جذاب ترین گوشی بلک بری

جذاب ترین گوشی های بلک بری در تمام تاریخ

امروز نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از جذاب ترین گوشی های بلک بری در طول تاریخ. اگر به تاریخچه برند نوستالژیک BlackBerry علاقمندید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

بسته به این که در چه سالی متولد شده باشید، نام بلک بری ممکن است شما را به یاد تصویر یک پیجر یا یک گوشی برای تاجران و مدیران، با یک صفحه نمایش در بالا و یک کیبورد QWERTY در پایین بیندازد. همچنین برخی کاربران که کمی خوشبخت‌تر هستند، احتمالا گوشی های بلک بری با صفحه نمایش تمام لمسی را به خاطر خواهند آورد.

با این وجود صرف نظر از این که کدام محصول بلک بری را بیش از دیگران به یاد دارید، نمی‌توان منکر این شد که گوشی‌های این برند برای بسیاری افراد خاطره‌ساز بوده‌اند.

کمپانی سازنده گوشی های بلک بری Research in Motion نام داشت که به طور خلاصه با نام RIM شناخته می‌شد و در سال 1984 فعالیتش را آغاز نمود. این کمپانی تحت برند RIM سری پیجرها، گوشی‌ها و تبلت‌های بلک بری را روانه بازار نمود. به دنبال محبوبیت یافتن برند BlackBerry، کمپانی RIM هم در سال 2013 نام خود را به BlackBerry تغییر داد.

دو سال پس از این اتفاق، کمپانی RIM آخرین گوشی ساخته شده توسط خود، یعنی بلک بری پریو (Priv) را به بازار عرضه کرد و پس از آن، امتیاز توسعه، ساخت و عرضه گوشی‌های بلک بری را به کمپانی چینی TCL واگذار نمود. چندی بعد، کمپانی Onward Mobility مسئولیت توسعه گوشی‌های بلک بری را بر عهده گرفت و سرانجام این کمپانی سرشناس اعلام کرد که تمامی گوشی‌های مجهز به سیستم عامل بلک بری 10 و نسخه‌های پیشین آن از تاریخ چهارم ژانویه 2022 از کار خواهند افتاد.

با این که بسیاری از گوشی های بلک بری هم اکنون قابل استفاده نیستند، اما با نگاه به تاریخچه محصولات این کمپانی می‌توان محصولاتی فوق‌العاده را پیدا کرد که جذابیتی باورنکردنی داشته‌اند.

به همین جهت امروز در گجت نیوز قصد داریم به معرفی تعدادی از جالب ترین گوشی های بلک بری در طول تاریخ بپردازیم و با این محصولات خاطره‌انگیز تجدید دیدار کنیم.

جذاب ترین گوشی های بلک بری در تاریخ

بلک بری کوارک 6230 (2003)

گوشی BlackBerry Quark 6230

با این که گوشی Quark 6230 هیچ تغییر انقلابی و بزرگی در صنعت گوشی های هوشمند ایجاد نکرد؛ اما کیبورد QWERTY کامل این دستگاه در کنار قابلیت‌های هوشمند آن باعث شدند که این دستگاه به یکی از جذاب ترین گوشی های بلک بری در تاریخ تبدیل شود.

کوارک 6230 یکی از محبوب‌ترین مدل گوشی‌های نسل اول بلک بری در آن زمان بود و مدل قبلی آن، 6210، در لیست 100 گجت برتر تمام تاریخ در سال 2010 در مجله تایم قرار گرفته بود.

در کنار صفحه کلید QWERTY کامل، کوارک 6230 از یک صفحه نمایش ال سی دی تک‌رنگ استفاده می‌کرد و همانند بسیاری گوشی‌های دیگر هم‌رده‌اش در آن زمان قادر به ارسال پیامک، برقراری تماس‌های تلفنی و یا حتی جستجو در اینترنت از طریق مرورگر HTML بود.

البته کوارک 6230 فاقد بلوتوث بوده و از طریق درگاه یو اس بی شارژ می‌شد. همچنین میزان رم این گوشی تنها دو مگابایت و حافظه داخلی آن 16 مگابایت بدون قابلیت ارتقا بود. در عین حال، این محصول بلک بری طراحی فوق‌العاده جذابی داشت و بسیاری کاربران در آن زمان علاقمند به در دست گرفتنش بودند.

