یاندکس

نکاتی که باید درباره یاندکس ، جانشین احتمالی گوگل در ایران بدانید

خیلی‌ها یاندکس را به عنوان جانشین احتمالی گوگل در ایران می‌دانند؛ اما این موتور جستجوی روسی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه با ویژگی‌های موتور جستجوی Yandex آشنا خواهیم شد.

طی هفته‌های اخیر دسترسی کاربران به سایت‌ها و پلتفرم‌های خارجی به شدت محدود شده و به تازگی پس این که گوگل اپلیکیشن ایرانی روبیکا را به جاسوسی کاربران متهم کرد، با حمله تند وزارت ارتباطات مواجه شد و به دنبال آن قابلیت‌های مختلف این موتور جستجو از جمله گوگل مپ، گوگل پلی و گوگل میت در ایران فیلتر شدند. این محدودسازی‌ها باعث شده تا احتمال فیلترینگ موتور جستجوی گوگل نیز افزایش پیدا کند.

در همین راستا خیلی‌ها موتور جستجوی یاندکس را به عنوان جانشین احتمالی گوگل در ایران می‌دانند. از این رو قصد داریم شما را با ویژگی‌های موتور جستجوی Yandex آشنا کنیم.

نکاتی  درباره موتور جستجوی یاندکس

فیلتر در سال 1394 و رفع فیلتر در سال 1401

یاندکس

یاندکس که به عنوان هشتمین موتور جستجو در جهان شناخته می‌شود در سال 1394 توسط کمیته فیلترینگ فیلتر شد. البته در آن زمان دلیل فیلترینگ این موتور جستجوی روسی اعلام نشده بود. سرانجام در مردادماه پس از این که عیسی زارع پور از مرکز ارتباطات روسیه بازدید کرد، این موتور جستجو نیز در ایران رفع فیلتر شد تا اکنون به عنوان جانشین اصلی گوگل در کشورمان تبدیل شود.

یاندکس در مسیر جهانی شدن

پس از این که کمیته فیلترینگ یاندکس را در سال 1394 فیلتر کرد، مدیر این موتور جستجوی روسی اعلام کرد از دست دادن بازار ایران برای آنها اهمیتی ندارد. با وجود این که Yandex طی حمایت یک شرکت هلندی توسعه پیدا کرده، اما این موتور جستجو طی سال‌های گذشته با ثبت دامنه yandex.com گام بزرگی را برای جهانی‌سازی خود برداشت. با وجود این که کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به عنوان مهم‌ترین مشتریان یاندکس محسوب می‌شوند، اما ممکن است حالا ایران به یکی از بزرگترین مشتریان آنها تبدیل شود.

ایندکس شدن صفحه‌های ایرانی در یاندکس

یاندکس

شواهدی چون ایندکس شدن تعدادی از صفحه‌های ایرانی طی 2 ماه اخیر در یاندکس به همراه توسعه زبان فارسی در این موتور جستجو نشان می‌دهد که طرح‌های مسئولان کشور برای خرید یک پلتفرم خوب خارجی یا همکاری با پلتفرم‌های خارجی مستقل می‌تواند در آینده‌ای نزدیک عملی شود.

رقابت شدید یاندکس و گوگل در روسیه

یاندکس در سال 1997 میلادی طی سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی و هلندی راه‌اندازی شد و اکنون به عنوان هشتمین موتور جستجوی جهان شناخته می‌شود. Yandex طی این مدت توانسته بیشترین سهم از بازار روسیه را با وجود موتور جستجوی گوگل به خود اختصاص دهد. البته این دو موتور جستجو به عنوان رقیب سرسخت یکدیگر در روسیه محسوب می‌شوند. گفتنی است موتور جستجوی گوگل در روسیه فیلتر نیست.

یاندکس نسخه روسی شده از گوگل است

یاندکس

یاندکس با وجود این که به عنوان نسخه روسی‌سازی شده از گوگل محسوب می‌شود و طراحان آن تمام سرویس‌های یاندکس را از گوگل کپی کرده‌اند، اما با این وجود بسیاری از کاربران روسی Yandex را به عنوان مرجع اصلی برای مسیریابی و تاکسی اینترنتی می‌دانند.

Yandex همانند گوگل از قابلیت‌های متعددی بهره می‌برد

یاندکس اکثر قابلیت‌های گوگل را بومی‌سازی کرده و در اختیار کاربران خود قرار داده است. در ادامه لیستی از امکانات متعدد یاندکس را مشاهده می‌کنید:

  • موتور جستجو (Yandex Search)
  • جستجوی اخبار (Yandex.News)
  • سرویس عکس (Yandex Fotk)
  • سایت کتاب راهنما (Yandex.Catalog)
  • جستجو و تماشای فیلم و موزیک (Yandex Music/ Yandex Video)،
  • سرویس ترجمه آنلاین (Yandex.Translate)
  • سرویس تبلیغاتی مشابه گوگل (Yandex Direct) AdWords
  • مکان‌ یابی اینترنتی (Yandex Maps)
  • سرویس پرداخت الکترونیک (Yondex Money)
  • مقایسه کالا و قیمت‌ در بازار (Yandex Market)
  • جستجوگر پیشرفته عکس (Yandex Image)
  • ذخیره رایگان عکس (Free photo hosting)
  • ذخیره‌سازی مجازی (Yandex Disk)
  • سرویس ارسال و دریافت ایمیل (Yandex Mail)

آیا یاندکس جایگزین گوگل می‌شود؟

Yandex

با توجه به این که محدودیت‌های شدیدی علیه پلتفرم‌های خارجی از جمله گوگل اعمال شده است و با توجه به این که ایران از لحاظ اقتصادی و سیاسی با روسیه روابط خوبی دارد، به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات قصد دارد موتور جستجوی یاندکس را به همراه سرویس‌های متعدد آن به کاربران ایرانی ارائه دهد.

هرچند هنوز وزارت ارتباطات به صورت رسمی به فیلترینگ موتور جستجوی گوگل یا جانشین آن یعنی یاندکس اشاره‌ای نکرده است، اما تجربه نشان داده کاربران ایرانی با وجود فیلترینگ نیز همچنان از پلتفرم‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند. ضمن این که گوگل کماکان به عنوان قدرتمندترین و محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان شناخته می‌شود و فیلترینگ آن به کسب و کارهای اینترنتی نیز آسیب جدی وارد خواهد کرد.