بررسی رابط کاربری One UI 5

بررسی رابط کاربری One UI 5؛ آپدیت جذاب اندروید 13 در گوشی های سامسونگ

به بهانه انتشار رابط کاربری One UI 5 مبتنی بر اندروید 13 برای برخی از گوشی های سامسونگ، در اینجا به بررسی امکانات و ویژگی‌های جدید آن می‌پردازیم.

برگ درختان در حال زرد شدن است و این یعنی روزهای پاییزی به سرعت در حال سپری شدن هستند. این خبر خوبی برای بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی است. زیرا هر چه به زمستان و سال نو میلادی نزدیک‌تر شویم، یک قدم به چشیدن طعم اندروید ۱۳ نزدیک‌تر می‌شوند.

بررسی رابط کاربری One UI 5 در گوشی‌های سامسونگ

طرفداران سامسونگ طی سالیان اخیر کمتر از هر زمان دیگری نیاز است که منتظر دریافت بروزرسانی‌های اندروید بمانند. به طور مثال فقط ۲ ماه طول کشید تا سامسونگ آپدیت اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5 را برای گوشی‌های سری گلکسی S22 خودش منتشر کند. این بروزرسانی نرم افزاری فوق‌العاده است و یکی از به‌یادماندنی‌ترین پیشرفت‌ها برای گوشی موبایل شما خواهد بود.

اما چه چیز ویژه‌ای در مورد وان یو آی ۵ وجود دارد که باید بدانیم؟ همانطور که از نامش پیداست، این پنجمین نسخه بزرگ رابط کاربری مدرنی است که در گوشی‌های سامسونگ اجرا خواهد شد. گرچه این بروزرسانی خیلی بزرگ نیست و فقط پیشرفت‌هایی را نسبت به نسخه قبلی ارائه می‌کند که برای تمام کاربران سامسونگ مهم است؛ البته آن دسته از کاربرانی که گوشی آن‌ها می‌تواند آپدیت جدید One UI را دریافت کند.

اما شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدیدی که رابط کاربری One UI 5 ارائه می‌کند، بهینه‌سازی‌ها در عملکرد گوشی‌ها باشد. در واقع وقتی یک دستگاه که One UI 5 را اجرا می‌کند در کنار همان دستگاه با One UI 4 می‌گذاریم، تفاوت زیادی را در روان بودن اجرا حس خواهید کرد. نسخه جدید وان یو آی می‌تواند پیروزی بزرگی برای گوشی‌ساز کره‌ای محسوب می‌شود.

اما چه چیز جدی دیگری در مورد این رابط کاربری وجود دارد؟ بیایید در ادامه به بررسی این موارد بپردازیم.

شخصی‌سازی‌ها در را‎بط کاربری One UI 5

۱. شخصی‌سازی پالت رنگی

اندروید ۱۳ شخصی‌سازی پالت رنگی که با اندروید ۱۲ معرفی شده بود را گسترده‌تر تا بیشترین ترکیب رنگی ممکن برای استفاده در رابط کاربری گوشی در دسترس شما قرار بگیرد. One UI 5 هم که به طور کامل مبتنی بر اندروید ۱۳ گوگل است، از این ویژگی بهره می‌برد و اکنون به شما اجازه می‌دهد تا ۱۶ پالت رنگی متفاوت را برای هماهنگی تم گوشی و تصویر پس زمینه به کار ببرید. اگر هم علاقه‌ای به رنگ‌هایی که سیستم برای شما انتخاب می‌کند ندارید، می‌توانید از پالت‌های رنگی ابتدایی که به اندروید ۱۳ اضافه شده استفاده کنید.

۲. شخصی‌سازی صفحه قفل

اندروید همیشه به کاربران این اجازه را داده که صفحه قفل (لاک اسکرین) گوشی خود را شخصی‌سازی کنند. اما این قابلیت به خود گوشی‌سازها واگذار شده که تصمیم بگیرند چگونه شخصی‌سازی لاک اسکرین را در اختیار کاربرانشان بگذارند. برخی کمپانی‌ها عملکرد بهتری دارند و برخی دیگر امکانات خاصی را در اختیار شما نمی‌گذارند.

