بازی God of War Ragnarok

بررسی بازی God of War Ragnarok؛ همان شاهکاری که انتظار داشتیم

امروز قصد داریم ضمن بررسی بازی God of War Ragnarok، قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف این عنوان را مرور کنیم. آیا این بازی همان دنباله‌ایست که طرفداران گاد آف وار مدت‌هاست منتظرش بودند؟

گاد آف وار راگناروک را باید مورد انتظارترین بازی سال 2022 دانست که به دنبال موفقیت خیره‌کننده نسخه 2018، با توقعات بسیار بالایی روبرو بوده است. خوشبختانه این عنوان به طور کامل قادر است پاسخگوی انتظارات باشد و با ارائه داستان کریتوس و آترئوس در دنیایی بلندپروازانه‌تر سفری عمیق‌تر به قلب سرزمین‌های نورس داشته باشد و همان سطح مبارزات بی‌نظیر و داستان‌سرایی بی‌تکرار را ارائه دهد.

البته استودیو سانتامونیکا در نسخه جدید از گاد آف وار تا حدی محافظه‌کارانه عمل کرده و هسته گیم پلی را تغییرات اندکی داده است. با این وجود قابلیت بازی کردن در نقش آترئوس در کنار تنوع بیشتر دشمنان باعث ارتقای همین سیستم گیم پلی مطمئن شده است.

در ادامه با بررسی بازی God of War Ragnarok با گجت نیوز همراه باشید؛ چرا که قصد داریم بخش‌های مختلف شاهکار جدید سونی مانند داستان، مبارزات، طراحی گرافیکی و… را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بررسی بازی God of War Ragnarok

داستان بازی

  • ثور و اودین دشمنانی فوق‌العاده هستند.
  • بازی کردن در نقش آترئوس می‌تواند حس تنوع فراوانی را به گیمرها اعطا کند.
  • داستان بازی عالی روایت می‌شود و تاکید فراوانی بر روی ابعاد بازی و گستردگی آن دارد.

با این که داستان راگناروک سه سال پس از ماجراهای گاد آف وار 2018 روایت می‌شود، صحنه‌های ابتدایی آن هنوز به تبعات نسخه پیش اختصاص دارند.

گاد آف وار راگناروک

با از بین رفتن بالدور، میدگارد به زمستانی طولانی و سخت فرو رفته و تمام دنیا از برف پوشیده شده است. از سوی دیگر، فریا نیز به دنبال کشته شدن پسرش اکنون از یک متحد تبدیل به یک دشمن قسم‌خورده برای کریتوس و آترئوس شده و تشنه انتقام از این دو است. همچنین خدایان افسانه‌ای نورس، ثور و اودین هم به دنبال نزدیک شدن رویدادی که راگناروک خوانده می‌شود، در میدگار حاضر شده‌اند تا به این نگرانی رسیدگی کنند.

ثور و اودین را باید بهترین شخصیت‌های جدید افزوده شده به بازی دانست که سازندگان هم با اختصاص دادن زمان زیاد به پرورش کاراکترهای آنان، تفاوت‌های فاحششان با دنیای سینمایی مارول را به تصویر کشیده‌اند. ثور خدایی درشت هیکل، کم‌حرف و معمولا عصبانی‌ست؛ در حالی که اودین بر عکس ثور به شدت کاریزماتیک به تصویر کشیده شده و بیشتر به سخن گفتن و بحث کردن علاقمند است. به طور کلی هر دوی این خدایان شخصیت‌های جذاب‌تری در مقایسه با بالدور در نسخه 2018 دارند.

ثور در گاد آف وار راگناروک

علاوه بر این کاراکترهای جدید، بخش عمده‌ای از شخصیت‌های نسخه قبل نیز بار دیگر در این نسخه حضور خواهند داشت. از میان آن‌ها می‌توان به برادران دوارف، براک و سیندری اشاره کرد که علاوه بر ساخت و آپگرید اسلحه‌ها و آیتم‌های مختلف کریتوس و آترئوس، نقش پررنگ‌تری را در بازی عهده‌دار شده و اکنون تنها به گفتن مونولوگ‌های بامزه یا احمقانه بسنده نمی‌کنند.

