گوشی های اندرویدی در ایران

گوشی های اندرویدی در ایران بلا استفاده می‌شوند!

کارشناسان موبایل معتقدند با فیلترینگ گسترده سرویس های گوگل در ایران، گوشی های اندرویدی به تدریج بلا استفاده می‌شوند؛ اما چرا و راه حل چیست؟

از یک ماه و اندی پیش تا به امروز فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی استارت خورده و اینترنت بین‌الملل نیز با محدودیت‌هایی مواجه شده است. وزارت ارتباطات تقصیر قطعی اینترنت بین‌الملل و فیلترینگ اینستاگرام، واتساپ و ابزارهای گوگل را به گردن شورای امنیت می‌اندازد و هر یک از مقامات ریز و درشت دولت نظرهای متفاوتی در این باره دارند.

بی مصرف شدن گوشی های اندرویدی با فیلترینگ گوگل

به تازگی سپر امنیتی گوگل پلی، اپلیکیشن ایرانی روبیکا را برای کاربران مضر تشخیص داده و به موارد جاسوسی و سرقت اطلاعات اشاره کرده است. پس از این اقدام گوگل، دولت ایران هم سرویس‌های گوگل را در کشور تحریم و فیلتر کرد. اما این موضوع چه ربطی به گوشی های اندرویدی پیدا می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانیم گوشی های اندرویدی، به سرورهای گوگل وصل هستند و وقتی تلفن همراه شما نیاز به فلش زدن دارد یا این که می‌خواهید آن را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید، نیاز است به سرورهای گوگل متصل شوید. به همین راحتی اگر گوشی هوشمند اندرویدی شما دو بلای بالا به سرش بیاید، بلا استفاده خواهد شد.

گوشی های اندرویدی

دولت ایران جاسوسی خواندن روبیکا را یک گام سیاسی از سوی کشورهای بیگانه خواند و در اقدامی غیر منتظره تمامی سرویس‌های آن از جمله گوگل مپ، گوگل ترنسلیت، گوگل میت، جیمیل و فایربیس را فیلتر کرد. البته به نظر می‌رسد به تاریخ امروز، چندین سرویس از گوگل از شر محدودیت‌ها خلاص شده و کاربران به آنها دسترسی یافته‌اند.

حالا تعدادی از کاربران اطلاع داده‌اند که پس از بازگشت به تنظیمات کارخانه یا فلش زدن گوشی خود، با مشکل عدم اتصال مواجه شده‌اند. البته به نظر می‌رسد راهی برای بازگشت به شرایط عادی وجود دارد، ولی این روش‌ها پیچیده و هزینه‌بر است. در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

آیا سرویس های گوگل رفع فیلتر می‌شوند؟

اواخر هفته گذشته بود که برخی ادعا کردند ممکن است سرویس‌های گوگل در ایران رفع فیلتر شوند. پس از این که گوگل پلی به کاربران ایرانی اخطار امنیتی داد، روبیکا مشکلات موجود در برنامه‌اش را اصلاح کرد و سپس نسخه جدید خود را برای این مارکت بزرگ فرستاد و تا الان هیچ واکنشی از سوی گوگل پلی ندیده‌ایم.

اگر گوگل روبیکا را مجددا به رسمیت بشناسد، به احتمال زیاد ایران هم فیلترینگ سرویس‌های آن را رفع خواهد کرد. طبق آنچه برخی می‌گویند، روبیکا با چند دستکاری ساده در تنظیمات خود، اخطارهای گوگل پلی را از بین برده و کاربران در مواجهه با نصب آن مشکلی ندارند.

نکته مهم این که برای بررسی یک اپلیکیشن در گوگل پلی چند روز زمان نیاز است و همچنان باید منتظر ماند و واکنش این کمپانی به روبیکا را زیر نظر گرفت.