اپل برای نخستین بار با iOS 16 نشان داد که از این پس اهمیت بیشتری برای شخصی‌سازی صفحه قفل قائل است. همین قضیه گوشی‌سازهای اندرویدی را به فکر فرو برد تا بیشتر قدر این ویژگی در دسترس را بدانند. گرچه طرفداران دوآتشه سامسونگ ممکن است به اپلیکیشن Gool Lock اشاره کنند که ماژول‌های متنوعی را برای شخصی‌سازی عمیق صفحه نمایش گوشی ارائه می‌کند. ولی نکته منفی بزرگی که در مورد آن وجود دارد، در دسترس نبودن برای بسیاری از مناطق از جمله ایران است.

حالا که رابط کاربری One UI 5 منتشر شده، ما شاهد اضافه شدن ویژگی‌های خوبی برای سفارشی‌سازی صفحه قفل هستیم که شما را از نصب برنامه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند. در این نسخه تجربه جدیدی از شخصی‌سازی صفحه قفل را دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید یا با لمس طولانی روی صفحه قفل (درست مثل iOS 16) یا تنظیمات گوشی، این صفحه را شخصی‌سازی کنید.

و دقیقاً مثل آی او اس ۱۶، آپدیت وان یو آی ۵ دارای ساعت‌های مختلفی با شش فونت متفاوت است. نکته اینجاست که شما می‌توانید موقعیت مکانی ساعت را تغییر دهید و اندازه آن را کوچک یا بزرگ‌تر کنید. البته که رابط کاربری جدید سامسونگ میزبان مجموعه‌ای از ویجت‌ها است، اما تعداد آن‌ها به چند اپلیکیشن پیش‌فرض و ضروری محدود می‌شود. ناگفته نماند که آن‌ها پنهان هستند و با ضربه زدن روی ساعت صفحه قفل به نمایش درمی‌آیند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه اندروید 13 با iOS 16 ؛ بهبودها، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها

در نهایت شما می‌توانید نوتیفیکیشن‌های دریافتی از اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید پیش‌نمایش آن‌ها در صفحه قفل ظاهر شود را انتخاب کنید. ما پیشتر این قابلیت را در One UI داشتیم، اما حالا مفیدتر و بهتر شده است.

البته هنوز فضا برای پیشرفت شخصی‌سازی صفحه قفل و والپیپر وجود دارد. سامسونگ شاید بخواهد از روی دست اپل تقلید کند و به کاربران اجازه دهد تنظیمات صفحه قفل و پس زمینه را ذخیره کنند تا خیلی سریع و آسان بتوانند بین تم‌های مختلف سوئیچ کنند.

۳. ویجت‌های گروهی

اگر از طرفداران ویجت‌ها هستید، احتمالاً از آن‌ها روی صفحه هوم گوشی خود استفاده می‌کنید. سامسونگ با One UI 4.1 قابلیتی به نام Smart Widgets (ویجت‌های هوشمند) را معرفی کرد که به شما اجازه می‌دهد تا ۷ ویجت را در یک بخش مشترک از صفحه به کار ببرید و با سوایپ به چپ و راست بتوانید بین آن‌ها جابجا شوید. این کار باعث می‌شود فضای کمتری از صفحه هوم گوشی شما اشغال شود. سامسونگ حالا در نسخه ۵ این رابط کاربری چیدمان این ویجت‌ها را بهبود بخشیده تا شخصی‌سازی صفحه اصلی گوشی برای شما آسان‌تر شود.