همچنین آترئوس نیز در God of War Ragnarok به شکل بسیار بهتری پردازش شده و اکنون یک همراه واقعی برای کریتوس است. او اکنون نوجوانی قدرتمند و جاافتاده است که هم به دنبال استقلال بیشتر از پدر محافظه‌کارش است و هم در صدد پی بردن به قدرت‌های جدیدش به عنوان یک خداست!

در کنار این شخصیت‌پردازی قوی‌تر، قرار گرفتن در نقش آترئوس هم به گیمرها کمک می‌کند که به درکی بهتر از رابطه پدر و فرزندی قهرمانان داستان و پیوند بین آن‌ها در خلال اتفاقات بازی برسند.

در طول گیم پلی بازی با صحنه‌های تاثیرگذار زیادی روبرو می‌شویم که برخی از آن‌ها تا مدت‌ها در ذهنمان باقی خواهند ماند. از جمله این صحنه‌ها می‌توان به نخستین صحنه ملاقات کریتوس و آترئوس با یک جاینت یا قدم زدن قهرمانان بازی در آزگارد اشاره کرد. اثرگذاری این صحنه‌ها با استفاده از تدوین یکپارچه بازی چندین برابر شده است؛ به طوری که بازی حس سینمایی بسیار بیشتری پیدا کرده و گیمرها لحظه لحظه این ماجراجویی را با قهرمانان بازی تجربه خواهند کرد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که رقابت با برخی صحنه‌های حماسی و مسحورکننده گاد آف وار 2018 نظیر ملاقات با World Serpant یا مبارزه با اژدهای بزرگ رعد و برقی بسیار دشوار است؛ اما راگناروک هم لحظات جذاب و درگیرکننده مخصوص خود را داشته و از این حیث عقبگرد چندان بزرگی به شمار نمی‌رود.

بازی God of War Ragnarok

البته در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که نسخه جدید گاد آف وار نواقص اندک خود از حیث بخش حماسی را با داستان بسیار بلندپروازانه و عمیقش جبران می‌کند؛ به طوری که بخش روایی آن را باید یکی از بهترین نمونه‌ها در چند سال اخیر دانست؛ چیزی که تا پیش از این استودیوی ناتی داگ به خاطر آن معروف بوده است!

مبارزات

  • مبارزات در نقش کریتوس همچنان وحشیانه و لذت‌بخش است.
  • سیستم کنترل آترئوس کمی با کریتوس متفاوت است؛ اما همچنان تجربه منحصربفردی به شمار می‌رود.

زمانی که در نقش کریتوس قرار دارید، مبارزات نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده است. البته برخی المان‌ها به گیم پلی و مبارزات God of War Ragnarok اضافه شده؛ اما سیاست کلی طراحان بازی در این زمینه، تغییر ندادن ترکیب برنده بوده است.

پرتاب کردن تبر Leviathan و میخکوب کردن دشمنان همچنان همانند قبل لذت‌بخش طراحی شده و دسترسی به شمشیرهای آشوب (Blades of Chaos) از ابتدای بازی هم باعث شده که تنوع حرکات و کومبوها افزایش یابد تا مجبور نباشیم مثل نسخه قبل در ابتدای بازی از حرکات تکراری استفاده کنیم.

البته مبارزات بازی پس از تصاحب اسلحه‌ای دیگر (که به خاطر لو نرفتن بازی به جزئیات آن اشاره نمی‌کنیم) در میانه بازی به یک سطح بالاتر ارتقا پیدا می‌کند؛ چرا که این اسلحه با اسلحه‌های کنونی شما تفاوت زیادی دارد.