بلک بری 7230 (2003)

گوشی BlackBerry 7230

بلک بری 7230 محصولی ایده‌آل برای افرادی به شمار می‌رفت که به دنبال دستگاهی برای تماس گرفتن، ارسال پیامک، جستجو در اینترنت به کمک مرورگر HTML و البته استفاده از اپلیکیشن برنامه‌ریزی روزانه می‌گشتند. در زمان عرضه این گوشی (سال 2003) پیام رسان‌ها و ایمیل در محوریت توجه قرار داشتند و بسیاری خانواده‌ها، دوستان و همکاران از این طریق‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کردند. BlackBerry 7230 قادر به انجام همه این موارد بود.

این گوشی همچنین بر خلاف بسیاری محصولات دیگر برند بلک بری که بدنه‌ای مشکی رنگ داشتند، از یک قاب آبی رنگ بهره می‌برد. به همین جهت، عده‌ای از طرفداران این گوشی به شوخی آن را بلوبری نامیدند!

بلک بری 7230 کیبوردی 33 دکمه‌ای و QWERTY داشت و از یک صفحه نمایش 2.6 اینچی با رزولوشن 240 در 160 پیکسل بهره می‌برد. این صفحه نمایش قادر بود 65000 رنگ مجزا را به تصویر بکشد و به کاربران برای دسترسی هر چه بهتر به یک تقویم کامل و پرامکانات، لیست مخاطبان و دفترچه یادداشت یاری برساند.

در کنار کاربری کاملی که BlackBerry 7230 ارائه می‌داد، این دستگاه همچنین قابلیت همگام‌سازی با کامپیوتر را هم داشت تا به راندمان بالاتری برسد.

متاسفانه بلک بری 7230 فاقد بلوتوث، اسپیکر و یا دوربین بود. این قابلیت‌ها تا سه سال بعد و زمان عرضه BlackBerry Pearl 8100 به طور همزمان در هیچ گوشی دیگری از این برند تعبیه نشدند. البته حتی در سال 2003 نیز محصولاتی از برندهای دیگر بودند که با ارائه این قابلیت‌ها از حیث تکنولوژیک جلوتر از 7230 ایستادند.

در عین حال تمرکز اصلی BlackBerry 7230 بر روی قابلیت اتصال دائم به صندوق ایمیل و دریافت آنی آن‌ها بود که مخاطبان زیادی را هم برای آن دست و پا کرد.

بلک بری Pearl 8100 (2006)

جذاب ترین گوشی بلک بری

بلک بری پرل 8100 هم یکی دیگر از جذاب ترین گوشی های این کمپانی است که طراحی آن از استفاده از کیبوردهای کامل QWERTY فاصله گرفت و فشرده‌تر از قبل شد. این گوشی حتی از Razr V3، یکی از محبوب‌ترین گوشی های آن زمان هم باریک‌تر بود؛ با این حال همانند آن گوشی موتورولا تاشو نبود!

کیبورد QWERTY به کار رفته در این گوشی نسبت به قبل تغییراتی داشت؛ به طوری که کلیدهای آن در چهار ردیف و پنج ستون قرار گرفته بودند. همچنین صفحه نمایش این گوشی هم رزولوشن 240 در 260 پیکسلی داشت که آن را به گزینه‌ای مناسب هم برای کاربران تجاری و هم کاربران معمولی تبدیل می‌کرد. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت Pearl 8100 مدیاپلیر داخلی آن بود که از فایل‌های mp3 پشتیبانی می‌کرد.

این گوشی هر آن چه کاربران در آن زمان نیاز داشتند را در اختیار داشت.‌ از جمله قابلیت‌های این گوشی بلک بری می‌توان به مرورگر اینترنت HTML، قابلیت ارسال SMS و MMS، بلوتوث 2، اسپیکرفون و دوربین 1.3 مگاپیکسلی اشاره کرد.‌ علاوه بر این، Pearl 8100 قابلیت‌های جذاب و منحصربفردی مانند اعلان‌های پوش ایمیل، لیست گسترده مخاطبین و تقویم را نیز ارائه می‌داد که آن را تبدیل به گزینه‌ای مطمئن برای  بسیاری کاربران می‌کرد.

