کاپ قهرمانی جام جهانی 2022 قطر

آیا کاپ قهرمانی جام جهانی 2022 قطر واقعا از طلا ساخته شده است؟

برای بسیاری این سوال پیش آمده است که آیا کاپ قهرمانی نمادین جام جهانی 2022 از طلا ساخته شده و ابعاد، ارزش، وزن و مقررات حمل و نگهداری آن به چه صورت است؟

با آغاز جام جهانی 2022 قطر، بازیکنان 32 کشور حاضر طی 4 هفته، بر سر رویای به دست آوردن کاپ قهرمانی این مسابقات و یکی از پرافتخارترین عناوین ورزش بین‌المللی با یکدیگر رقابت می‌کنند. کاپ قهرمانی فعلی که برای جام جهانی 2022 استفاده می‌شود، در واقع نمونه اولیه و اصلی نیست و دومین نسخه از آن محسوب می‌شود که به عنوان جایگزین جام ژول ریمه از جام جهانی 1974 در حال گردش است. نسخه اصلی از زمان افتتاحیه مسابقات در سال 1930 توسط برندگان به بالای سر برده می‌شد.

این کاپ قهرمانی ابتدا «پیروزی» نام داشت اما بعدا تحت عنوان بنیانگذار جام جهانی و رئیس اسبق فیفا، ژول ریمه فرانسوی نام‌گذاری شد. کاپ قهرمانی مدرن جام جهانی 2022 در مراسم افتتاحیه امسال در 20 نوامبر، پیش از بازی افتتاحیه گروه A قطر در برابر اکوادور، به طور کامل برای تماشاگران تلویزیونی در سراسر جهان به نمایش گذاشته شد. برنده این رقابت‌ها در مسابقه فینال که در تاریخ 27 آذر برگزار خواهد شد، فاتح جام می‌شود.

هر آنچه باید در مورد کاپ قهرمان جام جهانی 2022 بدانید

ابعاد کاپ قهرمانی

پس از تصمیم به تعویض جام ژول ریمه با یک قطعه نقره جدید از اواسط دهه 70 میلادی، طراحی و ابعاد جام دستخوش تغییراتی جزئی شد تا ابعاد آن بزرگ شود و ظاهر جدیدتری به خود بگیرد.

نسخه قبلی کاپ قهرمانی جام جهانی ارتفاعی 35 متری و با قطر 13 سانتی‌متر داشت، در حالی‌که نسخه مدرن‌تر با ارتفاع کمی‌ بلندتر 36.8 سانتی‌متری و قطر مشابه همراه است.

کاپ های قهرمانی جام جهانی

از جنبه طراحی، نسخه قدیمی‌تر، الهه یونایی پیروزی را نشان می‌دهد که سبدی را بالای سر خود نگه داشته است. از سوی دیگر، کاپ قهرمانی جدید نمایه‌ای ساده‌تر را در بر گرفته که شامل دو شخصیت است که کره زمین را بالای سر خود نگه داشته‌اند تا طبیعت جهانی مسابقات را نشان دهند.

وزن کاپ قهرمانی جام جهانی

در کنار تفاوت در اندازه و ارتفاع، کاپ قهرمان جام جهانی فیفا از نسخه قبلی خود سنگین‌تر شده است. وزن آن 6.2 کیلوگرم است که در مقایسه با وزن 3.8 کیلوگرمی نسخه ژول ریمه افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

آیا جام جهانی از طلا ساخته شده است؟

بر اساس اعلام رسمی، کاپ قهرمانی جام جهانی از 30875 قیراط طلای 18 عیار با نواری از سنگ مالاکیت بر روی پایه آن تشکیل شده است. با این حال، برخی از محققان شبهاتی را نسبت به جنس آن مطرح کردند، از جمله یک استاد مشهور شیمی بریتانیایی که در سال 2010 مدعی شد این جام از طلا ساخته نشده است، زیرا در آن صورت باید وزنی در حدود 70 تا 80 کیلوگرم داشته باشد.

