پرواز آزمایشی موفق نسخه آپگرید شده سوخو 57

نسخه آپگریدشده سوخو 57 با موفقیت به پرواز درآمد

نسخه آپگریدشده سوخو 57، پنجمین نسل جنگنده روسیه پرواز آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رساند. در ادامه شاهد جزئیات Sukhoi Su-57 باشید.

به گزارش خبرگزاری روسی Tass، روسیه اولین پرواز آزمایشی نسخه آپگریدشده سوخو سو-57، پنجمین نسل هواپیمای جنگنده خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. سوخو 57 جنگنده‌ای چندمنظوره طراحی شده برای مقابله با اهداف زمینی، دریایی و هوایی به همراه فناوری رادارگریز است. این هواپیما علاوه بر توانایی پرواز مافوق صوت، می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از سلاح‌ها را حمل کند و به سیستم‌های ایونیک پیشرفته نظیر رادار قدرتمند، جستجوی مادون قرمز و سیستم هشدار نزدیکی موشک فرابنفش مجهز است.

جنگنده سوخو 57 در نمایش هوایی

جنگنده‌های سوخو 57 در نمایش هوایی MAKS-2019 حوالی مسکو

دفتر طراحی سوخو در یونایتد ایرکرفت کورپوریشن (UAC) که جزو شرکت فناوری دولتی «روستخ» (Rostec) به حساب می‌آید، در طراحی و ارتقای سوخو 57 مشارکت داشته است. اولین پرواز آزمایشی نسخه آپگریدشده سوخو 57 در فرودگاه مرکز آزمایش پرواز گروموف به مدت 56 دقیقه صورت گرفت و طی آن، همچنین بقیه تجهیزات آنبرد که از طریق هوش مصنوعی به خلبان کمک می‌رسانند، به آزمایش گذاشته شدند.

تلاش‌های روسیه برای تولید سوخو 57 به اواخر دهه 2000 بر می‌گردد. در آن زمان پیشرانه‌های این جنگنده به توقف کمپرسور برخوردند و نهایتاً طراحان به پیشرانه‌های Saturn AL-41F1 قدیمی‌تر برگشتند که در سوخو 35 به کار رفته بودند. در یک پرواز آزمایشی در سال 2010 هم ساختار مکانیکی این هواپیما ترک برداشت و دوباره در طراحی آن تجدید نظر شد. این بار از کامپوزیت‌های تازه‌ای در ساخت بهره گرفته شد و طراحی هم دستخوش تغییراتی شد.

پوتین داخل جنگنده سوخو 57

بازدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سوخو 57

یک فروند از این جنگنده روسی در جریان تست‌های سال 2019 تصادف کرد و درحالی که قرار بود تولید انبوه در سال 2017 کلید زده شود، اولین هواپیما در سال 2021 تحویل داده شد. یک سال بعد در ماه سپتامبر، نیروی هوایی روسیه 2 هواپیمای دیگر را تحویل گرفت و حالا هم تحویل 2 فروند دیگر تا قبل از پایان سال جاری میلادی انتظار می‌رود.

نسخه آپگریدشده سوخو 57 که این ماه برای اولین بار به نمایش گذاشته شد، Su-57M نام گرفته و امکان نصب پیشرانه مرحله دوم برای آن مهیا است. اسم رمز این پروژه «مگاپلیس» (Megapolis) انتخاب شده بود و بنا به گزارش‌های رسانه‌ها، شرکت UAC پیشرانه‌های ایزدلیه 30 را پیاده‌سازی کرده است که رانش بیشتری را نسبت به پیشرانه‌های AL-41F-1 موجود در سوخو 57 به دنبال خواهند آورد.