شلوار جین عتیقه لیوایز

این شلوار جین عتیقه، تقریباً 3 میلیارد تومان قیمت دارد

یک شلوار جین عتیقه از لیوایز با قیمتی برابر با 3 میلیارد تومان فروخته شد. این شلوار که متعلق به دو قرن پیش است، داستانی شنیدنی پشت خود دارد.

شلوار جین عتیقه‌ای از لیوایز اخیراً طی مزایده‌ای در جریان رویداد Durango Vintage Festivus در نیومکزیکو آمریکا با قیمت 87,400 دلار معادل حدود 3 میلیارد تومان به فروش رسید. این شلوار متعلق به دهه 1880 میلادی را چند سال قبل فردی با نام «مایکل هریس» (Michael Harris) که خود را یک «باستان‌شناس جین» می‌داند، داخل معدنی متروکه در غرب آمریکا کشف کرد. حالا این شلوار قدمت‌دار به دست دو معامله‌گر لباس‌های قدیمی با نام‌های «کایل هاوپرت» (Kyle Haupert) و «زیپ استیونسون» (Zip Stevenson) رسیده است.

شلوار جین عتیقه لیوایز

حضور شلوار جینی با این قدمت در مزایده اتفاق نادری است و به همین خاطر، کلکسیونرها به شدت خواهان چنین عتیقه‌هایی هستند. جالب است که این شلوار جین عتیقه بعد از گذشت حدود یک قرن و نیم همچنان قابل پوشیدن باقی مانده هرچند آثاری از موم شمع‌های کارگران معدن روی آن به چشم می‌خورد. ضمناً از جمله ویژگی‌های برجسته‌ای که مختص به شلوارهای جین این دوره است می‌توان به وصله پارچه‌ای کنار خط کمر، سگک پشتی، دکمه‌های بند شلوار و یک جیب بزرگ در عقب اشاره کرد.

داخل شلوار جین عتیقه لیوایز

برچسبی هم داخل این شلوار جین عتیقه با نوشته «تنها نوع ساخته شده توسط کارگران سفید» پیدا می‌شود. لیوایز این شعار را پس از تصویب قانون ممانعت ورود چینی‌ها در سال 1882 مطرح کرد و در آن زمان رویکردی ضد چینی را در حوزه نیروی کار در پیش گرفته بود. احتمالاً همین نشانه‌ای واضح از قدمت این شلوار باشد. به گفته سخن‌گوی لیوایز، این شرکت شعار و سیاست نژادپرستانه خود را در دهه 1890 کنار گذاشت و امروز تماماً متعهد به بهره‌گیری از پلتفرم خود برای ترویج برابری و مقابله با نژاد پرستی به هر شکلی است.

شلوار جین عتیقه لیوایز

البته قیمت نهایی این شلوار جین عتیقه لیوایز جای تعجبی برای کلکسیونرها ندارد. شلوارهای لیوایز متعلق به قرن 19 معمولاً با قیمت چند هزار دلاری در مزایده‌ها رد و بدل می‌شوند؛ به عنوان مثال، در سال 2018 بود که یک شلوار لیوایس مربوط به سال 1893 با قیمت حدود 100 هزار دلار به خریداری از آسیا فروخته شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*