آسیب شدید به تلسکوپ جیمز وب

آسیب شدید به تلسکوپ جیمز وب در برخورد ریز شهاب‌ سنگ ها؛ آیا جیمز وب در ابتدای کار متوقف می‌شود؟

تلسکوپ جیمز وب که این روزها تمام مردم دنیا را محو تماشای شگفتی‌های جهان هستی کرده است، در معرض خطر قرار دارد و ممکن است در اثر برخورد اخیرش با یک ریزشهاب‌سنگ، دچار آسیب شدید و جبران‌ناپذیری شود.

اگر این روزها وارد هر جمعی شوید بدون شک چیزهایی درباره تلسکوپ جیمز وب و تصاویر شگفت‌آوری که توسط آن به ثبت رسیده است خواهید شنید. اما گویا همه‌چیز در زیبایی‌های مسحورکننده جهان هستی خلاصه نشده و ممکن است جیمز وب در ابتدای مسیر خود متوقف شود! طبق گزارش جدید دانشمندان، تلسکوپ جیمز وب که در اواخر ماه می 2022 با یک ریزشهاب‌سنگ برخورد کرده بود، در حال حاضر آسیب‌پذیر شده و ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور با مشکلی بسیار وخیم و غیرقابل جبران مواجه شود.

این گزارش که در مقاله‌ای جدید توسط دانشمندان به چاپ رسیده است نشان می‌دهد تلسکوپ جیمز وب در اثر برخورد با ریز شهاب‌سنگ‌ها دچار مشکلات غیرقابل اصلاحی شده است‌؛ مشکلاتی که در بلندمدت می‌توانند طول عمر این تلسکوپ را کاهش دهند و آینه آن را به مرور تخریب کنند. با توجه به مصرف سوخت جیمز وب، این تلسکوپ باید 20 سال در فضا باقی بماند و دوام بیاورد، اما دانشمندان از این زمان هیچ اطمینانی ندارند؛ زیرا معلوم نیست آسیب‌های وارده توسط ریزشهاب‌سنگ‌ها تا چه اندازه روی این تلسکوپ تاثیر خواهند گذاشت.

اگر از ویژگی‌های آینه جیمز وب اطلاع چندانی ندارید، باید به شما بگوییم که آینه ۶.۵ متری وب شامل ۱۸ بخش متشکل از بریلیوم-طلا است. جالب است بدانید یکی از آنها که “C3” نام دارد، بین تاریخ ۲۳ و ۲۵ مه ۲۰۲۲ با ذرات کوچک گرد و غبار برخورد کرد. تلسکوپ جیمز وب از زمان پرتاب، تا به‌حال با پنج ریزشهاب‌سنگ دیگر نیز برخورد کرده است. این برخوردهای خطرناک و نگران‌کننده برای اکثر مهندسان و متخصص‌های مختلف قابل پیش‌بینی بود. آن‌ها این احتمال را در نظر گرفته بودند که در هر ماه، تقریبا یک برخورد جزئی صورت خواهد گرفت.

توماس زوربوشن که معاونت اداره ماموریت علمی ناسا را بر عهده دارد، در توییتی که پس از برخورد C3 به اشتراک گذاشته شد نوشت: «گروه محققان و متخصصان پس از نخستین ارزیابی‌ها متوجه شدند که سطح تلسکوپ همچنان در حدی فراتر از الزامات ماموریت قرار دارد.»

تلسکوپ جیمز وب

عکس از همترازی آینه ها قبل و بعد از برخورد. آینه آسیب دیده در قسمت پایین راست عکس سمت راست قابل مشاهده است. 

اما اوضاع فعلی نگران‌کننده به نظر می‌رسد و طبق این گزارش جدید، آسیبی که به بخش C3 وارد شده، می‌تواند بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر از چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد. از شش برخورد ریزشهاب‌سنگ که تاکنون از طریق “سنجش جبهه موج”(wavefront sensing) شناسایی شده‌اند، پنج مورد آن‌ها اثرات ناچیزی داشته‌اند که چندان خطرناک نیستند. اما در نقطه مقابل، ریزشهاب‌سنگی که در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۴ مه ۲۰۲۲ به بخش C3 برخورد کرد، باعث تغییر قابل‌توجه و اصلاح‌ناپذیری در شکل کلی آن بخش شده است.

با وجود تمام این موارد، هنوز هم امکان دوام آوردن تلسکوپ جیمز وب در فضا به مدت 20 سال وجود دارد، اما طراحان جیمز وب بیشتر از هر کسی می‌دانند که ریزشهاب‌سنگ‌ها به هیچ عنوان شوخی‌بردار نیستند و برخورد با آن‌ها می‌تواند منجر به نابودی تدریجی آینه‌ها و سپر خورشیدی تلسکوپ شود.

با اتکا به مقاله جدید دانشمندان، هنوز علت اصلی برخورد C3 در ماه می 2022 مشخص نیست اما مهندسان و سازنده‌های تلسکوپ جیمز وب باید احتمال هرگونه خطر و حمله جدید را بررسی کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن جلوی آن را بگیرند؛ در غیر این صورت، ممکن است شاهد متوقف شدن و نابودی تدریجی جیمز وب باشیم.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا جیمز وب در ابتدای مسیر متوقف خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*