تراشه ساعت هوشمند

چیپ W5 و W5 پلاس نسل 1 اسنپدراگون، عمر ساعت‌های هوشمند را دو برابر می‌کند و به آن‌ها دوربین هدیه می‌دهد

چیپ های W5 و W5 پلاس اسنپدراگون با افزایش دوام باتری، امکان استفاده از دوربین و سایر ویژگی‌های جدید را در ساعت‌های هوشمند فراهم می‌کنند.

اغلب کاربران از عمر باتری ساعت هوشمند خود گلایه دارند، به‌طوری که حتی بهترین نمونه‌های بازار مانند گلکسی واچ 4 سامسونگ نیز با هر بار شارژ کامل، تنها دو تا سه روز دوام می‌آورند. با این حال، چیپ های W5 و W5 پلاس آینده کوالکام، به لطف پیشرفت‌هایی در زمینه بهره‌وری و کارایی، می‌توانند عمر باتری گجت‌های پوشیدنی را تا 24 ساعت افزایش دهند.

این تراشه‌ها که به طور رسمی، اسنپدراگون W5 و W5 پلاس نام‌گذاری شده‌اند، به عنوان جانشین دو سری 4100 و 4100 پلاس اسنپدراگون که در ساعت‌ های هوشمند گلکسی واچ 4، TicWatch 3 Pro و سایر گجت‌هایی پوشیدنی استفاده شده‌اند، عرضه خواهند شد. به گفته کوالکام، سری جدید این چیپ ها، با توجه به کاهش ابعاد به 4 نانومتر، عمر باتری بهتری را به ارمغان می‌آورند. این تنها کسری از اندازه 80000 نانومتری موی انسان محسوب می‌شود که کاهش قابل توجه ابعاد را در مقایسه با سری 12 نانومتری 4100 نشان می‌دهد.

چیپ W5 پلاس کوالکام نیز در کنار بهره‌گیری از مزایای فوق، از یک ویژگی اضافی برای افزایش عمر باتری تا 24 ساعت بیش‌تر از نسل قبلی یعنی 4100 پلاس برخوردار شده است. این کار با استفاده از یک تراشه کامپیوتری جداگانه به نام “Co-Processor” برای انجام وظایف اساسی مانند نمایش اعلان‌ها انجام خواهد شد.

چیپ های w5 و w5 پلاس

در چیپ W5 پلاس اسنپدراگون، کوالکام تعداد دفعات بیدار شدن بخش‌های مختلف تراشه را برای انجام وظایف کاهش داده و برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری، دیگر بخش‌های غیرضروری را خاموش می‌کند. برای مثال، هنگام دویدن یا گوش دادن به موسیقی، تنها وظایفی نظیر سرویس موقعیت مکانی GPS ماهواره‌ای، وای‌فای و بخش‌های صوتی فعال خواهند بود. مدیر ارشد بخش “Head and Wearables” کوالکام، این فرآیند را با روشن کردن یک یا دو چراغ برای رسیدن به آشپزخانه در شب، به جای روشن کردن بیهوده تمام چراغ‌ها مقایسه کرد.

وی افزود:

بقیه بخش‌های تراشه با کاهش مصرف انرژی، باعث افزایش عمر باتری خواهند شد.

با رایج شدن ساعت های هوشمند، کوالکام نیز در حوزه گجت‌های پوشیدنی در حال دست‌یابی به پیشرفت‌هایی پیوسته است. فروش این گجت‌های پوشیدنی امروزه از کل صنعت ساعت سوئیس پیشی گرفته است. اکنون شرکت‌های فناوری در تلاش برای حل این معما هستند که آیا ساعت‌ های هوشمند صرفا یک محصول نسبتا خاص در میان دوست‌داران فناوری و ورزشکاران باقی خواهند ماند یا اینکه عملکردهای جدید می‌توانند آنها را به ابزاری ضروری و همه‌جانبه برای مردم تبدیل کنند.

اپل به عنوان محبوب‌ترین سازنده ساعت‌های هوشمند، طبق شایعات در حال ساخت یک نسخه جدید اپل واچ مقاوم برای ورزش‌های پرتحرک و شدید است که احتمالا تا آخر سال از آن رونمایی خواهد شد. در این میان، گوگل نیز در حال کار بر روی ساعت هوشمند جدیدی به نام پیکسل واچ است که طبق انتظارات، در کنار گوشی هوشمند گوگل پیکسل 7 آینده در پاییز، برای رقابت با نمونه‌های اپل و سامسونگ عرضه می‌شود. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت این محصول در دست نیست.

مقایسه چیپ های 4100 پلاس و w5 پلاس

مقایسه دو چیپ 4100 پلاس و W5 پلاس کوالکام

هم‌چنین مشخص نیست که چه نوع چیپستی قدرت پیکسل واچ را تامین خواهد کرد، بنابراین بسیاری از قابلیت‌های این گجت هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. با این‌حال در بخش نرم‌افزاری، Wear OS 3 گوگل که با بخش‌هایی از سیستم‌عامل تایزن سامسونگ ادغام شده، بر روی این ساعت اجرا خواهد شد. این سیستم‌عامل اختصاصی، مزیتی مشابه با اپل واچ را از لحاظ یکپارچگی بهتر با سخت‌افزار ایجاد می‌کند.

