صرافی بایننس FTX

صرافی بایننس از خرید صرافی FTX منصرف شد؛ جوسازی یا دلایل منطقی؟

بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال، به دلیل سوءاستفاده از دارایی مشتریان از خرید صرافی FTX منصرف شد.

چند روز پیش گزارش‌هایی منتشر شد که از احتمال خرید صرافی رمزارز FTX توسط بایننس (Binance Global Inc) خبر می‌داد، اما اکنون به‌نظر می‌رسد این صرافی ارزهای دیجیتال از تصمیم خود صرف‌ نظر کرده و گفته است که دیگر قصد خرید FTX را ندارد.

گزارشات حاکی از آن‌‌اند که بایننس با خرید این صرافی قصد داشت به مشکلات مالی FTX کمک کند. اما اکنون این صرافی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مشکلات خارج از کنترل یا توانایی ما هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است که گزارش‌های خبری در مورد سوءاستفاده از دارایی‌های مشتریان و تحقیقات ادعایی آژانس ایالات متحده، باعث شد تا آنها از تصمیم خود مبنی بر خرید صرافی FTX که دیروز اعلام شد، صرف نظر کنند.

صرافی FTX

سم بنکمن-فرید، مدیرعامل FTX، دیروز در توییتی نوشت: «بایننس بارها و بارها ثابت کرده است که به اقتصاد جهانی غیرمتمرکزتر متعهد می‌ماند و در عین حال برای بهبود روابط صنعتی با تنظیم‌کننده‌ها تلاش می‌کند. شرکت ما در دست بهترین‌ها قرار خواهد گرفت.» در واکنش انصراف بایننس از خرید صرافی FTX، سم تاکنون توییتی منتشر نکرده است.

بر اساس گزارش مجله وال استریت، که اولین بار خبر تغییر نظر بایننس را منتشر کرد، ممکن است دلیل انصراف این باشد که بنکمن-فرید هنگام جمع‌آوری 8 میلیارد دلار برای جلوگیری از ورشکستگی صرافی، از دارایی مشتریان خود سواستفاده کرده است.

بلومبرگ گزارش داد که بانکمن-فرید به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که اگر FTX نتواند پول مورد نیاز را جمع‌آوری کند، ممکن است با ورشکستگی روبرو شود.

چانگ پنگ ژائو، مؤسس صرافی بایننس، تاکید کرد که بایننس قبل از بستن قرارداد، بررسی‌های لازم را در مورد این صرافی انجام می‌دهد. واضح است که بایننس هنگام بررسی FTX به مورد پشیمان‌کننده‌ای برخورد کرده است.

بحران صرافی FTX

بایننس FTX

مشکل صرافی FTX از جایی شروع شد که هفته گذشته، کوین دسک (CoinDesk) یک توکن پرفروش را منتشر کرد. این توکن در شرکت آلامدا ریسرچ، که مانند FTX به سم بنکمن فرید تعلق دارد، ساخته شده است. کوین دسک گزارش داد که بزرگترین دارایی در ترازنامه شرکت FTX، توکن FTT است.

روز یکشنبه، ژائو در توییتی از فروش تمامی واحدهای FTT این صرافی خبر داد. این امر موجب کاهش قیمت توکن FTT شد و FTX را تحت فشار قرار داد.

پس از آن، ژائو برای نجات این صرافی و جلوگیری از ورشکستگی آن، پیشنهاد خرید FTX را ارائه کرد که اکنون فسخ شده است.

چه چیزی باعث شد بایننس از خرید FTX منصرف شود؟

صرافی بایننس

شرکت بیمه سپرده فدرال اعلام کرده است که رمزارزهای ذخیره شده یا سرمایه‌گذاری شده در FTX تحت پوشش حمایت‌های ارائه شده به بانک‌های معمولی نیستند. ژائو در توییتی که دیروز منتشر کرد، گفت که فکر می‌کند FTX اشتباه بزرگی مرتکب شده است: «صرافی‌ها هرگز نباید از توکن‌های خود به عنوان وثیقه استفاده کنند. آنها باید به جای استفاده بهینه از سرمایه خود، ذخایر زیادی کنار بگذارند.»

این توییت نشان می‌دهد که صرافی FTX ممکن است توکن FTT را به عنوان وثیقه وام پذیرفته باشد. یکی از احتمالات که توسط مت لوین در بلومبرگ مطرح شد، این است که FTX به شرکت آلامدا ریسرچ پول قرض داده و FTT را به عنوان وثیقه برای این وام پذیرفته است.

براساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، در حال بررسی رابطه FTX با نهاد خواهرش یعنی شرکت Alameda Research و همچنین با FTX US هستند. بلومبرگ توضیح می‌دهد که این تحقیقات به‌طور عمومی فاش نشده و ماه‌ها پیش به عنوان تحقیق در مورد FTX US و فعالیت‌های وام‌دهی کریپتو آن آغاز شده است.

بیانیه کامل بایننس در مورد دلیل انصراف این صرافی از خرید FTX:

در نتیجه انجام بررسی‌های لازم و همچنین آخرین گزارش‌های خبری در مورد سوءاستفاده از مشتریان و تحقیقات آژانس ایالات متحده، ما تصمیم گرفتیم از خرید صرافی FTX صرف نظر کنیم. در ابتدا، امید ما این بود که بتوانیم از مشتریان FTX برای تامین نقدینگی حمایت کنیم، اما مسائل خارج از کنترل یا توانایی ما برای کمک است. هر بار که یک مهره اصلی در یک صنعت شکست می‌خورد، این مشتریان هستند که اصلی‌ترین ضرر را متحمل می‌شوند. ما طی چندین سال گذشته شاهد بوده‌ایم که اکوسیستم رمزنگاری در حال انعطاف‌پذیری بیشتری است و معتقدیم که به مرور زمان، بازار آزاد صرافی‌هایی که از کاربران خود سوءاستفاده می‌کنند، از بین خواهد رفت. با توسعه چارچوب‌های نظارتی و با ادامه تکامل صنعت به سمت تمرکززدایی بیشتر، اکوسیستم قوی‌تر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*