بلک بری Pearl Flip 8220 (2008)

گوشی BlackBerry Pearl Flip 8220

مهم‌ترین ویژگی گوشی بلک بری پرل فلیپ در حقیقت در اسم آن نهفته است. این دستگاه نخستین گوشی تاشوی BlackBerry به شمار می‌رفت و به همین دلیل، بسیاری افراد آن را Pearl Flip یا BlackBerry Flip می‌خواندند.

همچنین، نسخه پیش از این گوشی، بلک بری Pearl نیز در سال 2006 عرضه شده بود و نخستین محصول بلک بری مجهز به دوربین و مدیاپلیر به شمار می‌رفت. هر دو مدل Pearl و Pearl Flip از دوربین‌هایی دو مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو بهره می‌بردند. همچنین بلوتوث 2، مرورگر HTML و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی 16 گیگابایتی نیز از دیگر قابلیت‌های این گوشی به شمار می‌رفت.

علاوه بر این، برخی قابلیت‌های دیگر نظیر دسترسی به وای فای نیز برای نخستین بار در این نسخه از گوشی‌های بلک بری معرفی شدند.

پرل فلیپ 8220 قادر به ارسال پیام کوتاه و پیام تصویری بود و می‌توانست چندین بازی را نیز در حافظه ذخیره کرده و اجرا کند. بعلاوه، کاربران این گوشی می‌توانستند صدای زنگ آن را با هر آهنگ دیگری جایگزین کرده و یا با استفاده از GPS به مسیریابی بپردازند. ظرفیت باتری BlackBerry Pearl Flip برابر با 900 میلی آمپر ساعت بود که چهار ساعت مکالمه پی در پی را برای آن به همراه داشت.

البته طبیعتا قابلیت‌های این گوشی در حال حاضر به هیچ عنوان جالب توجه تلقی نمی‌شوند؛ اما این محصول در زمان خود توانست به عنوان یک محصول قدرتمند و همه‌کاره شناخته شود و ضمن فروش بسیار خوب، نام خود را به عنوان یکی از جذاب ترین گوشی های بلک بری جاودانه کند.

BlackBerry Curve 8900 (2009)

جذاب ترین گوشی بلک بری

بلک بری کرو 8900 علاوه بر پیشرفت‌هایی که در زمینه نرم افزاری تجربه کرده بود، از یک دوربین باکیفیت 3.2 مگاپیکسلی، قابلیت اتصال به شبکه‌های وای فای و صفحه نمایش 480 در 360 پیکسل بهره می‌برد. این صفحه نمایش در آن زمان عملکرد سرآمدی داشت و به همراه عمر باتری ایده‌آل و مرورگر بهبودیافته اینترنت از قابلیت‌های تحسین شده این گوشی به شمار می‌رفتند.

Curve 8900 از یک ترک‌بال کروی برای هدایت در صفحات اینترنت و مدیریت ایمیل‌ها بهره می‌برد که عملکردی بسیار بهتر از ترک‌پد نسخه‌های پیشین بلک بری داشت. در مقایسه با نسل قبلی خود، Curve 8300، این گوشی به بلوتوث 2 مجهز بود و 256 گیگابایت حافظه داخلی داشت. همچنین شارژ از طریق درگاه میکرو یو اس بی هم دیگر ویژگی این گوشی به شمار می‌رفت.

این گوشی به طور کلی با اقبال مناسبی در میان هواداران و منتقدین روبرو شد. با این حال، اکثر محصولات بزرگ آن زمان قادر به پشتیبانی از شبکه 3G بودند؛ در حالی که این گوشی تنها از 2G GSM پشتیبانی می‌کرد. همین امر باعث شده بود که این گوشی آن‌چنان که باید، دیده نشود. در حقیقت برای محصولی که ادعا داشت برای کاربران تجاری طراحی و ساخته شده است، عدم پشتیبانی از 3G کمی عجیب به نظر می‌رسید!