اکنون وقتی روی یک ویجت با حداقل سایر ۲ در ۱ لمس طولانی انجام دهید، دکمه جدیدی را به نام Create stack مشاهده خواهید کرد که به شما اجازه می‌دهد از میان ویجت‌های موجود در گوشی خود چند مورد را انتخاب کرده و یک ویجت گروهی زیبا و جذاب را ایجاد کنید. هر زمانی که قصد تغییر در این ویجت‌ها را داشتید، فقط کافیست روی آن‌ها لمس طولانی انجام دهید.

ویجت‌های گروهی سامسونگ چیزی شبیه به آن چیزی است که اپل با iOS 14 معرفی کرد. تفاوتشان فقط در این است که در One UI باید به صورت افقی انگشت خود را به چپ و راست بکشید تا بین ویجت‌ها جابجا شوید، در حالی که برای جابجایی بین ویجت‌ها در iOS شما باید این کار را به صورت عمودی انجام دهید.

امکانات جدید را‎بط کاربری One UI 5

۱. انتخاب زبان متفاوت برای هر اپلیکیشن

با اندروید ۱۳، گوگل قابلیت جدیدی را معرفی کرد که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به تغییر زبان کلی سیستم، بتوانید برای هر اپلیکیشن به صورت مجزا یک زبان متفاوت را انتخاب کنید. در رابط کاربری جدید سامسونگ این قابلیت App languages نام دارد و در زبانه General صفحه تنظیمات حضور دارد. وقتی روی App languages بزنید، فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند به نمایش درمی‌آید.

اگر اپلیکیشنی در پس زمینه فعال باشد و یک زبان جدید را برای آن انتخاب کنید، حتماً باید آن را ببندید و مجدداً راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود.

۲. استخراج متن از یک عکس

در One UI 4 اگر به استخراج متن از یک تصویر احتیاج داشته باشید، می‌توانید از قابلیتی که داخل اپلیکیشن گالری است استفاده کنید. برای این کار شما باید باید یک عکس از متن مورد نظر گرفته و گالری را باز کنید و سپس روی آیکون Bixby Vision کلیک کنید.

در رابط کاربری One UI 5 این کار به مراتب آسان‌تر شده است. هر زمانی که اپلیکیشن دوربین یک نوشته را تشخیص دهد، آیکون زرد رنگ جدیدی با عبارت “T” نمایان می‌شود که وقتی آن را انتخاب کنید، یک عکس از آن نوشته می‌گیرد و سپس مستقیماً آن را به صورت یک فایل متنی کپی خواهد کرد که می‌توانید از آن در برنامه مورد نظر خود استفاده کنید.

۳. آیکون جدید کمک در حالت Pro دوربین

گرچه اپلیکیشن دوربین سامسونگ ویژگی‌های هیجان‌انگیز جدیدی را ارائه نمی‌کند، اما حداقل از نظر رابط کاربری بهتر شده است. حالت Pro دوربین اکنون نشانه‌های مفیدی را هنگام انجام تنظیمات مختلف به نمایش می‌گذارد که هم برای عکاسان حرفه‌ای و هم آماتور سودمند است. Pro Mode پیشرفته‌تر از آن چیزی است که بخواهید فقط دوربین گوشی خود را به طرف سوژه بگیرید و عکاسی کنید. بنابراین هر چه بهبود پیدا کردن آن در نهایت به نفع کاربر است. در همین راستا، سامسونگ در One UI 5 یک آیکون کمک جدید را به حالت Pro دوربین اضافه کرده که توضیح می‌دهد در حال استفاده از چه گزینه‌ای هستید و چه چیزی به گرفتن یک عکس بی‌نقص کمک می‌کند.

۴. ساخت یک لینک برای اشتراک‌گذاری فایل با هر کسی از طریق Quick Share

قابلیت Quick Share اندروید خودش را به عنوان جایگزینی برای AirDrop اپل معرفی کرده است و سامسونگ با بهره گرفتن از هسته اندروید تلاش کرده آن را سودمندتر از گذشته کند. در وان یو آی ۵، تلاش برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها توسط Quick Share به جایی ختم شده که به شما اجازه می‌دهد از عملکرد جدیدی به نام “Copy Link” برای ارسال فایل‌های آپلود شده در فضای ابری سامسونگ به دیگر کاربران استفاده کنید. این ویژگی، لینکی را ایجاد و سپس در کلیپ‌برد گوشی شما ذخیره خواهد کرد که خیلی راحت می‌توانید آن را برای دیگر کاربران بفرستید.

