وای فای

وای فای 2.4 گیگاهرتزی یا 5 گیگاهرتزی؛ کدام فرکانس برای استفاده شما بهترین گزینه است؟

چه تفاوت‌هایی میان باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتزی وای فای وجود دارند و کدام فرکانس برای استفاده در شبکه Wi-Fi شما گزینه مناسب‌تری است؟

اگر در سال‌های اخیر از یک سرویس اینترنت ثابت خانگی استفاده می‌کنید، احتمالا تا به حال پیش آمده که اقدام به تعویض مودم یا روتر وای فای خود کرده باشید یا از طریق اتصال به شبکه‌های Wi-Fi عمومی، به دو شبکه 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتزی برخورده‌اید. اما این دو چه تفاوت هایی دارند، هر یک به چه معنا هستند و کدام‌یک را باید استفاده کنید؟ این اعداد در واقع بیان‌گر فرکانس‌هایی هستند که شبکه در آن فعال است. انتخاب هر یک می‌تواند بر تجربه کلی شما از اتصال به اینترنت تاثیر بگذارند یا کاملا برعکس، متوجه هیچ تفاوت خاصی نشوید. با این حال، همه چیز بستگی به کاربری و استفاده شما دارد.

هر چند سال یک بار، موسسه مهندسین برق و الکتریک، استاندارد به‌روز شده‌ای از وای‌فای را برای استفاده عمومی ایجاد می‌کنند. این فرآیند اغلب با ارتقای سرعت، افزایش امنیت یا افزودن ویژگی‌های جدید همراه است. فرکانس وای فای 5 گیگاهرتز اگرچه برای مدت‌هاست که در دسترس بوده است، اما پذیرش اولیه آن به کندی انجام شد که تا حدی به دلیل تاخیر در تولید روترهایی با قابلیت پشتیبانی از باند 5 گیگاهرتز بود.

با این حال، امروزه اکثر روترهای وای‌فای دو بانده هستند و از هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، هم‌چنین نمونه‌های جدیدتری نیز وجود دارند که باند 6 گیگاهرتزی و استاندارد وای‌فای 6E را نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند. طبق گزارشی که توسط Wi-Fi Alliance و ABI Research منتشر شده است، وای‌ فای 5 گیگاهرتزی در سال 2015، یعنی شش سال پس از معرفی روترهای وای فای 2.4 گیگاهرتزی تقریبا همه‌گیر شدند.

وای‌ فای 2.4 گیگاهرتز چیست؟

مودم

وای فای با فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا استاندارد IEEE 802.11b در سال 1999 معرفی شد و حتی روترهای مدرن دو بانده و سه بانده امروزی نیز به آن متکی هستند. با این وجود، استاندارد 2.4 گیگاهرتز در طول سال‌ها دستخوش تغییراتی بوده است. این باند نهایتا تا 802.11g یا وای فای 3 ارتقا یافت و به محدوده فرکانس 2.4 گیگاهرتز گسترش پیدا کرد و به آن اجازه داد تا سرعت بیشتری را ارائه داده و حداقل بر روی کاغذ، تداخل بین کانال‌ها را کاهش دهد.

همان‌طور که از نام آن پیداست، این استاندارد از کانال‌هایی در فرکانس 2.4 گیگاهرتز، به ویژه در محدوده 2401 تا 2495 مگاهرتز استفاده می‌کند. به طور کلی، وای فای 2.4 گیگاهرتز به 14 کانال با محدوده فرکانس هم‌پوشانی دسترسی دارد و به سرعت 54 مگابیت بر ثانیه (6.75 مگابایت بر ثانیه) می‌رسد. در حالی‌که سرعت به دست آمده چندان چشم‌گیر نیست، اما برای اغلب کاربری‌های اولیه و خانگی مناسب و کافی است. به نقل از گواهینامه IT Pearson، پوشش وای فای 2.4 گیگاهرتز می‌تواند از 4.5 متری نیز فراتر رود که آن‌را به گزینه‌ای عالی برای کاربردهای متناسب با پهنای باند کم و دوربرد تبدیل می‌کند.

