تلسکوپ فضایی جیمز وب

سنگ های فضایی کمر به نابودی تلسکوپ جیمز وب بسته‌اند؛ اما ناسا آماده است

ناسا از برنامه خود برای محافظت از جیمز وب در برابر سنگ‌های فضایی، پرده برداشت؛ اجسام ریز و پرسرعتی که چیزی نمانده بود سبب نابودی این تلسکوپ گران قیمت شوند.

فضا، محیطی عاری از شی نیست و جیمز وب، با گوشت و پوست این را حس کرده است. اجسام متحرک ریز و پرسرعتی در فضا هستند که می‌توانند به آینه‌های گرانبهای این تلسکوپ، آسیب بزنند. حالا ناسا، برنامه‌ای برای جلوگیری از نابودی تلسکوپ جیمز وب به وسیله این سنگریزه‌های فضایی، تدوین کرده است.

طراحان وب از ابتدا می‌دانستند که این تلسکوپ، تحت اصابت قرار خواهد گرفت؛ پس طوری آن را ساختند که این ضربات کوچک را تاب بیاورد. با وجود این، در بهار گذشته یک میکرو-سنگ فضایی که بزرگ‌تر از حد انتظار بود، به آن برخورد و آسیب وارد کرد. وب هنوز کار می‌کند؛ اما این بهانه‌ای شد تا ناسا به فکر تقلیل خسارات احتمالی آتی بیفتد.

مایک مِنزل، مهندس ارشد سیستم‌های عملیاتی جیمز وب می‌گوید: «ما تاکنون 14 برخورد به آینه اصلی وب را تجربه کرده‌ایم و همان‌طور که انتظار می‌رفت، هر ماه یک یا دو بار این اتفاق می‌افتد. البته با هزینه‌ها و تمهیدات صورت گرفته، همه این برخوردها به جز یک مورد، به خیر گذشت».

جلوگیری از نابودی تلسکوپ جیمز وب

ناسا برای تدوین برنامه محافظتی خود، گروهی از کارشناسان اپتیک و سنگ‌های فضایی را فراخواند تا احتمال برخوردهای آسیب‌زا را آنالیز کنند. بر اساس نتیجه‌گیری اعضای تیم، وقوع چنین اتفاقی نادر است؛ پس جیمز وب در آن یک مورد، فقط بدشانسی آورد.

اما ناسا برای به حداقل رساندن هرگونه آسیب احتمالی در آینده، طرح رویگردانی از نواحی بالقوه خطرناک را تدارک دیده؛ یعنی دوری از نقاطی در فضا که احتمال برخورد سنگریزه‌های فضایی پرسرعت به آینه‌های تلسکوپ، بیشتر است.

البته ناسا این نواحی را غیر قابل رصد نمی‌داند؛ بلکه فقط در زمان دیگری از سال که جیمز وب موقعیت متفاوتی در مدار حرکتی خود دارد، رصد خواهند شد. این طرح حفاظتی، از سال دوم عملیاتی وب به اجرا در خواهد آمد.

تلسکوپ گران قیمت جیمز وب، نخستین عکس‌های فضایی خود را در تابستان گذشته ارسال کرد و شگفتی‌های کیهان را به تصویر کشید. برای اینکه همچنان به این کار ادامه دهد، باید آینه‌های حساس آن را از گزند غبار و سنگریزه‌های خطرناک، حفظ کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*