وقتی شخص مقابل روی لینک ارسال شده شما ضربه بزند، به صفحه‌ای تغییر مسیر خواهد داد که به آن اجازه می‌دهد فایل اشتراک‌گذاشته شما را دانلود کند. این روش به خصوص اگر قصد داشته باشید فایل‌هایتان را از گوشی به کامپیوتر انتقال دهید خیلی مفید است. البته به خاطر داشته باشید که لینک‌های ایجاد شده تنها برای ۲ روز اعتبار دارند و شما روزانه قادر به آپلود ۵ گیگابایت بیشتر نخواهید بود که البته همین هم فضای کافی برای بسیاری از کاربران است.

اخیراً سامسونگ هم تجربه مشابهی را ولی با نام متفاوت “Link Sharing” ارائه کرده است. غول فناوری کره‌ای تصمیم گرفته این ویژگی را به عنوان بخشی از Quick Share معرفی کند. جای تعجبی هم نیست، چرا که می‌خواهد تمام گزینه‌های اشتراک‌گذاری را در یک مکان ارائه کند.

۵. داشبورد امنیتی جدید

گوگل با اندروید ۱۳ نگاه به امنیت و حریم خصوصی را تغییر داد. یک داشبورد امنیتی جدید با قابلیت اسکنر به تنظیمات اضافه شده که نقص‌های امنیتی روی گوشی شما مثل بروزرسانی‌های از دست رفته، غیرفعال شدن محافظ دستگاه، تنظیم نبودن قفل روی صفحه، غیرفعال بودن Find My Phone و غیره را شناسایی خواهد کرد. این داشبورد امنیتی همچنین به بسیاری از بخش‌های منو حریم خصوصی متصل است که به شما اجازه می‌دهد به سادگی بتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. در آپدیت جدید رابط کاربری سفارشی سامسونگ هم این داشبورد وجود دارد و سامسونگ حتی آن را مفیدتر و سودمندتر هم کرده است.

۶. مالتی‌تسکینگ بهتر

اگر به اجرای دو برنامه در کنار هم احتیاج دارید، One UI 4 طرح‌بندی‌های اسپلیت اسکرین را در اج پنل ارائه می‌کند وقتی دو برنامه در این حالت اجرا شوند و روی سه نقطه‌ای که بین دو پنجره آن‌ها وجود دارد ضربه بزنید، آیکونی را مشاهده خواهید کرد که یک علامت کوچک مثبت در کنارش است. وقتی روی آن بزنید، می‌توانید طرح‌بندی اسپلیت اسکرین فعلی را در اج پنل ذخیره کنید.

اکنون در رابط کاربری One UI 5 علاوه بر اج پنل، شما می‌توانید این طرح‌بندی را روی صفحه هوم گوشی خود نیز ذخیره کنید. و اینجا به جای یک آیکون با علامت مثبت، شما یک آیکون ستاره جدید را خواهید داشت.

علاوه بر این، One UI جدید به شما اجازه می‌دهد فقط با کشیدن انگشت خود روی صفحه بتوانید وارد حالت چندپنجره‌ای شوید. تمام کاری که برای فعال کردن این قابلیت باید انجام دهید، رفتن به گزینه Labs، اجرای اپلیکیشنی که از قابلین اسپلیت اسکرین پشتیبانی می‌کند و سپس کشیدن دو انگشت خود از پایین صفحه به طرف بالا است. برای جابجایی بین پنجره‌های فعال هم فقط کافیست از گوشه بالا سمت راست صفحه، انگشت خودتان را به طرف مرکز صفحه بکشید.

