، وزیر حمل و نقل و ترابری عربستان سعودی، سازنده آمریکایی آیفون در منطقه ویژه اقتصادی جدید ۳ میلیون متر مربعی عربستان که در نزدیکی فرودگاه نیاز احداث شده، مستقر خواهد شد.

این منطقه معافیت‌های مالیاتی و مقررات کاری جذابی را به تولیدکنندگان ارائه می‌کند. فعالیت آن دقیقاً مشابه دیگر مناطق اقتصادی منطقه مثل مرکز تجاری جبل علی دبی است که به مکانی برای جذب سرمایه‌گذاری و تولید خارجی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

کمپانی آرامکو عربستان با کنار زدن اپل، با ارزش ترین شرکت جهان شد

منطقه اقتصادی جدید عربستان سعودی احتمالاً با رقبای کوچک‌تری که در همسایگی آن هستند برای جذب سرمایه رقابت خواهد کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کشورهای کوچک‌تری مثل اردن و مصر به دنبال معرفی خود به تولیدکنندگان غربی هستند.

عربستان سعودی پیشتر از شرکت‌هایی که در این کشور تجارت می‌کنند خواسته بود که تا سال ۲۰۲۴ باید دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را در این کشور ایجاد کنند، در غیر این صورت قراردادهای همکاری با آن‌ها را تمدید نخواهد کرد. مدت‌ها بود که امارات متحده عربی به مرکز شرکت‌های چندملیتی که به دنبال تجارت در کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند تبدیل شده بود.

پیشنهاد ویژه عربستان به شرکت‌های بزرگ دنیا

محمد بن سلمان، پادشاه جوان عربستان سعودی اصلاحات اجتماعی زیادی برای برای هر چه جذاب‌تر کردن این کشور جهت حضور بیشتر سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های چندملیتی ایجاد کرده است. مصرف الکل که از گذشته در این قلمرو ممنوع بوده، انتظار می‌رود به عنوان بخشی از پروژه بزرگ نئوم، در مراکز تفریحی دریای سرخ مجاز اعلام شود.

عربستان سعودی قطب توزیع اپل

دیدار بن سلمان از شرکت اپل در آمریکا

صالح الجاسر در ادامه صحبت‌های خودش گفته است که عربستان سعودی نه تنها به قطب توزیع اپل در خاورمیانه تبدیل می‌شود، بلکه احتمالاً خط مونتاژ و تعمیرات اپل نیز در این کشور احداث شود. این مقام مسئول در مصاحبه با تلویزیون الشرق گفته است که منطقه ویژه اقتصادی عربستان پیشنهادهای ویژه‌ای مثل معافیت از مالیات به مدت ۵۰ سال، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و تعویق عوارض گمرکی را به شرکت‌های بزرگ جهان ارائه می‌کند.

عربستان سعودی امیدوار است تا سال ۲۰۳۰، میزان حمل و نقل هوایی عبوری از این کشور، از ۰.۵ میلیون تن حال حاضر به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا کند. الجاسر همچنین در این مصاحبه گفته است که «در حال حاضر با ۲۰ شرکت چندملیتی در حال مذاکره هستیم که مذاکره با برخی از آن‌ها در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد».

میل اپل به سمت مذاکره با عربستان سعودی نشان می‌دهد که چگونه وزن اقتصادی پادشاهی بن سلمان به تنش‌های ناشی از مسائل ژئوپلیتیک و حقوق بشری این کشور سایه افکنده است. عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی، ستون نویس Middle East Eye و Washington Post در وضعیت نابسامانی قرار داشت که به نظر می‌رسد در حال خروج از این موقعیت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*