جام جهانی چقدر ارزش دارد؟

نسخه جدید کاپ قهرمانی جام جهانی 2022 به عنوان گران‌ترین جام در ورزش جهانی رتبه‌بندی شده است و طبق برآوردهای USA Today در سال 2018، ارزش آن به 20 میلیون دلار می‌رسد.

در مقام مقایسه، گران‌ترین جایزه در ورزش آمریکا، جام استنلی نام دارد که ارزش آن در حدود 23 هزار دلار ارزیابی شده است.

چه کسی کاپ قهرمان جام جهانی را ساخته است؟

پس از تصمیم فیفا برای جایگزینی یک کاپ قهرمانی جدید با نمونه پیش از جام جهانی 1974 در آلمان غربی، آنها 53 طرح جدید را دریافت کردند.

جام جهانی

هیئت حاکمه فوتبال در نهایت تصمیم گرفت که مجسمه‌ساز ایتالیایی به نام سیلویو گازانیگا را به عنوان برنده انتخاب کند و این هنرمند میلانی نیز جام یوفا و سوپر جام یوفا را طراحی کرد.

در مجموع چند جام جهانی وجود دارد؟

از اولین جام جهانی در سال 1930، تنها دو جام رسمی در گردش بوده‌اند. برزیل پس از موفقیت در جام جهانی 1970 این امکان را پیدا کرد تا جام ژول ریمه را برای همیشه حفظ کند، اگرچه این کاپ بعدا از مقر اتحادیه فوتبال این کشور در ریودوژانیرو به سرقت رفت.

آیا کشورهای فاتح، جام جهانی را به خانه می‌برند؟

کاپ قهرمانی جدید تنها جامی محسوب می‌شود که در گردش است، اگرچه برندگان هر تورنمنت یک ماکت برنز از آن را دریافت خواهند کرد به جای طلای جامد، تنها پوششی از طلا دارند.

فیفا محل دقیق نگهداری جام جهانی فیفا را اعلام نکرده و در این زمینه مخفیانه عمل کرده است. با این حال، جام جهانی برای تماشای فصلی در موزه جهانی فوتبال فیفا در زوریخ سوئیس قابل رویت است. این کاپ تنها در قالب تشریفات، از جمله تور جام جهانی فیفا، قرعه‌کشی‌های اصلی جام جهانی و البته ارائه نهایی، از خانه خود خارج می‌شود.

قهرمان جام جهانی

چه کسی می‌تواند این جام را لمس کند؟

برای تیم‌های برنده، شانس دستیابی و لمس جام جهانی محقق می‌شود، اما به دلیل اعتبار نمادین آن در فوتبال جهان، در عمل لیست منتخبی از افراد وجود دارند که مجاز به لمس آن هستند.

اینها شامل بازیکنان و مربیان قهرمان جام جهانی در حین برگزاری مراسم قهرمانی، مقامات فیفا و سران کشورها در هنگام قرعه کشی و مراسم می‌شود. مواضع فیفا در این مورد بسیار سخت‌گیرانه است و دستورالعمل‌های خاصی را در مورد اینکه چه کسی می‌تواند جام را پیش از برداشته شدن در هر فینال مدیریت کند، اتخاذ می‌کند.

با این حال، چنین سخت‌گیری‌هایی مانع از تلاش برخی از افراد برای دستیابی به آن نشده است. در سال 2014، ریحانا، خواننده و ستاره پاپ، پروتکل فیفا را با گرفتن عکس با جام در کنار بازیکنان آلمان پس از قهرمانی آنها شکست.

تور جام جهانی فوتبال 2022

تور کاپ قهرمانی جام جهانی فوتبال 2022 به طور سنتی، فرصتی را برای هواداران هر 32 کشور حاضر در این رقابت فراهم می‌کند تا جام معروف را پیش از فینال جام جهانی تماشا کنند. با این حال، تور دوره کنونی در 51 کشور و منطقه برگزار شد. هدف فیفا این است که جام جهانی را در هر یک از 211 کشور عضو انجمن خود تا سال 2030 نمایش دهد. این تور پس از رویداد رونمایی در زوریخ آغاز شد و در دوحه، پایتخت قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 پایان یافت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه