یاندکس روسیه

کار یاندکس در روسیه به پایان می‌رسد؛ خداحافظی روس‌ها با جستجوگر بومی!

Yandex N.V به عنوان شرکت پدر یاندکس می‌گوید که به زودی تمام فعالیت‌های خودش را در روسیه متوقف خواهد کرد و این به معنای خداحافظی با جستجوگر بومی روس‌ها است.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری خودش را از دست خواهد داد که می‌تواند به برنامه‌های رئیس جمهور پوتین در تقویت جایگزین‌های بومی روسی برای فناوری‌های غربی لطمه بزرگی را وارد کند.

یاندکس که به آن «گوگلِ روسیه» هم گفته می‌شود، بزرگ‌ترین کسب و کار اینترنتی این کشور بوده و به عنوان ارائه‌کننده جستجوگر وب و اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی شناخته می‌شود. به گزارش نیویورک تایمز، شرکت هلندی پدر آن یعنی Yandex N.V به خاطر جنگی که روسیه با اوکراینی‌ها به راه انداخته، می‌خواهد ارتباطاتش را با این کشور قطع کند.

Yandex N.V در روز جمعه اعلام کرده که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک فعلی، بررسی گزینه‌هایی برای تجدید ساختار مالکیت و مدیریت گروه‌های زیر نظر خودش را آغاز کرده است. این گزینه‌ها شامل توسعه برخی از بخش‌های بین‌المللی مستقل از روسیه و همینطور واگذاری مالکیت و کنترل کلیه کسب و کارها در گروه یاندکس است. شرکت هلندی می‌گوید که این فرآیند در مراحل ابتدایی قرار دارد.

یاندکس روسیه

رسانه روسیه‌ای The Bell پیشتر به نقل از دو مقام آگاه غیرقابل ذکر گفته بود که Yandex N.V می‌خواهد تمام کسب و کارها و فناوری‌های مهم خودش از جمله اتومبیل‌های خودران، ماشین یادگیری و سرویس‌های محاسبات ابری را به خارج از روسیه منتقل کند. این کسب و کارها نیازمند دسترسی به بازارها، کارشناسان و فناوری‌های غربی هستند. و با توجه به ادامه حملات روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه این کشور، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

البته به خاطر داشته باشید که شرکت مادر یاندکس نمی‌تواند در این مورد سرخود تصمیم‌گیری کند. این شرکت باید از کاخ کرملین مجوز انتقال فناوری‌های ثبت شده از روسیه به خارج از کشور را دریافت کند. همچنین باید طرح بازسازی شرکت را به امضای سهام‌دارانش نیز برساند.

تکنولوژی روسیه با رفتن یاندکس فرو می‌پاشد؟

کسب و کار یاندکس که زمانی به عنوان الگوی دیگر کشورها در ارائه یک فناوری جایگزین غربی شناخته می‌شد، پس از حمله روسیه به اوکراین با مشکلات بزرگی مواجه شده است. داستان این شرکت بی‌شباهت به شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی آمریکا نیست. یاندکس بیش از ۱۸ هزار کارمند داشت و بیش از ۳۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. اغلب کاربران از آن به عنوان گوگلِ روسیه یاد می‌کردند. این کمپانی حتی در مرکز شهر پالو آلتو ایالت کالیفرنیا یک دفتر داشت.

اما از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرده، هزاران نفر از کارمندان یاندکس روسیه را ترک کرده‌اند و ارزش این شرکت پس از جنگ به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، سال گذشته ارزش سهام این شرکت در بورس مسکو با کاهش ۶۲ درصدی همراه بود.

پوتین رئیس جمهور روسیه

یاندکس، آینه‌ای از دیگر شرکت‌های حوزه فناوری روسیه‌ای است که در مواجهه با تحریم‌های غرب و مهاجرت هزاران کارگر با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. این چیزیست که حتی خود رئیس جمهور پوتین هم آن را اذعان کرده است. پوتین می‌گوید به خاطر محدودیت دسترسی روسیه به فناوری‌هایی مثل نیمه‌هادی و تجهیزات مخابراتی که حاصل از تحریم آمریکا و ۳۷ کشور دیگر هستند، حوزه فناوری اطلاعات روسیه با مشکلات بسیار جدی مواجه شده است.

حتی پیش از جنگ با اوکراین و تحریم‌ها هم کاهش اتکای روسیه به اقتصاد جهانی برای این کشور بسیار دشوار بود. کرملین در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد تمام نهادهای دولتی را از استفاده از نرم افزارهای خارجی منع کند، اما تا سال ۲۰۱۹ تنها ۱۰ درصد از نرم افزارهای مورد استفاده دولتی ساخت خود کشور روسیه بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. روسیه مالی نیست همش ادعا

  2. ازونجایی که همیشه آشغالای باقی کشورها رو لایق مردم ایران دونستن
    میارنش میکنن تو پاچه مون