بلک بری بولد 9700

جذاب ترین گوشی بلک بری

BlackBerry Bold 9700 در مقایسه با نسل پیشین خود، Bold 9000 پیشرفت‌هایی داشت که آن را به یکی جذاب ترین گوشی های بلک بری تبدیل می‌کرد. طراحی این دستگاه به گونه‌ای صورت گرفته بود که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل هم برای آقایان و هم بانوان تبدیل می‌کرد. همچنین یک ترک پد نوری هم جایگزین ترک بال در این گوشی شد تا جستجو در اینترنت و برقراری ارتباط با دیگر افراد به امری بسیار ساده‌تر تبدیل شود.

سری محصولات بولد بلک‌بری در حقیقت جایگزین‌های پریمیوم سری Curve به شمار می‌روند که مشخصات فنی بهتری داشته و از موارد باکیفیت‌تری ساخته می‌شوند. بولد 9700 در برخی اپراتورها به قابلیت تماس وای فای مجهز بود و از یک مرورگر HTML بهینه‌سازی شده بهره می‌برد که مشاهده فیلم و ویدیو برای وبسایت‌های مخصوص موبایل را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کرد. این گوشی همچنین قادر به پشتیبانی از RSS Feed بود.

با در اختیار داشتن ظرفیت باتری 1500 میلی آمپر ساعتی، بلک بری بولد 9700 شش ساعت زمان مکالمه مداوم ارائه می‌کرد. علاوه بر این، صفحه نمایش این گوشی هم 2.44 اینچی بود و رزولوشن 480 در 360 پیکسلی داشت. همچنین 256 مگابایت رم، درگاه کارت حافظه میکرو اس دی و البته پشتیبانی از نسل سوم فناوری‌های مخابراتی (3G) نیز در لیست قابلیت‌های این گوشی قرار داشتند.

به طور خاص، بلک بری بولد 9700 از دو شبکه 2G GSM و 3G HSPA پشتیبانی می‌کرد که سرعت اینترنت و دانلود بالاتری را برای آن به ارمغان می‌آوردند.

بلک بری تورچ 9800 (2010)

بلک بری تورچ 9800

Torch 9800 قابلیت کلیدی تقریبا تمامی گوشی های بلک بری، یعنی کیبورد فیزیکی QWERTY را با یک صفحه نمایش لمسی و کشویی 3.2 اینچی با رزولوشن 480 در 360 پیکسل ادغام می‌کرد. علیرغم این که رزولوشن این صفحه نمایش در مقایسه با مدل‌های پیشین BlackBerry پیشرفت چندانی نداشت، اما به خاطر طراحی کشویی، به محبوبیت زیادی رسید.

تورچ 9800 یک گوشی عالی به شمار می‌رفت. با این وجود، عرضه آن تحت‌الشعاع دو گوشی آیفون 4 و موتورولا دروید ایکس قرار گرفته بود که هر دو پردازنده‌هایی یک گیگاهرتزی را ارائه می‌کردند؛ در حالی که پردازنده Torch 9800 تنها 624 مگاهرتزی بود!

این گوشی همچنین از نظر رزولوشن صفحه نمایش و قابلیت ضبط ویدیو از رقبای مستقیم خود عقب می‌افتاد و از دوربین‌های سلفی هم بی‌بهره بود.

البته این گوشی نبود دوربین سلفی را با ارتقای رزولوشن دوربین پشت به 5 مگاپیکسل جبران کرده بود. این دوربین از فلش، بزرگنمایی دیجیتال دو برابری لرزش‌گیر نوری و فوکوس خودکار بهره می‌برد. همچنین یک باتری 1300 میلی آمپر ساعتی هم در آن به کار رفته بود و گزینه‌های ارتباطی متعددی از جمله بلوتوث 2.1 و 3G را ارائه می‌کرد.

به طور خلاصه، Torch 9800 یکی از بهترین محصولات بلک بری در طول تاریخ به شمار می‌رود. با این حال عرضه آن در زمان نامناسب باعث دیده نشدن و عدم موفقیت چشمگیر آن شد.

