جام جهانی 2022 قطر

نگاهی به تلفیق جذاب تکنولوژی با ورزش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

آیا می‌دانید در جام جهانی قطر 2022 چه تکنولوژی‌های بزرگ و چشمگیری راهی ورزشگاه‌های این کشور شده است؟ در ادامه این مطلب می‌توانید با این فناوری های جدید و جذاب آشنا شوید.

جام جهانی فوتبال که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، بزرگترین تورنمنت این رشته محبوب و پرطرفدار است که میلیون‌ها نفر را به وجد می‌آورد. با شروع رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر ، موجی از سرمایه‌های کلان وارد این کشور شد تا علاوه بر احداث استادیوم‌های مدرن، باعث وارد شدن هر چه بیشتر تکنولوژی به دنیای جذاب ورزش شود؛ فناوری‌های پیشرفته‌ای که فوتبال را عاری از اشتباهات و خطاهای انسانی می‌کنند تا این رشته ورزشی بیش از پیش هیجان‌انگیز باشد.

نگاهی به تکنولوژی‌های به کار رفته در جام جهانی 2022 قطر

شاید پیش از آغاز این رقابت‌ها، خیلی‌ها فکر می‌کردند که تکنولوژی‌های به کار رفته در جام جهانی 2022 قطر قرار است به گسترده شدن سیستم VAR ختم شود. اما قطری‌ها پا را از کمک داور ویدیویی فراتر گذاشته و فناوری‌هایی را به وجود آورده‌اند که می‌تواند هر فوتبال‌دوستی را شگفت‌زده کند. در ادامه به سراغ معرفی این تکنولوژی‌های جذاب خواهیم رفت.

نخستین شگفتی قطر؛ تکنولوژی نیمه خودکار آفساید

جام جهانی 2022 قطر

آفساید یکی از قوانین اصلی دنیای فوتبال است؛ قانونی که چندان به مذاق طرفداران دوآتشه این رشته ورزشی خوش نمی‌آید؛ البته زمانی که تیم محبوب‌شان در شرف به ثمر رساندن یک گل سرنوشت‌ساز است! آفساید، سال‌هاست که داوران و کمک‌داورها را به دردسر انداخته و در موارد بسیاری، تصمیم‌گیری را برای آن‌ها دشوار کرده است. با توجه به همین موضوع، فیفا تصمیم گرفت تا تکنولوژی نیمه خودکار آفساید را در قطر پیاده‌سازی کند و سطح کیفی مسابقات جام جهانی قطر 2022 را به مراتب بالاتر ببرد.

اما این تکنولوژی چیست و چه کاربردی دارد؟ این فناوری پیشرفته و جذاب از طریق دوربین‌های نصب شده در ورزشگاه‌ها معنا پیدا می‌کند. روی سقف هر استادیوم در کشور قطر، 22 عدد دوربین نصب شده است تا هر کدام از این دوربین‌ها از زوایای مختلف به رصد بازیکنان دو تیم بپردازد. این اتفاق باعث می‌شود تا بخش قابل توجهی از بدن بازیکنان پوشش داده شود و بدین ترتیب، حتی احتمال قرار گرفتن هر بازیکن در موقعیت آفساید نیز به صورت دقیق زیر نظر گرفته خواهد شد.

در جام جهانی 2022 قطر علاوه ‎بر دوربین‌ها، سنسورهای هوشمندی هم درون توپ‌ها قرار گرفته که در هر ثانیه، 500 داده را جابه‌جا می‌کند! شگفت‌انگیز است مگر نه؟ این اتفاق منجر به ایجاد اطلاعات و داده‌هایی می‌شود که همگی توسط هوش مصنوعی به دست می‌آیند و تصمیم را برای گرفتن یا رد آفساید، بسیار دقیق‌تر و مطمئن‌تر می‌کنند. با تکیه بر این تکنولوژی، تصمیم‌گیری راجع به آفساید در کمتر از 5 ثانیه انجام خواهد شد.

جام جهانی 2022 قطر

لحظه‌ای بعد از این که یک بازیکن در موقیت آفساید صاحب توپ شود، در اتاق VAR به صورت خودکار زنگی به نشانه هشدار به صدا درمی‌آید تا کمک داورهای ویدیویی به بررسی داده‌های موجود بپردازند و داور وسط زمین را از نتیجه حاصله آگاه سازند.

جالب است بدانید اگر در چنین وضعیتی توپی از خط دروازه عبور کند، یک پرچم نارنجی‌رنگ به صورت خودکار در ویدیو ظاهر می‌شود و از احتمال آفساید بودن گل خبر می‌دهد. به نظرتان کل این پروسه چقدر طول می‌کشد؟ تنها 25 ثانیه! طبق اطلاعات و گمانه‌زنی‌های موجود، به نظر می‌رسد فیفا قصد دارد پس از اتمام جام جهانی 2022 قطر هم از این تکنولوژی استفاده کند؛ اتفاقی که بدون شک، سطح لیگ‌های حرفه‌ای و معتبر جهان را چند پله بالاتر خواهد برد.

سیستم خنک‌کننده پیشرفته؛ روشی برای مقابله با گرمای قطر

جام جهانی 2022 قطر

با وجود این که الان در فصل سرد سال قرار داریم، اما کشور قطر کماکان گرم است و دمای بالای آن برای بسیاری از طرفداران و بازیکنان اذیت‌کننده خواهد بود؛ خصوصا اروپایی‌هایی که ساکن کشورهای سردسیری‌اند! فیفا با در نظر گرفتن این موضوع، تکنولوژی خنک‌کننده جدیدی را به جام جهانی قطر 2022 آورده تا دمای هوا را کنترل کند.

