میکروب های باستانی

گرمایش زمین، حجم باورنکردی از میکروب های باستانی را از دل یخ آزاد خواهد کرد

دانشمندان اعلام کردند گرمایش زمین به زودی با ذوب کردن یخچال‌های طبیعی باعث آزادسازی حجم زیادی از میکروب های باستانی خواهد شد.

سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی به دلیل گرمایش زمین در حال افزایش است و همین موضوع خطرهای زیادی را برای بشر به همراه خواهد داشت. علاوه بر این که افزایش سرعت ذوب شدن این یخچال‌ها باعث بالا آمدن آب دریاها و افزایش فرسایش سواحل خواهد شد، می‌تواند با آزادسازی حجم زیادی از میکروب های باستانی بحران‌هایی همانند کرونا را نیز به وجود آورد.

جزئیات آزادسازی میکروب های باستانی

دانشمندان دانشگاه آبریستویث (Aberystwyth) بریتانیا با انتشار مقاله‌ای هشدار دادند تغییرات آب و هوایی سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در جهان را افزایش داده که یکی از پیامدهای خطرناک آن آزادسازی هزاران تن میکروب به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها خواهد بود. در همین راستا آروین ادواردز، میکروبیولوژیست و نویسنده این مقاله از دانشگاه آبریستویث عنوان کرد طی این مطالعه دریافتیم که باید یخچال‌های طبیعی را به تنهایی یک اکوسیستم بدانیم.

میکروب های باستانی

دانشمندان اعلام کردند بارش شدید برف در سردترین مکان‌های زمین و انباشت مقادیر زیاد برف‌ها روی یکدیگر باعث تشکیل لایه‌های یخی شده و میکروارگانیسم‌ها نیز به شکل غیر فعال در این یخچال‌ها محبوس شدند، اما اکنون با گرمایش زمین یخ‌ها با سرعت چشمگیری در حال ذوب شدن هستند که پیامد آن آزادسازی هزاران تن میکروب های باستانی و ورود آنها به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها خواهد بود.

دانشمندان طی این مطالعه با جمع‌آوری و بررسی آب‌های ذوب شده سطحی در 8 نقطه در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و دو نقطه در کلاهک یخی گرینلند توانستند در هر میلی‌لیتر از این آب‌ها ده‌ها هزار میکروب را کشف کنند. محققان بدون این که یخچال‌های طبیعی در منطقه هیمالیا قاره آسیا را مد نظر قرار دهند، برآورد کردند گرمایش زمین طی 80 سال آینده باعث آزادسازی صد هزار تن باکتری از یخچال‌ها به آب‌ها خواهد شد.

محققان در محاسبات خود سناریوی گرم شدن زمین به میزان متوسط را مد نظر قرار دادند؛ یعنی دمای جهانی تا سال 2100 میلادی به شکل متوسط بین 2 تا 3 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. از این رو اگر بشر بتواند میزان انتشار کربن، گرمایش جهانی و سرعت ذوب یخ‌‌ها را هر چه سریع‌تر کاهش دهد، میزان میکروب‌های آزاد شده نیز حدود یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد.

میکروب های باستانی

محققان در سال 2014 توانستند اولین ویروسی که از خاک منجمد جدا و مجددا فعال شد را شناسایی کنند. این ویروس جزو ویروس‌های غول‌پیکر معروف به پیتوویروس بوده که توانست در یک هسته یخی 30 هزار ساله از خاک منجمد دائمی سیبری آزاد و مجددا فعال شود.

پس از کشف چنین ویروسی محققان میکروب‌های بیشتری را کشف کردند که برخی از آنها برای ایجاد بیماری‌زایی پتانسیل بالایی داشتند، اما با این وجود احتمال تبدیل شدن این میکروارگانیسم‌ها به بیماری همه‌گیر بعدی نظیر کرونا نسبتا کم برآورد شده است. در همین راستا ادوارد تاکید کرد هرچند خطر ایجاد بیماری نظیر کرونا توسط این میکروب‌ها کم است، اما باید به شکل دقیق آنها را مورد ارزیابی قرار داد.

طبق گفته محققان، برخی از میکروب‌ها آثار مثبتی چون بارور کردن اکوسیستم‌هایی که با آنها تماس دارند را به همراه خواهند داشت. همچنین می‌توان از برخی از آنها به عنوان منبع آنتی‌بیوتیک‌های جدید استفاده کرد که خبر امیدوارکننده‌ای خواهد بود. البته محققان در پاسخ به این سوال که هزاران تن میکروب آزاد شده روی اکوسیستم ما چه تاثیری خواهد گذاشت اعلام کردند برای پاسخ به این پرسش باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*