بلک بری تورچ 9850 و 9860 (2011)

گوشی BlackBerry Torch

بلک بری در دو گوشی Torch 9850 و 9860 سرانجام کیبورد QWERTY کلاسیک را کنار گذاشت و محصولی تماما لمسی را روانه بازار کرد. این کار بلک بری را هم‌تراز با برخی کمپانی‌های بزرگ دیگر مثل اپل، گوگل و سامسونگ قرار داد که همگی رویکردی مشابه را پیش گرفته بودند.

این دو گوشی صفحه نمایش‌هایی 3.7 اینچی TFT LCD مالتی تاچ با رزولوشن 800 در 480 داشتند که بزرگ‌ترین صفحه نمایش در تمامی محصولات این کمپانی پیش از رونمایی از Z10 در سال 2013 به شمار می‌رفت. علاوه بر این، دوربین پنج مگاپیکسلی این گوشی که به فلاش و بزرگنمایی دیحیتال چهار برابری مجهز بود، امکان ضبط ویدیو با رزولوشن 720p را به کاربران آن می‌داد.

همچنین علیرغم این که ظرفیت باتری این گوشی در مقایسه با قبل کاهش یافته و به 1230 میلی آمپر ساعت رسیده بود، اما میزان شارژدهی آن تغییر چندانی نکرده بود. این امر نکته بسیار مثبتی برای این مدل از BlackBerry Torch به شمار می‌رفت.

تنها تفاوت مدل‌های 9850 و 9860 در توانایی دسترسی هریک به شبکه‌های مخابراتی بود. البته هر دو مدل یاد شده از شبکه‌های GSM و HSPA پشتیبانی می‌کردند؛ اما مدل 9860 تنوع بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

بلک بری پورشه دیزاین P9981 (2011)

گوشی بلک بریپورشه دیزاین

BlackBerry Porsche Design P’9981 نخستین محصول از سه مدل اختصاصی است که بلک بری با همکاری کمپانی‌های طراح لاکچری روانه بازار کرده است. برای ساخت این گوشی، بلک بری با همکاری پورشه دیزاین محصولی را تولید کرد که از بدنه‌ای فلزی و یکپارچه با قاب پشتی خمیده و چرمی بهره می‌برد.

همچنین کیبورد QWERTY این گوشی هم طراحی باریک‌تری در مقایسه با دیگر مدل‌ها داشت و در آن، چهار ردیف کلید درون قابی فلزی قرار گرفته بودند.

P’9981 در حقیقت مدلی از BlackBerry Bold 9900 است که از همان مشخصات سخت افزاری اما در بدنه‌ای بسیار متفاوت استفاده می‌کند. این گوشی از 768 مگابایت رم، یک دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی، یک صفحه نمایش 2.8 اینچی لمسی با رزولوشن 640 در 480 پیکسل در کنار یک پردازنده اسنپدراگون MSM 8655 کوالکام با سرعت 1.2 گیگاهرتز بهره می‌برد.

بلک بری پورشه دیزاین به سیستم عامل بلک بری او اس 7 مجهز بود که از نظر نرم افزاری عملا مشابه با بلک بری بولد 9900 بود. با این وجود، تفاوت مهم این دو، در رابط کاربری سفارشی پورشه دیزاین بر روی P’9981 بود که ظاهری جذاب‌تر به گوشی بخشیده بود.

بد نیست بدانید که دیگر محصولات سفارشی بلک بری که با همکاری پورشه دیزاین ساخته شده بودند، دو گوشی P’9982 و P’9983 بودند. P’9982 در حقیقت نسخه‌ای سفارشی از بلک بری Z10 ساخته شده بود؛ در حالی که P’9983 همان BlackBerry Q10 بود که با طراحی جدیدی روانه بازار شده بود.

بلک بری بولد تاچ 9900/9930 (2012)

جذاب ترین گوشی بلک بری

این گوشی بلک بری در دو مدل مختلف روانه بازار شد که هر دو مشخصات یکسانی داشتند؛ اما قابلیت پشتیبانی آن‌ها از شبکه‌های مخابراتی با هم متفاوت بود. به طور خاص بلک بری 9930 قادر به پشتیبانی از هر دو شبکه GSM و CDMA بود؛ در حالی که 9900 تنها از شبکه‌های GSM پشتیبانی می‌کرد. البته سرانجام نسخه‌ای 4G LTE از این گوشی برای برخی اپراتورهای آمریکا عرضه شد.