همچنین امکان ارتقای توانایی‌ها و آنلاک کردن قابلیت‌های مختلف اسلحه‌ها، سپر و زره شما را وسوسه می‌کند که استایل‌های مختلف گیم پلی را تجربه کرده و حرکات ترکیبی متنوع را با تبر Leviathan و یا شمشیرهای آشوب اجرا کنید.

سیستم آپگرید گاد آف وار راگناروک

البته در گیم پلی و مبارزات حالت‌هایی پیش خواهد آمد که سطح سختی بازی از چالش‌برانگیز به ناعادلانه تبدیل می‌شود. مثلا ممکن است مبارزه با یک مینی باس را به سختی به پایان برسانید؛ اما دقایقی پس از آن توسط دسته‌ای از دشمنان معمولی و حتی ضعیف که به قابلیت‌های حمله از راه دور یا تله‌پورت مجهز هستند به راحتی کشته شوید!

همچنین سانتامونیکا این بار هم کلیدهای یکسانی را برای برداشتن جعبه سلامتی و گرفتن لبه‌ها در نظرگرفته است! به این ترتیب کریتوس برای برداشتن جعبه‌های سلامتی که در کنار لبه‌ها قرار دارند بعضا با چالش روبرو خواهد شد. با پیشروی بیشتر در بازی، مبارزات نفس‌گیرتر و دشمنان سرسخت‌‌تر می‌شوند. به همین جهت یک اشتباه کوچک در این زمینه می‌تواند باعث شکست حتمی شما در مبارزه شود.

بازی God of War Ragnarok

آترئوس برای مبارزه اینجاست!

سیستم مبارزات بازی زمانی که کنترل آترئوس را به دست می‌گیرید بسیار متفاوت از آن‌چه توقع دارید خواهد شد. البته بازی تنها در شرایطی خاص امکان کنترل آترئوس را به شما خواهد داد؛ بنابراین انتظار نداشته باشید همانند GTA V بتوانید هر لحظه بین کریتوس و آترئوس سوییچ کنید.

کنترل آترئوس بسیار متفاوت از کریتوس است. طبیعتا ضربات او قدرت مشت‌های آهنین پدرش را ندارند؛ اما او چالاک‌تر بوده و مهارت بیشتری در حمله از فاصله‌های دورتر دارد. در صورتی که دشمنانتان را تعداد دفعاتی مشخص با تیر و کمان هدف قرار دهید، می‌توانید از گیج شدن آن‌ها استفاده کرده و یکی از حملات فینیشر دیدنی آترئوس را بر روی‌شان اجرا کنید. آترئوس همچنین درخت توانایی‌های مختص به خود را دارد؛ بنابراین می‌توانید با خرج کردن امتیازاتی که در طول بازی جمع‌آوری کرده‌اید، توانایی‌های او را ارتقا داده یا توانایی‌های جدیدی را برایش آنلاک کنید.

البته کریتوس به خاطر سبک مبارزات درگیرکننده‌تر و البته تبر Leviathan که یکی از بهترین سلاح‌ها در دنیای بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر است، کاراکتر جذاب‌تری برای شرکت در مبارزات است. با این حال قرار گرفتن در نقش کریتوس هم برای ایجاد تنوع در گیم پلی تجربه‌ای عالی است.

گشت و گذار و معماها

  • در گاد آف وار راگناروک می‌توانید به هر نه اقلیم سفر کنید
  • تنوع محیط‌های بازی فوق‌العاده است
  • پازل‌های بازی بسیار خوب طراحی شده‌اند

بر خلاف گاد آف وار 2018، در راگناروک می‌توانید به هر نه قلمرو از جمله آزگارد و یوتنهایم سفر کنید. بنابراین تنوع محیط‌های بازی و آب و هوا بسیار بیشتر از نسخه اول خواهد بود و این نکته‌ای فوق‌العاده مثبت برای بازی به شمار می‌رود. البته متاسفانه بخش اعظمی از نیمه دوم بازی به بازگشت به محیط‌های تکراری اختصاص دارد و این شاید یکی از معدود ایرادات گیم پلی God of War Ragnarok باشد.