۷. یادداشت‌برداری هنگام تماس تلفنی

چقدر تاکنون برای شما پیش آمده است که نیاز داشته باشید همزمان با تماس تلفنی، موضوعی را یادداشت کنید؟ در چنین شرایطی احتمالاً به دنبال یک قلم و کاغذ می‌گردید. اما این دیگر قدیمی شده است. اگر هم بخواهید از اپلیکیشن یادداشت‌برداری داخل گوشی خود استفاده کنید، باید برنامه تماس را به پایین کشید، برنامه را پیدا کرده و سپس یادداشت بگذارید. این هم سخت و زمان‌بر است. اما در One UI 5 سامسونگ این مشکل را حل کرده است.

فقط کافیست روی آیکون سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه تماس ضربه بزنید و گزینه “Take notes” را انتخاب کنید. وقتی روی آن ضربه بزنید، گوشی گلکسی شما یک نوشته را در اپلیکیشن Samsung Notes ایجاد می‌کند و فضایی را در اختیار شما خواهد گذاشت که می‌توانید از طریق آن موضوع مورد نظرتان را یادداشت کنید. این قابلیت شباهت زیادی با Memo دارد که سامسونگ در گذشته با اندروید ۴.۳ آن را امتحان کرد ولی با استقبال زیادی همراه نشد. حالا غول کره‌ای یک شانس مجدد را به آن داده است، زیرا تصور می‌کند که بسیاری از مردم به آن احتیاج دارند.

۸. بهینه‌سازی‌های عملکرد

رابط کاربری One UI 5 سریع‌تر و روان‌تر از نسخه ۴ به نظر می‌رسد و در این تفاوت محسوس است. انیمیشن‌ها، افکت‌های انتقال و چرخ زدن در منوها، همگی تجربه دلپذیرتری را ارائه می‌کنند. گرچه One UI 4 هم به نوبه خودش خوب و مناسب بود، اما به اندازه نسخه جدید بهینه نشده بود و شاهد باگ‌هایی در طول استفاده از آن بودیم.

به جز عملکرد روان‌تر و بهینه‌تر، استفاده از گوشی پس از نصب وان یو آی ۵ سریع‌تر نیز شده و در بخش فنی هم تأثیر گذاشته است. به طور مثال قابلیت RAM Plus که از زمان عرضه One UI 4.1 روی اکثر گوشی‌های سامسونگ حضور دارد، در نسخه جدید می‌تواند غیرفعال شود. رم پلاس، بخشی از حافظه داخلی گوشی شما را به یک رم مجازی اختصاص می‌دهد که نتیجه آن باید بهبود عملکرد گوشی در چندوظیفه‌ای باشد؛ اما گاهی اوقات خود همین ویژگی علت کند شدن سیستم است.

برای غیرفعال کردن RAM Plus کافیست از صفحه تنظیمات گوشی وارد منوی Battery and device care شوید، روی Memory ضربه بزنید و از پایین صفحه به بخش RAM Plus بروید. در اینجا فقط کافیست قابلیت را به حالت غیرفعال درآورید تا گوشی شما ریستارت شده و بدون استفاده از آن راه‌اندازی شود.

سخن نهایی؛ رابط کاربری One UI 5، بهترین پوسته اندرویدی

در مجموع آپدیت One UI 5 سامسونگ یک بروزرسانی نرم افزاری جذاب است که علیرغم نداشتن تغییرات زیادی، تجربه کاربری استفاده از گوشی‌های سامسونگ را بهبود می‌بخشد. اول اینکه امکانات متنوعی را برای شخصی‌سازی عمیق گوشی در اختیار شما می‌گذارد. دوم اینکه باعث بهینه‌سازی عملکرد دستگاه شده و سرعت گوشی را نیز افزایش می‌دهد. سامسونگ یکی از کاربرپسندترین رابط‌های کاربری اندرویدی را ارائه کرده است.