یکی از نمونه‌های این تکنولوژی خنک‌کننده در ورزشگاه البیت شهر الخور به کار گرفته شده است و در آن، رنگ سفید استادیوم باعث انعکاس گرما شده و همین موضوع منجر به کاهش قابل توجه دما در سطح زمین می‌شود. هرچند این اقدام به طور کافی و راضی‌کننده توانایی خنک کردن هوای استادیوم را ندارد و به همین دلیل، سیستم تهویه هوا با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی نیز برای تعدادی از ورزشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. این سیستم هوای داخل ورزشگاه را با استفاده از آب خنک می‌کند و با حبس کردن هوای گرم در داخل خود، به کنترل دما و کاهش حرارت می‌پردازد.

تکنولوژی پرطرفدار استریمینگ برای آن‌هایی که در قطر حضور ندارند

خیلی از مردم دنیا به دلایل مختلف نتوانستند کشورشان را به مقصد قطر ترک کنند و از روی سکوها به تشویق تیم ملی‌شان بپردازند. با توجه به همین موضوع، تماشای مسابقات به صورت آنلاین، راه چاره عاشقان فوتبال است. با پیشرفت و گستردگی سیستم استریمینگ، کانال‌های یوتیوب هم بیشتر و بیشتر شدند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای هواداران‌شان باشند. در حال حاضر، راه‌های گوناگونی برای حضور غیر فیزیکی در جام جهانی 2022 قطر و تماشای مسابقات وجود دارد؛ به عنوان مثال، بازی افتتاحیه که میان تیم قطر و اکوادور برگزار شد، در شبکه‌های معروفی مانند فاکس، دایرکت تی‌وی و تله موندو به نمایش درآمد.

نظر موافقان و مخالفان تلفیق تکنولوژی با فوتبال چیست؟

جام جهانی 2022 قطر

از زمانی که پای VAR به میدان باز شد، دودستگی شدیدی را میان دوست‌داران فوتبال و حتی کارشناسان این حوزه ایجاد کرد. بسیاری بر این باور بودند که این تکنولوژی قاتل روح سرزنده و پرحادثه فوتبال است و با حذف خطاهای انسانی، عنصر هیجان و جذابیت را در این ورزش از بین می‌برد. اما افراد دیگری هم وجود داشتند که تلفیق تکنولوژی با فوتبال را امر بسیار مفید و مهمی می‌پنداشتند و معتقد بودند که با از بین رفتن اشتباهات و خطاهای انسانی در زمین چمن، حق به حق‌دار خواهد رسید و داوران با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری می‌توانند بازی‌ها را قضاوت کنند. شما جزو کدام دسته هستید؟

جام جهانی 2022 قطر

پیرلوئیجی کولینا، داور سابق و معروف ایتالیایی‌تبار و رئیس کمیته داوران فیفا، یکی از موافقان اصلی بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها در دنیای فوتبال است. او اعتقاد دارد همچنان داور اصلی و کمک‌داوران در زمین و اطراف آن حضور دارند و تصمیم‌های مهمی می‌گیرند؛ بنابراین نباید نگران ورود ربات‌های داور به عرصه فوتبال باشیم!

مسائل امنیتی در جام جهانی 2022 قطر؛ پررنگ‌تر از همیشه!

جام جهانی 2022 قطر

در جام جهانی 2022 قطر شاهد قدرت‌نمایی هوش مصنوعی هستیم و این کشور با اتکا به تکنولوژی‌های پیشرفته، بیش از همیشه میهمانان خود را زیر نظر می‌گیرد! صدها متخصص در مرکز دستور و کنترل اسپایر مشغول به کار هستند و با کنترل و رصد تصاویری که از 22 هزار دوربین امنیتی تعبیه شده در 8 ورزشگاه پخش می‌شود، همه چیز را کنترل می‌کنند.

علاوه بر این موارد، تکنولوژی فوق پیشرفته تشخیص چهره نیز در جام جهانی 2022 قطر مورد استفاده قرار گرفته تا کارکنان این مرکز امکان شناسایی افراد گوناگون را داشته باشند و از هرگونه خطر احتمالی و حمله ناگهانی جلوگیری کنند. اگر می‌خواهید به عمق این ماجرا پی ببرید، باید به شما بگوییم کارمندان این سازمان با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، می‌توانند روی چهره تک تک 80 هزار تماشاگری که در ورزشگاه لوسیل (میزبان فینال این تورنومنت) حضور دارند زوم کنند!

جام جهانی 2022 قطر

محمد احمد المهندی که یکی از مدیران مرکز دستور و کنترل اسپایر است، راجع به این تکنولوژی می‌گوید:

ما تنها با یک کلیک ساده می‌توانیم از یک ورزشگاه به ورزشگاه بعدی برویم. این سهولت در کنترل بر اوضاع به این خاطر است که ما تمام چیزها را در یک پلتفرم متمرکز زیر نظر داریم؛ از مدیریت تاسیسات تا ایمنی و سلامت، مسائل امنیتی و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات. همه چیز در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر تحت کنترل است!

افراد مسئول در این تورنمنت و کسانی که مسائل امنیتی را کنترل می‌کنند، معتقدند که تکنولوژی‌های پیشرفته در جام جهانی 2022 قطر و همچنین هوش مصنوعی، به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تراکم جمعیت را پیش‌بینی کنند و از هرگونه حادثه احتمالی تلخ و ناگوار مانند مرگ افراد بر اثر ازدحام جمعیت جلوگیری نمایند.

در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که تلفیق تکنولوژی با ورزش نه تنها بد نیست، بلکه بسیار ضرورت دارد؛ زیرا در دنیای امروز نمی‌توان خیلی از چیزها را با تکیه به بشر کنترل کرد! نظر شما درباره تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در جام جهانی 2022 قطر چیست؟