علیرغم این که همیشه می‌توانید مسیر داستان بازی را پیش بگیرید و تنها در مسیرهایی که داستان بازی ایجاب می‌کند قدم بگذارید، همواره می‌توانید با انجام ماموریت‌های جانبی، مکان‌های جدیدی از نقشه بازی را کشف کرده و تجربه کنید. بازی همچنین در ازای انجام دادن این ماموریت‌های جانبی کاملا دست و دلباز است و جوایز مختلفی را به شما هدیه می‌دهد. از جمله این جوایز می‌توان به قدرت‌های جدید برای شمشیر یا زره در کنار آیتم‌های مختلفی که برای ساخت اسلحه‌ها یا آپگرید آن‌ها ضروری هستند اشاره کرد.

بازی گاد آف وار جدید

محتوای ارائه شده توسط بازی گاد آف وار راگناروک برای یک بازی خطی فوق‌العاده گسترده است؛ به طوری که به پایان رساندن کمپین بازی به تنهایی سی ساعت زمان نیاز دارد و انجام تمام ماموریت‌های جانبی، زمان اتمام بازی را به هفتاد ساعت می‌رساند.

مطابق نسخه قبل، در این نسخه هم پازل‌های مختلفی در جاهای مختلف محیط قرار گرفته‌اند و فشار مبارزات بازی را به خوبی کاهش می‌دهند. در اکثر پازل‌های بازی، بار دیگر می‌توانید با هوشمندی از اسلحه‌های خود به عنوان ابزار استفاده کنید. تبر Leviathan همچنان برای منجمد کردن چرخ‌دنده‌ها به کار می‌رود؛ در حالی که زنجیرهای آشوب کریتوس برای گرفتن اجسام مختلف و جابجا کردن آن‌ها به کار می‌رود.

البته اکثر پازل‌های اجباری بازی آن‌قدر ساده هستند که با یک نگاه ساده می‌توانید از آن‌ها عبور کنید. با این حال، اگر به دنبال چالش بزرگ فکری در این نسخه از خدای جنگ هستید، می‌توانید به سراغ پازل‌های مختلف پراکنده در سطح نقشه و یا ماموریت‌های جانبی بروید.

گرافیک و عملکرد فنی

  • سطح جزئیات بازی بر روی PS5 خارق‌العاده است.
  • مدهای مختلف گرافیکی و عملکردی برای بازی وجود دارد.
  • نسخه PS4 بازی عملکردی قابل قبول اما ضعیف‌تر از PS5 دارد.

گاد آف وار راگناروک بی‌شک یکی از پرجزئیات‌ترین بازی‌هاییست که تا کنون در صنعت بازی‌های ویدیویی عرضه شده است. تمامی صحنه‌های بازی جزئیات فوق‌العاده‌ای دارند و حتی موهای صورت کریتوس و طرح‌های حک شده روی کمان‌های چوبی بازی نیز با بیشترین حد جزئیات نمایش داده شده‌اند.

استودیو سانتا مونیکا همچنین مجموعه متنوعی از مدهای گرافیکی و عملکردی را هم برای این بازی در نظر گرفته است. بنابراین در صورتی که رزولوشن بالاتر را در یک بازی ترجیح دهید، می‌توانید این عنوان را با رزولوشن 4K و نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه تجربه کنید. از طرف دیگر اگر ترجیح دهید نرخ فریم بالاتری داشته باشید، امکان بازی کردن با نرخ 120 فریم بر ثانیه هم در اختیارتان خواهد بود.

البته این تنظیمات همگی مخصوص به نسخه PS5 بازی‌ست؛ چرا که این سطح از جزئیات به هیچ عنوان بر روی سخت افزاری قدیمی تر PS4 قابل اجرا نیست. با این وجود، نسخه پلی استیشن 4 بازی هم عملکرد بسیار خوبی را ارائه داده و از تمامی قدرت سخت افزاری این کنسول پا به سن گذاشته بهره می‌برد.

