ساخت پردازنده 1 نانومتری TSMC

شگفتی جدید از TSMC: گام بزرگ برای ساخت پردازنده‌ های 1 نانومتری!

شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی TSMC قصد دارد به منظور تولید پردازنده های 1 نانومتری از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت تراشه رونمایی کند.

شن جونگ چین، معاون نخست‌وزیر تایوان در مصاحبه‌‌ای با Economic Daily گفته که آن دسته از کارخانه‌های TSMC که قرار است با استفاده از گره‌های تولید کلاس 1 نانومتری خود تراشه بسازند، در نزدیکی پارک علمی لانگتان در مجاورت تائویوان مستقر خواهند شد. البته، برنامه‌های TSMC باید در ابتدا رسمی شوند و این احتمال وجود دارد که تا زمانی‌که بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری جهان این طرح جدید را آغاز کند، خیلی چیزها تغییر کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که این شرکت پیشتر اهداف کلی خود را برای سیاستمداران تایوانی افشا کرده است.

سرمایه‌گذاری تاریخی TSMC برای تولید پردازنده های 1 نانومتری

دو پروژه بزرگ تولید نیمه‌هادی TSMC باعث ایجاد هزاران شغل با درآمد خوب خواهند شد، اما تحقق آن به سرمایه‌گذاری‌هایی وابسته خواهد بود که تاکنون در صنعت تولید تراشه دیده نشده است. طبق پیش‌بینی معاون نخست‌وزیر تایوان، TSMC باید حدود 32 میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید پردازنده های 1 نانومتری خود اختصاص دهد.

شرکت TSMC

این رقم برای تراشه‌های N5 و N3 (کلاس 5 و 3 نانومتری) که شرکت هم‌اکنون در تولید آن فعالیت دارد، به 20 میلیارد دلار می‌رسد. غول تایوانی در حال حاضر از برنامه خود برای آغاز فرآیند ساخت تراشه‌ها با استفاده از فناوری N2 (کلاس 2 نانومتری) در نیمه دوم 2025 خبر داده است، بدین معنا که اولین نمونه‌های ساخته شده طی این فرآیند احتمالا در سال 2026 وارد بازار خواهند شد.

بنابراین، احتمالا پردازنده های 1 نانومتری TSMC نیز چند سال پس از عرضه کلاس 2 نانومتری تولید خواهند شد. هنوز از برنامه‌های دقیق TSMC در مورد پروژه N1 خبری در دست نیست، اما احتمالا فرآیند آغاز این تراشه‌های بسیار ریز در سال‌های 2027 تا 2028 آغاز خواهد شد. بنابراین تا آن زمان، شرکت ASML به عنوان تولیدکننده اصلی دستگاه‌های تولید تراشه در مقیاس نانوست، دستگاه‌های خود را برای تراشه‌های با لیتوگرافی امواج فرابنفش بسیار کوتاه EUV و با استفاده از تکنیک High-NA عرضه خواهد کرد.

در مجموع، فرآیند ساخت پردازنده هایی با فرآیند 10A بسیار گران خواهد بود، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بسیاری از شرکت‌ها در آینده نزدیک به سمت چنین فرآیند تولیدی قدم بردارند. به گفته معاون نخست‌وزیر تایوان، شرکت‌هایی مانند ASML، TSMC و Micron حدود 102.5 میلیارد دلار در حوزه نیمه‌هادی این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا جایگاه تایوان را به عنوان مرکز تولید نیمه‌هادی‌های پیشرفته در جهان تثبیت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*