فیلترینگ گوگل

سرویس‌های گوگل برای اندرویدی‌ها محدودیت درست می‌کنند

متاسفانه هنوز به طور قطع مطمئن نیستیم که سرویس‌های گوگل پلی رفع محدودیت شده‌‌اند یا خیر و همه چیز در حد گمانه‌زنی است. با این حال همان‌طور که گفتیم این فیلترینگ گسترده به ضرر کاربران اندرویدی تمام شده، چرا که حالا نمی‌توانند به سرورهای گوگل متصل شوند و اکانت خود را سازماندهی نمایند.

به گفته یکی از کارشناسان این حوزه، محدودیت‌هایی که در یک ماه اخیر اعمال شده روی دو سیستم عامل آی او اس و اندروید تأثیر منفی گذاشته است. طی ماه‌های اخیر به علت محدودیت‌های موجود در اپ استور، نصب و راه‌اندازی یک‌سری برنامه‌ها با مشکل مواجه شده بودند که خوشبختانه برطرف شده، اما ادامه آن گریبان‌گیر گوگل پلی و کاربران اندرویدی شده است.

ناگفته نماند که برخی از محدودیت‌های اعمال شده از سمت گوگل پلی و برخی از آنها توسط دولت ایران اعمال شده است. مشکل به قدری جدی بود که برخی از اعلانات سرویس‌های مذکور به دست کاربران نمی‌رسید و تنها راه استفاده از آنها، نصب و فعال‌سازی فیلترشکن است.

خطری جدی برای گوشی‌های فلش زده

طبق آنچه این کارشناس می‌گوید، اگر قرار بر نصب و ساخت گوگل پلی باشد باید با آی پی اینترنت کشوری جز ایران وارد شد، چرا که آی پی ایران فیلتر است. وقتی گوشی قفل می‌شود و باید فلش زده شود، نیاز به سرویس جیمیل موضوعیت پیدا می‌کند و وقتی نتوان به سرویس گوگل دسترسی یافت یعنی فاجعه!

گوشی های اندرویدی

تنها مشکل اینجاست که گاهی نمی‌توان برای دسترسی به سرویس های گوگل از وی پی ان استفاده کرد که اگر می‌شد هیچ مشکلی به وجود نمی‌آمد و صرفا با رمز جیمیل مانع برطرف می‌شد. متاسفانه تعداد کسانی که رمز گوشی خود را فراموش کرده‌اند بسیار زیاد است و بعضی‌ها هم چون تلفن همراه آنها ویروسی یا هک شده نیاز به فلش زدن دارند.

با این اوصاف نیاز است تا بعد از فلش زدن به سرویس جیمیل متصل شد و مشکل را برطرف کرد؛ اما اگر نتوانیم به سرویس‌های فیلتر شده دسترسی پیدا کنیم چاره چیست؟ البته می‌توان مشکل را تا حدود زیادی حل کرد، ولی نیاز است هزینه‌ای حدود 400 هزار تومان پرداخت شود که برای اغلب مردم گزاف است. نظر شما درباره از کار افتادن گوشی های اندرویدی پس از فیلترینگ سرویس های گوگل چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. خدا باعث بانی شو لعنت کنه

  2. ما با گوگل داک، کیپ و درایو که به اینا وابسته‌ست درس می‌خونیم کار می‌کنیم. داشتن کار خودشونو می‌کردن یدفعه مثل بچه‌ها قطع کردن. ما چه گناهی کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. تاحالا فقط ازکره شمالی پایین تر بودیم که خداروشکر دیگه تواینم اول شدیم

  4. موقع فلش زدن سیمکارت رو در میارین تا گزینه رد شدن بیاد بالا و گوشی به صورت افلاین قابل استتفاده میشه بعد از نصب فیلتر شکن رو روی گوشی کسی دیگ نرم افزارو میگیریم وصل میشیمو ادامه راهندتزیو میزنیم ک اول تنطیمات هس

  5. مگه شهر هرته مردم وای نمیستند نگاه کنند

  6. وقتی اپلیکیشن بدرد نخور ایرانی حذف میشه تا ضرری به کاربر نرسه حاکمین ما میگن اینجوری نمیشه ما هم نرم افزارهای کاربردی و حیاتی تورو برای کاربر حذف میکنیم.
    زیبا نیست؟
    همینقدر ارزش داریم برای دولت