وای فای 5 گیگاهرتز چیست؟

گروه

وای فای 5 گیگاهرتزی که در سال 1999 تحت عنوان 802.11a معرفی شد، اگرچه با وقفه‌ای طولانی مورد پذیرش و استفاده قرار گرفت، اما به طرز شگفت‌انگیزی فراتر ار انواع 2.4 گیگاهرتزی عمل می‌کند. مودم هایی با پشتیبانی از فرکانس 5 گیگاهرتز به عنوان 802.11ac، 802.11b/g/n یا 802.11ax برچسب‌گذاری می‌شوند که هر یک محدودیت‌های پهنای باند خاص خود را دارند. اولین نسل از شبکه 5 گیگاهرتز (802.11a) با سرعتی تا سقف 54 مگابیت بر ثانیه اجرا می‌شد که عملکرد سریع‌تری از فرکانس 2.4 گیگاهرتزی نبود. با این وجود، امروزه استانداردهای جدیدتر با استفاده از این فرکانس، سرعت باورنکردنی 2.4 گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان می‌آورند.

فناوری مدرن وای فای 5 گیگاهرتز به دلیل به تعادل رساندن ترافیک شبکه، قادر به افزایش سرعت فوق‌العاده است و با فعال کردن ویژگی‌هایی نظیر خروجی چندگانه-ورودی چندکاربره (MU-MIMO) امکان پیوندهای بیشتری را به دستگاه می‌دهد. شبکه‌هایی که از فناوری 5 گیگاهرتز بهره می‌برند به کانال‌های بیشتر و وسیع‌تری در طیف این فرکانس دسترسی دارند، بدین معنا که تداخل تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در واقع، آخرین نسخه از فرکانس 5 گیگاهرتزی که 802.11ax نام دارد، در واقع همان وای فای 6 محسوب می‌شود که تعدادی ویژگی را به باند 5 گیگاهرتزی اضافه می‌کند.

وای فای 5 گیگاهرتز سریع‌تر است، اما فرکانس 2.4 گیگاهرتز برد بیشتری دارد

روتر

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، شبکه‌های 5 گیگاهرتز بسیار سریع‌تر از همتایان 2.4 گیگاهرتزی خود عمل می‌کنند. با این حال بهای رسیدن به چنین سرعتی، از دست رفتن برد و پوشش وسیع است. از آنجاکه فرکانس 5 گیگاهرتز از طول موج کوتاه‌تری برای انتقال داده استفاده می‌کند، به مراتب بیشتر در معرض تخریب سیگنال قرار دارد. از سوی دیگر، شبکه‌هایی که در فرکانسی 2.4 گیگاهرتز خدمات می‌دهند، برد بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند که به 7 متر می‌رسد. این در حالی است که برد شبکه های وای فای 5 گیگاهرتز حداکثر به 3.5 متر محدود است.

این ارقام در مورد وای فای 5 گیگاهرتز، حتی در خانه‌هایی که با مصالح متراکم‌تر مانند بتن ساخته شده‌اند، پایین‌تر است. در حالی که اتصال‌های سیمی از لحاظ سرعت و تاخیر هم‌چنان برتری دارند، افزایش سرعت 5 گیگاهرتز نسبت به اتصالات معمولی 2.4 گیگاهرتز، ارزش سازگاری تجهیزات و تنظیمات را دارند. این امر به ویژه برای افرادی که از خانه کار می‌کنند و یا به صورت آنلاین بازی می‌کنند، صادق است.

یافتن تعادل میان برد و سرعت

گیمرها

شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به کاری که باید انجام دهید، بستگی دارد و حتی می‌توانید برای یافتن بهترین نتیجه از مودم وای فای خود، به آزمون و خطا بپردازید. اگر دستگاه‌های متعددی دارید که از طریق وای فای به یک شبکه متصل می‌شوند و روتر شما نیز از هر دو باند پشتیبانی می‌کند، دستگاه‌های با پهنای باند بالا مانند لپ‌تاپ، تلویزیون و گوشی‌های هوشمند در نزدیکی روتر را به شبکه 5 گیگاهرتز وصل کنید.

دستگاه‌های دورتر را نیز می‌توانید به شبکه 2.4 گیگاهرتز متصل کنید تا از لحاظ برد و پوشش مشکلی ایجاد نشود. دستگاه‌های با پهنای باند کم شامل مواردی مانند دوشاخه‌های هوشمند، لامپ‌ها و دوربین‌های وای‌ فای هستند. سعی کنید دستگاه‌های موجود در شبکه 2.4 گیگاهرتز را به حداقل برسانید، زیرا در صورت ازدحام، این شبکه در معرض اختلال قرار خواهد گرفت. هم‌چنین در صورتی‌که بازده مناسبی از فرکانس 5 گیگاهرتزی وای فای دریافت نمی‌کنید، می‌توانید موقعیت روتر خود را تغییر داده یا یک توسعه‌دهنده تهیه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*