اوی گرینگارت، رئیس و تحلیل‌گر ارشد شرکت تحقیقاتی Techsponential می‌گوید:

در مورد ساعت‌ های هوشمند، مشکل اینجاست که سیلیکون باید به‌طور کامل با محصول نهایی یکپارچه شود. در حالی‌که کوالکام تولید چیپ های 3100 و 4100 را در کارنامه خود داشته، اما نتوانسته اجزای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در گجتی که مورد نظر خریداران است، مانند آنچه اپل قادر به انجامش بوده، یکپارچه و هماهنگ کند.

با وجود رقابت، چیپ های W5 کوالکام دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند راه را برای موفقیت نسل بعدی گجت‌های پوشیدنی هموار کنند.

عمر باتری، مهم‌ترین شاخصه چیپ های W5 و W5 پلاس اسنپدراگون

یکی از ویژگی‌های کلیدی تراشه W5 Plus کوالکام، عمر باتری آن خواهد بود. با اینکه سری W5 نوید دوام بالاتر باتری را می‌دهد، اما چیپست پلاس قادر است با استفاده از ویژگی‌های اختصاصی صرفه‌جویی در مصرف انرژی، امکان استفاده از ساعت هوشمند را با یک‌بار شارژ، تا 24 ساعت افزایش دهد. با توجه به اینکه مدل‌های اپل واچ بیش از یک روز دوام نمی‌آورند و حتی ساعت‌های جدید Wear OS نیز در بهترین حالت، عمر باتری 3 روزه را ارائه می‌دهند، این افزایش محسوس، یک فاکتور تعیین‌کننده خواهد بود.

تمرکز فعلی کوالکام بر روی افزایش عمر باتری چیپ خود احتمالا یکی از دلایل عدم پشتیبانی سری اسنپدراگون W5 از اتصال 5G است. فناوری جدید ارتباطی با اینکه نوید وب‌گردی سریع‌تری را می‌دهد، اما هنوز هم مصرف باتری بالایی دارد. بنابراین، در حال حاضر، هر ساعت متصل به تلفن همراه می‌تواند صرفا به شبکه‌های قدیمی‌تر و کندتر 4G LTE برای برقراری ارتباط متصل شود. کوالکام از اظهارنظر در مورد اینکه چه زمانی یک گجت پوشیدنی با قابلیت 5G را خواهیم دید، خودداری کرده است.

مشخصات W5 و W5 Plus

هم‌چنین به نقل از کوالکام، سیاست استفاده از اتصال 4G LTE برای دیگر گجت‌هایی که از چیپ W5 اسنپدراگون استفاده می‌کنند نیز صدق خواهد کرد. برای مثال، عینک اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو Ray-Ban Stories فیس‌بوک از چیپست قدیمی‌تر اسنپدراگون 4100 استفاده می‌کند. هم‌چنین عینک‌های واقعیت افزوده آینده نیز ممکن است به تراشه سری W5 مجهز شوند که فاقد 5G بوده، اما از لحاظ عمر باتری، دوام بالایی خواهند داشت. این مزیت می‌تواند به بهبود طراحی عینک‌ها و افزایش ظرافت آنها با استفاده از باتری‌های کوچک‌تر کمک کند.

تراشه‌های مخصوص گجت‌های پوشیدنی کوالکام، در واقع از سال 2018 از قابلیت‌های دوربین پشتیبانی می‌کردند. در آن زمان، از چیپ این شرکت در ساعت گلکسی واچ 3 استفاده شد که فاقد دوربین و قابلیت تصویربرداری بود. در این حین، تنها چند ساعت هوشمند با قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری ساخته شدند که اکثر آنها در چین و یا برای استفاده کودکان طراحی شده‌ بودند.

با اینکه در حال حاضر، ساعت‌ های هوشمند اصلی بازار فاقد دوربین هستند، اما کوالکام به این فکر افتاده که با عرضه تراشه W5، معادله را تغییر دهد و به دلیل افزایش عمر باتری، سازندگان را به افزودن قابلیت عکس‌برداری به نسل جدید این گجت‌های پوشیدنی تشویق کند.

این قابلیت می‌تواند شامل تماس ویدیویی دو طرفه، پخش ویدیویی روان‌تر و صفحه‌های ساعت سه‌بعدی به سبک Memoji باشد که همگی با دوربین‌های تعبیه شده روی ساعت امکان‌پذیر خواهند بود.

به گفته کوالکام، هم‌اکنون 25 گجت با استفاده از چیپ W5 اسنپدراگون در حال توسعه هستند. اولین مورد، نسل بعدی اوپو واچ خواهد بود که در ماه آگوست با این تراشه وارد بازار می‌شود. هم‌چنین TicWatch نیز به عنوان اولین ساعت هوشمند مجهز به چیپ W5 پلاس وارد بازار خواهد شد. البته هنوز اطلاعاتی در مورد تجهیز آن به دوربین در دست نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*