دو محصول مورد بررسی، نخستین محصولات خانواده BlackBerry Touch مجهز به صفحه نمایش چندلمسی (مالتی تاچ) بودند. صفحه نمایش این گوشی اندازه‌ای 2.8 اینچی داشت و از پانل‌های TFT LCD با رزولوشن 640 در 480 پیکسل بهره می‌برد. دو مدل 9900 و 9930 همچنین باریک‌ترین گوشی‌های بلک بری با پشتیبانی از قابلیت NFC بودند. NFC به دستگاه‌های الکترونیکی امکان می‌داد از فواصل نزدیک با هم ارتباط برقرار کنند.

هر دو مدل بلک بری تاچ مورد بحث از حسگر شتاب‌سنج، جی پی اس داخلی، بلوتوث 2.1، باتری 1230 میلی آمپر ساعتی، تراشه 1.2 گیگاهرتزی اسنپدراگون کوالکام و واحد پردازش گرافیکی Adreno 205 استفاده می‌کردند. همچنین دوربین پنج مگاپیکسلی این گوشی قادر به ارائه بزرگنمایی دیجیتالی دو برابری، فلش و ضبط ویدیوهای با رزولوشن 720p و نرخ 30 فریم بر ثانیه بود.

بلک بری Z10 (2013)

گوشی BlackBerry Z10

بلک بری Z10 یک محصول تاچ اسکرین LTE است که بر خلاف سایر گوشی‌های BlackBerry در رنگ‌های مختلفی مانند سفید یا قرمز روانه بازار شده است. طراحی این گوشی برگرفته از ترند مدرنی بود که در آن سال‌ها اکثر کمپانی‌های گوشی‌ساز پیگیر آن بودند: عدم حضور هیچونه دکمه‌ای در قسمت جلو و استفاده از سیستم ناوبری لمسی.

بلک بری در Z10 تمامی مشخصات فنی را در مقایسه با قبل ارتقا داد. به عنوان مثال، این گوشی از دوربین سلفی بهره می‌برد و دوربین عقب آن رزولوشنی 8 مگاپیکسلی داشت و قادر به ضبط ویدیوهای با رزولوشن 1080p بود. همچنین دوربین سلفی هم رزولوشن دو مگاپیکسلی داشت و ویدیوهایی 720p ضبط می‌کرد.

علاوه بر این، صفحه نمایش 4.2 اینچی این گوشی رزولوشن 1280 در 768 پیکسلی داشته و نسبت عرض به طول آن 15:9 را ارائه می‌داد که در مقایسه با بسیاری گوشی‌های بلک بری دیگر پیشرفت بزرگی به شمار می‌رفت.

Z10 همچنین از 16 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد و دو گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی داشت. بعلاوه، این گوشی از یک باتری 1800 میلی آمپر ساعتی قابل تعویض بهره‌مند بود و از بلوتوث 4 پشتیبانی می‌کرد. در این میان، تراشه دوهسته‌ای اسنپدراگون اس 4 پلاس به کار رفته در این گوشی را هم نباید از یاد برد که عملکرد بسیار خوبی را برای آن به ارمغان آورده بود. این تراشه سرعتی 1.5 گیگاهرتزی داشت و از یک واحد پردازش گرافیک Adreno 225 بهره می‌برد.

البته بلک بری Z10 نسخه‌ای غیر LTE هم داشت که در آن به جای پردازنده‌های S4 Plus از چیپست‌های OMAP 4479 تگزاس اینسترومنت استفاده شده بود که سرعتی هم‌اندازه نمونه کوالکام داشت.