البته در این میان نباید تلاش سانتامونیکا برای انتشار جدیدترین انحصاری پلی استیشن برای هر دو نسل از کنسول‌های سونی را فراموش کرد. عملکرد این استودیو در عرضه نسخه PS4 بازی‌هم ستودنی‌ست و قطعا خداحافظی باشکوهی را برای این کنسول پرافتخار رقم خواهد زد.

بازی God of War Ragnarok

در کنار تمامی آنچه گفته شد، استودیو سانتا مونیکا متاسفانه نتوانسته از تمام قدرت درایوهای اس اس دی پلی اسیتشن 5 استفاده کند و همانند آنچه در Ratchet and Clank: Rift Apart دیدیم، جابجایی بین دنیاهای مختلف را بدون نیاز به هیچگونه بارگذاری انجام دهد. البته هیچ گونه صفحه بارگذاری (Loading Screen) با تعریف سنتی آن در God of War Ragnarok قابل مشاهده نیست. با این وجود، کاملا مشخص است که تیم سازنده با حربه‌هایی سعی در مخفی کردن این زمان بارگذاری کرده است.

همچنین علیرغم اینکه بازی هنوز در نسخه‌های اولیه خود قرار دارد، تجربه‌ای بسیار روان و عاری از مشکل را ارائه می‌دهد. بعید است بتوانید صحنه‌ای از بازی را پیدا کنید که در آن با کرش کردن یا لود شدن ناقص آبجکت‌ها روبرو شوید. البته در تجربه اولیه بازی، مواقعی بود که دشمنان اطراف کریتوس به یک‌باره از حمله به او دست می‌کشیدند! با این حال چندین ضربه چپ و راست با تبر لوایتن حواس آن‌ها را سرجا آورده و آن‌ها را بار دیگر با گارد تهاجمی‌شان باز می‌گرداند!

جمع‌بندی

گاد آف وار راگناروک کلاس درسی برای استودیوهای بازی‌سازی‌ست که نحوه ساخت یک دنباله کلاس جهانی را آموزش می‌دهد. این بازی ضمن نگه داشتن هسته گیم پلی مانند مبارزات سنگین و فیلمبرداری سینمایی، قابلیت‌هایی جدید نظیر امکان قرار گرفتن در نقش آترئوس را هم به بازی اضافه کرد تا به به دنباله‌ای درخور برای یک بازی فوق‌العاده محبوب تبدیل شود.

البته باید اعتراف کرد که سانتا مونیکا مبارزات بازی در نقش کریتوس را محافظه‌کارانه طراحی کرده و عملا هیچ تغییری در مبارزه‌های نسخه اول ایجاد نکرده است. با این حال، چرخاندن تبر Leviathan و به آتش کشیدن دشمنان با شمشیرهای آشوب به حدی لذت‌بخش است که کمتر کسی به تکراری بودن آن اهمیت خواهد داد.

بازی God of War Ragnarok

در این حال، راگناروک در بخش داستان‌سرایی با اختلاف، گاد آف وار 2018 را پشت سر می‌گذارد. این عنوان به خوبی توانسته ماجراجویی کریتوس و آترئوس در سرزمین‌های نوردیک را جمع‌بندی کند و دو کاراکتر اودین و ثور را پیش رویمان قرار دهد که به راحتی در لیست بهترین شخصیت‌های منفی دنیای ویدیوگیم قرار می‌گیرند.

اگر به گیم پلی نسخه اول بازی علاقمند هستید، حتما باید راگناروک را هم تجربه کنید؛ چرا که تقریبا همان گیم پلی را بر بستر داستانی جدید و عالی پیش روی‌تان قرار خواهد داد. با این وجود در صورتی که امیدوار بودید در این نسخه، کریتوس به سیستم هک اند اسلش نسخه‌های قبلی God of War بازگردد، احتمالا راگناروک شما را ناامید خواهد کرد.

شما گاد آف وار راگناروک را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود در خصوص این بازی را با ما به اشتراک بگذارید.