واردات خودرو

کلاف سردرگم واردات خودرو ؛ قوانین مشکل دارند

به نظر می‌رسد قرار نیست تکلیف واردات خودرو مشخص شود و سرانجام شاهد باز شدن این کلاف سردرگم باشیم. حالا علت عدم نهایی شدن این ماجرا، مشکلات قوانین مطرح شده است؛ ماجرا چیست؟

بالاخره در خرداد ماه واردات خودرو پس از 4 سال آزاد شد؛ اما این موضوع کماکان در بلاتکلیفی قرار دارد و با وجود اعلام مسئولین مبنی بر عدم مشکل بر سر راه واردات خودرو، می‌بینیم که همچنان هیچ خبری از ورود خودروهای خارجی به کشور نیست. این بلاتکلیفی با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی شدت گرفت و باعث شد بسیاری از گزینه‌های روی میز برای ورود خودروها منتفی شود.

شاید خیلی‌ها بعد از آزادسازی واردات خودرو، بسیار امیدوار شده باشند که بالاخره می‌توانند اتومبیل‌های خارجی را در خیابان‌های شهر ببینند. اما کارشناسانی مانند مهدی دادفر که دبیری انجمن واردکنندگان خودرو را بر عهده دارد، از همان اول واردات خودرو را امری غیر ممکن می‌دانستند. دادفر معتقد بود اگر بر فرض مثال این خودروها وارد کشور شوند، بعید است که اتفاق خاص و مهمی در بازار و همچنین صنعت خودرو رخ دهد.

آیین‌نامه واردات خودرو که پس از 2 ماه تاخیر بالاخره به تصویب رسید، با انتقادات بسیاری مواجه شده است. وجود بندهایی جنجال‌برانگیز نظیر انتقال فناوری از طریق واردات و همچنین ایجاد انحصار چندباره در بازار و صنعت خودرو، از جمله انتقاداتی بود که خیلی از صاحب‌نظران و کارشناسان به این آیین‌نامه وارد کردند.

جالب است بدانید با وجود خیل عظیم انتقادات و اعلام مشکلات فراوان این آیین‌نامه از جانب کارشناسان، وزارت صمت هیچ تغییری را در آن ایجاد نکرد و بدون توجه به هجمه نارضایتی‌ها و انتقادات، از اوایل ماه، نخستین مراحل واردات خودرو را آغاز کرده است؛ مراحلی که روز به روز با چالش‌ها و مشکلات تازه‌ای مواجه می‌شود.

چرا واردات خودرو اجرایی نمی‌شود؟

واردات خودرو

شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که با توجه به تصویب آیین‌نامه و اعلام بانک مرکزی مبنی بر عدم مشکل در تامین ارز مورد نیاز، پس چرا همچنان شاهد مشکلات و بلاتکلیفی‌های بسیاری هستیم؟ چرا واردات ماشین اجرایی نمی‌شود؟ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به این سوال پرتکرار پاسخ داده است. مهدی دادفر گفت:

بانک مرکزی به خودی خود در تامین ارز برخی کالاهای اساسی کشور با مشکل روبه‌رو است. زمانی که شما این ارگان را به عنوان منبع تامین ارز برای واردات خودرو انتخاب می‌کنید، چگونه انتظار دارید منابع مورد نیاز تامین شود؟ بنابراین مشکل اصلی واردات اتومبیل به کشور، قوانین و بندهای آیین‌نامه اجرایی است؛ زیرا این آیین‌نامه در بهترین حالت هم غیر قابل اجراست.

دادفر در پایان اظهارات خود به ماجرای بلامانع اعلام شدن ورود خودروهای فرانسوی به کشور توسط آقای قالیباف اشاره کرد و گفت:

رئیس مجلس ورود خودروهای فرانسوی را بلامانع اعلام کرده بود و پس از این ماجرا اعلام شد که ورود خودروهای فرانسوی ممنوع است. این اتفاق نشان از این دارد که وزارت صمت از روند واردات بی‌اطلاع بوده و اصطلاحا تکلیفش با خودش مشخص نیست.

وی همچنین در ادامه به این موضوع اشاره کرد که واردات خودروهای چینی از ابتدا باید در آیین‌نامه آزاد می‌شد تا نیاز نباشد با بهانه‌های گوناگون، واردکنندگان را به سمت خودروی چینی سوق دهند؛ زیرا باید قبول کنیم که واردات این خودروها هیچگونه تکنولوژی و دانشی به ما اضافه نمی‌کند و ما صرفا مونتاژکار این خودروها هستیم.

در نهایت مشخص نیست که تکلیف واردات خودروها به کشور چه خواهد شد و چه زمانی باید منتظر قطعی شدن این ماجرا باشیم. اما بعید به نظر می‌رسد که در مدت زمان کوتاهی این مسئله رفع و رجوع شود و به سرانجام برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*