بلک بری کلاسیک (2014)

گوشی BlackBerry Classic

با این که مشخصات سخت افزاری گوشی بلک بری کلاسیک کاملا مدرن و مطابق با استانداردهای روز بودند، اما طراحی آن یادآور دوران طلایی این کمپانی بود. به جای بهره‌مندی از یک صفحه نمایش لمسی، گوشی BlackBerry Classic از یک کیبورد فیزیکی، ترک‌پد نوری و صفحه نمایش لمسی مجهز بود و دست کاربران را در نحوه تعامل با گوشی کاملا باز می‌گذاشت. همچنین صفحه نمایش 3.5 اینچی این گوشی کاملا مربعی بود و رزولوشن 720 در 720 پیکسلی داشت.

طراحی قدیمی بلک بری کلاسیک برای بسیاری کاربران جذاب بود و مشخصات فنی قدرتمند و مجموعه اپلیکیشن‌های آن نیز برای سال 2014 کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسیدند. تراشه دو هسته‌ای کوالکام 8960 به کار رفته در این گوشی سرعتی 1.5 گیگاهرتزی داشت و باتری بزرگ‌تر آن شارژدهی بیشتری را برای آن به ارمغان آورده بود. به طور خاص، بسته به این که از تکنولوژی‌های مخابراتی 2G یا 3G استفاده می‌کردید، می‌توانستید انتظار عمر باتری 11 تا 17 ساعت را از این گوشی داشته باشید.

حافظه داخلی گوشی بلک بری کلاسیک 16 گیگابایتی بود؛ اما از طریق کارت حافظه میکرو اس دی می‌شد ظرفیت حافظه را تا 128 گیگ ارتقا داد. علاوه بر این، میزان رم این گوشی دو گیگابایت بود و سیستم دوربین آن مشابه با BlackBerry Z10 بود.

بعلاوه، در قسمت جلو هم شاهد استفاده از یک دوربین 2 مگاپیکسلی بودیم که به قابلیت فوکوس خودکار مجهز بود. همچنین در قسمت پشت هم یک دوربین هشت مگاپیکسلی تعبیه شده بود که تمامی ویژگی‌های مدل Z10 را به کاربران ارائه می‌داد.

بلک بری Priv (2015)

گوشی BlackBerry Priv

بلک بری پریو هم یکی دیگر از جذاب ترین گوشی های بلک بری بود که از یک صفحه نمایش بزرگ لمسی و کیبوردی فیزیکی بهره می‌برد. این کیبورد QWERTY کامل از طریق مکانیزم کشویی زیر نمایش قرار گرفته بود. این صفحه نمایش 5.43 اینچی از پانل‌های امولد با لبه‌های خمیده بهره می‌برد و رزولوشنی 2560 در 1440 پیکسلی داشت.

علیرغم این که گوشی Priv از ژست‌هایی خلاقانه برای اموری نظیر انتخاب متن یا تکمیل کردن خودکار فرم‌ها بهره می‌برد، اما بسیاری کاربران در عمل با این ژست ها مشکل داشتند.

این محصول بلک بری همچنین بزرگ‌ترین باتری و ظرفیت حافظه داخلی را در مقایسه با سایر گوشی‌های این کمپانی داشت. این باتری 3410 میلی آمپر ساعتی از شارژ بی سیم Qi پشتیبانی می‌کرد و اگر چه حافظه داخلی آن تنها 32 گیگابایت بود، اما به کمک کارت حافظه میکرو اس دی امکان ارتقای ظرفیت حافظه وجود داشت.

علاوه بر این، دوربین سلفی این گوشی دو مگاپیکسلی و دوربین اصلی آن 18 مگاپیکسلی بود. این دوربین 18 مگاپیکسلی قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه بود.

با پشتیبانی از بلوتوث 4.1، در اختیار داشتن تراشه شش هسته‌ای اسنپدراگون 808 و ارائه ترکیب کیبوردهای مجازی و فیزیکی، بسیاری کاربران به گوشی BlackBerry Priv علاقمند شدند. با این وجود، قیمت بالاتر این گوشی در مقایسه با رقبا یکی از عوامل مهمی بود که باعث عدم موفقیت چشمگیر آن در فروش شد.

شما در خصوص لیست امروز جذاب ترین گوشی های بلک بری چه نظری دارید؟ آیا تا کنون هیچ یک از محصولات این کمپانی را در اختیار داشته‌اید؟ به نظر شما جای کدام گوشی در این لیست خالی است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*