شرط ورود خودروهای فرانسوی

وزارت صمت برای ورود خودروهای فرانسوی شرط گذاشت

هفته گذشته وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودروهای فرانسوی به کشور ممنوع است؛ اما هم اکنون از شرط ورود خودروهای فرانسوی صحبت به میان آمده است!

یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها پیرامون واردات خودرو، شرکت‌ها و کشورهایی بود که واردکنندگان قصد رایزنی با آنها را داشتند. وزارت صنعت، معدن و تجارت تا همین اواخر هفته گذشته حرفی درباره ممنوعیت واردات از کشوری خاص نزده بود، ولی ظاهرا نظر مسئولان این وزارتخانه تغییر کرده است.

شرط ورود خودروهای فرانسوی چیست؟

چند روز پیش سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودروهای فرانسوی ممنوع است! به نظر می‌رسد اکنون نظر صمتی‌ها عوض شده، چرا که مجددا برای واردات از کمپانی‌های فرانسوی شرط و شروط گذاشته و اصطلاحا از خر شیطان پایین آمده‌اند. به گفته امید قالیباف، ورود خودروهای فرانسوی به کشور تا زمان جبران خسارات ناشی از خروج از ایران به دلیل تحریم‌ها ممنوع خواهد بود.

سال 1397 بود که دولت هرگونه واردات خودروی خارجی را به کشور ممنوع اعلام کرد و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی نیز باعث شد تا شرکت‌های خارجی بار سفر ببندند و از کشورمان خارج شوند. برای مثال شرکت رنو و پژو فرانسه به محض آغاز تحریم‌ها رخت سفر بستند و به تعهدات خود عمل نکردند.

شرط ورود خودروهای فرانسوی

عدم اجرای تعهدات و نصفه و نیمه ماندن آنها باعث شد صنعت خودروسازی ایران متحمل هزینه‌های هنگفت و کلانی شود که جبران آن همچنان میسر نشده است. صنعت قطعه سازی خودرو و به تبع آن خودروسازان دچار مشکل شدند و سرمایه‌گذاری‌های ایران ناکام ماند.

البته به عقیده خودروسازان داخلی و مقامات جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های تحریمی آمریکا علیه صنعت خودرو ناکام مانده و مهندسان ایرانی با تلاش و همت بی‌وقفه خود از زیر بار مشکلات اقتصادی خارج شده‌اند. تا به امروز پروژه‌های بسیاری از سوی ایران خودرو و سایپا انجام شده و در حال حاضر این دو شرکت سعی کرده‌اند پلتفرم‌های داخلی و ملی بسازند. با این حال این‌ها باعث نمی‌شود تا خودروسازان مطالبه جبران خسارت نکنند و بدعهدی شرکت‌های فرانسوی را به فراموشی بسپارند.

در شرایط کنونی که پس از سال‌ها ممنوعیت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردات خودرو رضایت داده‌اند، خودروسازان معتقدند باید همان رفتاری را با شرکای جرم آمریکا انجام داد که آنها روزی بر کشورمان و صنعت خودروی ایران روا داشتند. امید قالیباف همچنین افزود:

واردکنندگان در مسیر واردات خودرو در حال رتق و فتق امور مربوطه بوده و یکی یکی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند و انتظار می‌رود به زودی نخستین خودروها با شرایطی که به واردکنندگان اعلام شد وارد کشور شوند. با این حال آنچه قطعی است خودروهای فرانسوی در زمانه حاضر راهی به بازار کشورمان نخواهند یافت. زیرا شرکت‌های فرانسوی نظیر رنو و پژو سابقه خوبی در زمان اعمال تحریم‌ها ندارند و با وجود تعریف پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به راحتی از کشورمان خارج شدند.

شرط ورود خودروهای فرانسوی

سخنگوی وزارت صمت همچنین تأکید کرده امروز اگر واردات خودروهای فرانسوی ممنوع شده دلیل آن بدعهدی کمپانی‌های فرانسوی است. تا قبل از این که تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال شود، سایپا و پارس خودرو و همچنین ایران خودرو با شرکت‌های فرانسوی برنامه‌های مشترک داشتند، ولی به محض این که ایالات متحده دور جدید تحریم‌ها را آغاز کرد، فرانسوی‌ها نیز از کشورمان رفتند و تعهدات خود را نیمه رها کردند.

به گفته قالیباف، تا زمانی که خودروسازان فرانسوی این خسارت‌ها را جبران نکنند، هیچ سهمی در بازار بزرگ خودروی کشورمان نخواهند داشت و واردات هر گونه خودرو از این کشور ممنوع خواهد بود. البته یک‌سری کشورهای دیگر نظیر کره جنوبی و ژاپن نیز هستند که شاید بدعهدی‌هایی با ایران کرده‌اند، ولی ممنوعیت‌های فعلی گریبان‌گیر آنها نخواهد شد. از طرفی این دو کشور پروژه مشترکی با خودروسازان ایرانی نداشتند.

سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته تا به امروز تمام تلاش خود را در جهت پیشبرد اهداف وارداتی انجام داده و اگر در آینده نیز مشکلی پیش آید نسبت به حل آنها اقدام خواهد کرد. فاطمی امین همچنین افزود:

واردکنندگان خودرو باید موضوع خدمات پس از فروش را تضمین کنند یا نماینده رسمی بوده یا انتقال فناوری انجام دهند و این‌ها شروط اصلی واردات است.

شرط ورود خودروهای فرانسوی

پیش‌تر معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تأکید کرده بود تا پایان سال، 90 هزار دستگاه خودروی وارداتی راهی بازار کشورمان خواهد شد. منوچهر منطقی همچنین گفته بود، مطابق آیین نامه اولویت با خودروهای کمتر از 10 هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودروهای در بازه قیمتی 10 تا 20 هزار یورویی وارد خواهند شد. وی در پایان افزود:

ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای 85 گانه از جمله مدارک اصلی درخواست شده از شرکت‌های یاد شده است. واردات خودروها صرفا از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کره‌ای و ژاپنی نیز وارد خواهند شد.