تلسکوپ جیمز وب

قدرت نمایی تلسکوپ جیمز وب در برملا کردن اسرار یک سیاره بیگانه

تلسکوپ جیمز وب به تازگی با پرده برداشتن از اسرار یک سیاره بیگانه و کشف جزئیاتی باورنکردنی، جهان را در بهت و حیرت قرار داده است؛ چه چیزهایی در دل این سیاره نهفته است؟

تلسکوپ جیمز وب در طول یک سال اخیر، اکتشافات بسیاری داشته و با نفوذ به اعماق سیارات مختلف، پرده از رازهای آن‌ها برداشته و برای عاشقان و علاقه‌مندان به علم، کیهان‌شناسی و نجوم، همیشه اخبار جذاب و تازه‌ای را به همراه داشته است. این تلسکوپ فضایی با بررسی راجع به جو سیاره‌ای مرموز و بیگانه که شبیه به زحل است و در فاصله 700 سال نوری با خورشید قرار دارد، به آشکارسازی جزئیاتی حیرت‌انگیز پیرامون شیمی این سیاره پرداخته است که احتمالا می‌تواند منجر به شناسایی حیات بیگانه شود.

خبرساز شدن این سیاره فراخورشیدی که WASP-۳۹b نام دارد، به اواخر ماه آگوست بازمی‌گردد؛ زمانی که تلسکوپ جیمز وب موفق به یافتن دی‌اکسیدکربن در جو این سیاره شد. این کشف مهم و چشمگیر، باعث تحسین بسیاری از محققان و کارشناسان شد و آن‌ها از آن به عنوان یک پیشرفت بسیار بزرگ یاد کردند. حالا که تنها سه ماه از این اکتشاف گذشته است، باری دیگر شاهد قدرت‌نمایی جیمز وب هستیم. هم‌اکنون این تلسکوپ فضایی موفق شده تا اسرار سیاره مذکور را برملا سازد و با آشکارسازی جزئی‌ترین اطلاعات، به ستاره‌شناسان این امکان را بدهد تا به تاریخچه شکل‌گیری این سیاره خورشیدی دست پیدا کنند.

تلسکوپ جیمز وب چه اسراری را فاش کرده است؟

تلسکوپ جیمز وب

ستاره‌شناسان و محققان با استفاده از دستگاه‌های تلسکوپ جیمز وب که عبارت‌اند از دو طیف‌سنج NIRISS و NIRSpec و همچنین دوربین اصلی موسوم به NIRCam، به رصد این سیاره فراخورشیدی پرداختند. طبق مشاهدات و بررسی‌های ستاره‌شناسان، سیاره WASP-۳۹b در ابرهای زخیم که حاوی سیلیکات و گوگرد هستند پوشیده شده است. این مواد شیمیایی پس از تعامل با نور ستاره مادر، در واکنشی شبیه به واکنشی که در جو زمین اوزون را تولید می‌کند، مشغول تولید دی‌اکسیدگوگرد می‌شوند.

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که این سیاره چه ابعاد و اندازه‌ای دارد و در چه نقطه‌ای قرار گرفته است. سیاره WASP-۳۹b حدودا یک سوم سیاره مشتری است و در فاصله هفت میلیون کیلومتری تا سیاره مادر خود می‌چرخد؛ این فاصله تقریبا هشت برابر نزدیک‌تر از فاصله عطارد تا خورشید است.

اسرار برملا شده توسط تلسکوپ جیمز وب به محققان و ستاره‌شناسان این امکان را داد تا به سراغ گذشته سیاره فراخورشیدی WASP-۳۹b بروند و از چگونگی شکل‌گیری آن باخبر شوند. بررسی‌های انجام شده و داده‌‌هایی که از روی نسبت پتاسیم به اکسیژن، کربن به اکسیژن و گوگرد به هیدروژن در جو این سیاره به دست آمده، نشان می‌دهد که این غول گازی به احتمال زیاد از برخورد چند سیاره کوچک‌تر با یکدیگر به وجود آمده است.

علاوه بر موارد فوق، دانشمندان و ستاره‌شناسان با استفاده از اسرار فاش شده توسط تلسکوپ جیمز وب، مشغول کار روی روش‌های گوناگون و انجام آزمایش‌هایی هستند که احتمالا در آینده منجر به شناسایی حیات در این سیاره و سایر سیاره‌های بیگانه خواهد شد. هرچند با توجه به نزدیکی WASP-۳۹b به سیاره مادر خود و دمای آن که به ۹۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد، امکان سکونت در این سیاره غیر ممکن به نظر می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*